Vad för täcken

amandacarlsson

Trådstartare
Hej hörni. Jag har precis fått hem foderhäst ( som jag varit medryttare på i sex år :p ) och de täcken jag fick med är ofodrat regntäcke, 200 gram stall täcke, och ett fleece täcke. Så ja tänkte ge mig ut på jakt efter ett övergångstäcke innan vintern och så småningom ett vinter täcke. Så min fråga!! Vad har ni för täcken? Hur många gram har ni i era övergångs täcken och hur tjocka tkr ni dom behöver vara?
Allt om lite tjockare täcken helt enkelt :)
 
Jag har ett ofodrat regntäcke, två regntäcken med 50g foder, ett vintertäcke med 200g foder. Till min häst har det räckt gott. Jag hade funderingar på att investera i ännu ett vintertäcke i år, men min häst är rätt varm av sig och den här säsongen ska han troligen inte klippas - så det får vara. Går han oklippt räcker ett 50g gott som skydd (när det rasar ner blötsnö i kombination med blåst). Helklippt har han haft 200g vintertid, vilket så far räckt åt honom.
Ett fleecetäcke, ett par ulltäcken. Bra täcken att torka i när pålle är svettig i boxen efter träning.
 
Det beror på hur din häst reagerar på kyla och väta. Olika hästar har olika behov helt enkelt :) Har din häst klarat sig med de 3 täcken du fått med de senaste 6 åren? Har tex regntäcket och stalltäcket använts i kombination ute på vintern så kanske du kan köpa ett 200g utetäcke att byta med i vinter om du inte vill krångla med 2 täcken. Mina övergångstäcken har varit antingen fleece/tygfodrade eller 100g, sen har jag som jag skrev lagt ett stalltäcke på hästen (kallstall) och när den går ut ett regntäcke över.

Nu har jag överdrivet mycket täcken, men jag har ofodrade regntäcken, fleecefodrade regntäcken, 100g utetäcken, 150g innetäcke, 200g innetäcken, 300g utetäcken och fleecetäcken som används i varierande kombinationer eller för sig självt beroende på väder och hästens behov. :)
 
Hippson och liknande onlinetidningar har nyligen haft rätt bra och informativa repotage om klippning och täckning av häst utifrån olika förutsättningar som kan vara bra att läsa om man vill sätta sig in i mer vad hästen kan tänkas behöva för extra värme :)
 
Det beror på hur din häst reagerar på kyla och väta. Olika hästar har olika behov helt enkelt :) Har din häst klarat sig med de 3 täcken du fått med de senaste 6 åren? Har tex regntäcket och stalltäcket använts i kombination ute på vintern så kanske du kan köpa ett 200g utetäcke att byta med i vinter om du inte vill krångla med 2 täcken. Mina övergångstäcken har varit antingen fleece/tygfodrade eller 100g, sen har jag som jag skrev lagt ett stalltäcke på hästen (kallstall) och när den går ut ett regntäcke över.

Nu har jag överdrivet mycket täcken, men jag har ofodrade regntäcken, fleecefodrade regntäcken, 100g utetäcken, 150g innetäcke, 200g innetäcken, 300g utetäcken och fleecetäcken som används i varierande kombinationer eller för sig självt beroende på väder och hästens behov. :)

Han har gått med dubbla men jag tycker inte om de riktigt, känns inte som att det är skönt för dom. Behagligare med ett tycker jag.
Han kommer klippas så småningom, hela kroppen utom ben och huvud.
Va har ni för märken på täckena ?:)
 
Det gäller ju att man har välsittande täcken så att hästen inte får skav, oavsett om man använder ett eller tre samtidigt. Jag använder Horseware, Bucas, Thermo Master Premium och Shires. Sen har jag några enstaka täcken från typ sharpmans egna eller horsepower (hööks), man samlar på sig diverse under åren. Men jag ska exempelvis köpa ny häst i höst, och kommer endast köpa kvalitetstäcken till den, som ex de första märkena jag angav, det lönar sig med åren.
 
Hej hörni. Jag har precis fått hem foderhäst ( som jag varit medryttare på i sex år :p ) och de täcken jag fick med är ofodrat regntäcke, 200 gram stall täcke, och ett fleece täcke. Så ja tänkte ge mig ut på jakt efter ett övergångstäcke innan vintern och så småningom ett vinter täcke. Så min fråga!! Vad har ni för täcken? Hur många gram har ni i era övergångs täcken och hur tjocka tkr ni dom behöver vara?
Allt om lite tjockare täcken helt enkelt :)

Jag har blandat och det jag vill ha för att kunna anpassa efter väder och temp:

Helt ofodrat regntäcke
Regntäcke/övergångs 50 och 100g
Ute vintertäcke 200-400g

Innetäcke:
Fleece
Ylle
Bomull
Termo m fyllning, blandat upp till 300g
 
Jag har blandat och det jag vill ha för att kunna anpassa efter väder och temp:

Helt ofodrat regntäcke
Regntäcke/övergångs 50 och 100g
Ute vintertäcke 200-400g

Innetäcke:
Fleece
Ylle
Bomull
Termo m fyllning, blandat upp till 300g


Då blir de nog att inhandla något med 100 gram och sen ett tjockare till i vinter :)
 
Jag har också samlat på mej, rejält, genom åren...

Men överlag vill jag ha två av varje så man kan byta om de inte hinner torka.
2 skaltäcken, 2 fodrade regntäcken och 2 vintertäcken.
Och nåt svetttäcke och innetäcke. Då klarar man sej utmärkt känner jag.
Jag har dock betydligt fler, och även äldre varianter som 'ifalltäcken' :p
 
Jag har aldrig haft annat. Personligen tycker jag det räcker gott.
I
Ev kan man ha ett tunnt termotäcke under om temperaturen/vinden/vädret drar iväg utan att för den skull vara vinterkallt.
 
Hej hörni. Jag har precis fått hem foderhäst ( som jag varit medryttare på i sex år :p ) och de täcken jag fick med är ofodrat regntäcke, 200 gram stall täcke, och ett fleece täcke. Så ja tänkte ge mig ut på jakt efter ett övergångstäcke innan vintern och så småningom ett vinter täcke. Så min fråga!! Vad har ni för täcken? Hur många gram har ni i era övergångs täcken och hur tjocka tkr ni dom behöver vara?
Allt om lite tjockare täcken helt enkelt :)

Hur många och tjocka täcken du kommer behöva beror helt på hur du tänkt med klippning och hur din häst reagerar på kyla/väta/vind.

Till min extremt fryslort kan man aldrig ha för många täcken :angel:

Så jag har hunnit samla på mig en endel. Hon behöver det, medan många hästar som går oklippta eller halvklippta kan klara sig på 100 g även en riktig skitvinter.

Utetäcken:
Två ofodrade regntäcken ett HW Amigo och ett HW Rambo wug
Ett fleecefodrat regntäcke m halvhals från Jacson
Ett helhals 100 g från Shires
Rambo Duo 100 g (med 200, 300 och 400 g liners)
Ett Catago med avtagbar hals 400 g

Stalltäcken:
Bomullstäcke
200 g från Charlies
300 g från Globus
500 g med magplatta Horsepower
Samtliga har jag en hals på 200 g som jag sytt på fästen till på alla täcken

Jag vill inte behöva täcka så mycket, men när man står med en så fruktansvärd frusen häst som jag så har man inte mycket till val. Inte ska hästen stå och skaka som ett asplöv när det är 15 minus med lite nordanvind bara för att jag inte vill ha mer än 100 g på hästen. Så man får i början bara kolla av läget och se om det räcker med det man har. :)

Ponnyn halvklipps (hela halsen och snett från manken ner till knäet och under magen), han går naken hela vintern. Med undantag för riktigt blöta och kalla dagar eller snöstorm och nordanvind för då får han ett filtfodrat regntäcke på sig :)
 
Hur många och tjocka täcken du kommer behöva beror helt på hur du tänkt med klippning och hur din häst reagerar på kyla/väta/vind.

Till min extremt fryslort kan man aldrig ha för många täcken :angel:

Så jag har hunnit samla på mig en endel. Hon behöver det, medan många hästar som går oklippta eller halvklippta kan klara sig på 100 g även en riktig skitvinter.

Utetäcken:
Två ofodrade regntäcken ett HW Amigo och ett HW Rambo wug
Ett fleecefodrat regntäcke m halvhals från Jacson
Ett helhals 100 g från Shires
Rambo Duo 100 g (med 200, 300 och 400 g liners)
Ett Catago med avtagbar hals 400 g

Stalltäcken:
Bomullstäcke
200 g från Charlies
300 g från Globus
500 g med magplatta Horsepower
Samtliga har jag en hals på 200 g som jag sytt på fästen till på alla täcken

Jag vill inte behöva täcka så mycket, men när man står med en så fruktansvärd frusen häst som jag så har man inte mycket till val. Inte ska hästen stå och skaka som ett asplöv när det är 15 minus med lite nordanvind bara för att jag inte vill ha mer än 100 g på hästen. Så man får i början bara kolla av läget och se om det räcker med det man har. :)

Ponnyn halvklipps (hela halsen och snett från manken ner till knäet och under magen), han går naken hela vintern. Med undantag för riktigt blöta och kalla dagar eller snöstorm och nordanvind för då får han ett filtfodrat regntäcke på sig :)


Jag ska ge mig ut på jakt redan idag! Känner att jag vet lite vad jag ska leta efter iaf, tycker inte personalen i butiker brukar va så bra nämligen ;)
 
Mina utetäcken
50 g regntäcke Amigo
200 g regntäcke med avtagbar hals Amigo
400 g vintertäcke fast hals Amigo
420 g vintertäcke avtagbar hals Rambo

Använder i stort sett bara täcken från Horseware :)
 
Utetäcken:
Skaltäcke Amigo hero, löstagbar hals.
50 g med fleece Amigo.
200 g Amigo.
300-400 g Shires med fast hals (ska dock bytas ut till ett annat täcke i samma tjocklek till säsongen är det tänkt).
 
Hej hörni. Jag har precis fått hem foderhäst ( som jag varit medryttare på i sex år :p ) och de täcken jag fick med är ofodrat regntäcke, 200 gram stall täcke, och ett fleece täcke. Så ja tänkte ge mig ut på jakt efter ett övergångstäcke innan vintern och så småningom ett vinter täcke. Så min fråga!! Vad har ni för täcken? Hur många gram har ni i era övergångs täcken och hur tjocka tkr ni dom behöver vara?
Allt om lite tjockare täcken helt enkelt :)
jag har i
ute täcken; ofodrat regntäcke(protector), 150-200g övergångs täcke(protector), 400g vintertäcke(shire).
inne täcken; fleece täcke, tjockt ylle täcke och 100g innetäcke(shire).
har klarat oss bra med dessa och är väldigt nöjd med graderna, visst hade det varit trevligt med ett 300g vintertäcke också men det fungerar tillräckligt bra med 200-400g och vid behov lägga ett 100g innetäcke under övergångs täcket.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 035
Senast: ako
·
Utrustning Jag har några väl använda regntäcken jag köpte på hööks för ett antal år sedan. Minns inte om det kan vara sex år sedan kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 878
Senast: Kirre
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag ska snart köpa en häst och har lite frågor om täcken som jag skulle bli superglad om någon svarade på :) 1. Vilket märke på täcken...
2
Svar
35
· Visningar
4 502
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp