Vad gäller vid förlossning?

Bexzor

Trådstartare
Jag följer en tjej på instagram, och blir fundersam på när man ska avvakta och när man ska göra kejsarsnitt. Detta är tikens första kull, 2.5 år gammal, hos en SKK reggad uppfödare.

*Tiken var beräknad för 6 dagar sen
*Första tecknen på valpning var igår morse
*Första valpen föddes för 13 timmar sen
*Femte valpen föddes för 2 timmar sen
 
Jag följer en tjej på instagram, och blir fundersam på när man ska avvakta och när man ska göra kejsarsnitt. Detta är tikens första kull, 2.5 år gammal, hos en SKK reggad uppfödare.

*Tiken var beräknad för 6 dagar sen
*Första tecknen på valpning var igår morse
*Första valpen föddes för 13 timmar sen
*Femte valpen föddes för 2 timmar sen
Den hunden borde vara hos vet för länge sedan!
 
Man kontaktar veterinär om tiken lågtempat, men inget händer kommande dygn, eller om hon stiger i temp igen, eller om hon är värksvag, eller om en valp inte kommer ut och man själv inte kan lirka ut den, eller om tiken blir märkbart medtagen.

Att en tik går över tiden beror oftast på att man missbedömt när i löpet det "tog" sas (dvs om det var i början/slutet av höglöpet) och dräktighet och valpningen sen följer gängse mönster är rätt vanligt.

Avseende på när man avvaktar och när man kontaktar veterinär är ju väldigt individuellt och beror mycket på hur erfaren man som uppfödare är.
 
Man kontaktar veterinär om tiken lågtempat, men inget händer kommande dygn, eller om hon stiger i temp igen, eller om hon är värksvag, eller om en valp inte kommer ut och man själv inte kan lirka ut den, eller om tiken blir märkbart medtagen.

Att en tik går över tiden beror oftast på att man missbedömt när i löpet det "tog" sas (dvs om det var i början/slutet av höglöpet) och dräktighet och valpningen sen följer gängse mönster är rätt vanligt.

Avseende på när man avvaktar och när man kontaktar veterinär är ju väldigt individuellt och beror mycket på hur erfaren man som uppfödare är.

Uppfödarens 3:e kull med levande valpar
1a kullen hade 5 överlevande valpar
2a kullen hade 7 överlevnde valpar
 
Det har jag aldrig skrivit heller. Det står inget om valpningen är över eller ej, är den femte valpen inte lika med sista valpen har förlossnignen pågått för länge (13 timmar) och tiken bör tas till veterinär.
Är valpningen över och alla verkar må bra finns väl ingen anledning till veterinär.
 
Jag är inte mycket för de där exakta "si och så lång tid"-reglerna. Det är så mycket som kan variera och vilka studier har sagt att på exakt den hundratrettionde minuten går Den Absoluta Gränsen? Jag tycker man kan ha riktlinjer men att man bör se till sin hund och hur den mår.

Jag fick exempelvis lära mig att vid mer än två timmar mellan valparna (under värkarbete) ska man åka in. Men jag fick tredje kullen på en väldigt duktig tik i november förra året och den sista valpen av 4 tog tid på sig. Jag tyckte att den låg högt först och hon hade en bit att jobba ner den, och gav henne chansen att fortsätta. Efter 2h 20 min började hon föda fram en helt gigantisk valp som jag först trodde var missbildad men nope.. hon var bara väldigt stor. Mamma och valpar mår finfint.

Det som jag hade gjort annorlunda i storyn ovan är att jag hade tagit en veterinärkoll om tiken gått över så mycket. Jag brukar ha rätt bra koll på när jag senast vill att de ska ha satt igång.
 
Det har jag aldrig skrivit heller. Det står inget om valpningen är över eller ej, är den femte valpen inte lika med sista valpen har förlossnignen pågått för länge (13 timmar) och tiken bör tas till veterinär.
Är valpningen över och alla verkar må bra finns väl ingen anledning till veterinär.

Minst 6 valpar verkar det vara då senast uppdatering för några timmar sen var att vattnet för valp nr 6 har gått.
 
Minst 6 valpar verkar det vara då senast uppdatering för några timmar sen var att vattnet för valp nr 6 har gått.

Har ni telefonkontakt med jourhavande veterinär?
Om inte så ring dit först och främst.
 
Jag är inte mycket för de där exakta "si och så lång tid"-reglerna. Det är så mycket som kan variera och vilka studier har sagt att på exakt den hundratrettionde minuten går Den Absoluta Gränsen? Jag tycker man kan ha riktlinjer men att man bör se till sin hund och hur den mår.

Jag fick exempelvis lära mig att vid mer än två timmar mellan valparna (under värkarbete) ska man åka in. Men jag fick tredje kullen på en väldigt duktig tik i november förra året och den sista valpen av 4 tog tid på sig. Jag tyckte att den låg högt först och hon hade en bit att jobba ner den, och gav henne chansen att fortsätta. Efter 2h 20 min började hon föda fram en helt gigantisk valp som jag först trodde var missbildad men nope.. hon var bara väldigt stor. Mamma och valpar mår finfint.

Det som jag hade gjort annorlunda i storyn ovan är att jag hade tagit en veterinärkoll om tiken gått över så mycket. Jag brukar ha rätt bra koll på när jag senast vill att de ska ha satt igång.

Det är fortfarande bara riktlinjer att förhålla sig efter, inget är bestämt i sten utan självklart får man gå på hur tik och valpar verkar må. Framförallt för den oerfarne kan riktlinjerna vara en bra vägledning för när man ska reagera. Det är bättre att åka in och skickas hem igen än att åka in när det är för sent.
 
Det är fortfarande bara riktlinjer att förhålla sig efter, inget är bestämt i sten utan självklart får man gå på hur tik och valpar verkar må. Framförallt för den oerfarne kan riktlinjerna vara en bra vägledning för när man ska reagera. Det är bättre att åka in och skickas hem igen än att åka in när det är för sent.

I min ras är det en sanning med modifikation, finns väldigt många chiuppfödare som kan intyga att kommer man in med dräktig tik åker hon på snitt direkt för att många vettar är övertygade om att de inte kan föda naturligt. Och snitt är inte ofarligt, känner ett gäng som förlorat sina tikar i komplikationer. Men överlag håller jag helt med dig om att riktlinjer är bra- dock kan det även bli en falsk trygghet. Jag hade tex inte väntat två timmar om jag haft en tik med värkstormar som började bli påverkad och där ingen progress syns.. Så ja det är väl både för och nackdelar. Som med allt :) (Bästa vore om alla hade mentor att rådfråga.. Jag mobiliserade alltid 2-3 uppfödare under mina första kullar och har fortfarande alltid nån redo att bolla med när det är dags. För det kan fortfarande infinna sig stunder när det är klurigt att veta om man ska ha is i magen eller ingripa på nåt sätt.)
 
I min ras är det en sanning med modifikation, finns väldigt många chiuppfödare som kan intyga att kommer man in med dräktig tik åker hon på snitt direkt för att många vettar är övertygade om att de inte kan föda naturligt. Och snitt är inte ofarligt, känner ett gäng som förlorat sina tikar i komplikationer. Men överlag håller jag helt med dig om att riktlinjer är bra- dock kan det även bli en falsk trygghet. Jag hade tex inte väntat två timmar om jag haft en tik med värkstormar som började bli påverkad och där ingen progress syns.. Så ja det är väl både för och nackdelar. Som med allt :) (Bästa vore om alla hade mentor att rådfråga.. Jag mobiliserade alltid 2-3 uppfödare under mina första kullar och har fortfarande alltid nån redo att bolla med när det är dags. För det kan fortfarande infinna sig stunder när det är klurigt att veta om man ska ha is i magen eller ingripa på nåt sätt.)

Vid starka värkar utan att något händer gäller ju inte 2 timmar, då bör man vidta åtgärder redan vid ca 30-40 minuter.
Aldrig hört om en veterinär som snittar direkt utan vidare undersökning/behandling. Självklart är det riskfyllt med kejsarsnitt och en vaginal valpning är att föredra om inga hinder för detta finns. Statistiskt sett är även överlevnad hos valpar högre vid vaginal valpning jämfört med kejsarsnitt.
Jag vidhåller att det är bra att det finns riktlinjer. Utan sådana hade väl de flesta utan koll stått och bankar på djursjukhusdörren eftersom det är så det går till vid människorförlossningar.
Tycker du att det vore bättre om det inte fanns några riktlinjer alls att förhålla sig efter?
Som sagt, det finns alltid individuella skillnader och situationer och den erfarne har oftast mer is i magen än en oerfarne.
 
Så länge tiken verkar må bra och det kommer valpar utan problem är det ingen fara. Det kan gå två timmar mellan valparna utan problem. Men givetvis inte med krystvärkar utan en tik som är lugn och man ser att valpen ligger högt upp och har ett bit att jobba sig ner.
Har mer is i magen nu efter ex antal kullar än de första kullarna.
 
Tycker du att det vore bättre om det inte fanns några riktlinjer alls att förhålla sig efter?
.

Citerar mig själv: överlag håller jag helt med dig om att riktlinjer är bra- dock kan det även bli en falsk trygghet. Jag hade tex inte väntat två timmar om jag haft en tik med värkstormar som började bli påverkad och där ingen progress syns.. Så ja det är väl både för och nackdelar. Som med allt

Hur du kan få det till att jag inte vill ha riktlinjer ALLS får du gärna förklara.
 
Så länge tiken verkar må bra och det kommer valpar utan problem är det ingen fara. Det kan gå två timmar mellan valparna utan problem. Men givetvis inte med krystvärkar utan en tik som är lugn och man ser att valpen ligger högt upp och har ett bit att jobba sig ner.
Har mer is i magen nu efter ex antal kullar än de första kullarna.
Återgår till det uråldiga +1 här.

Att en valpning drar ut på tiden är inget farligt i sig om tiken mellan valparna är lugn, pigg och alert och inte konstant krystar. Vid stora kullar är det inte ovanligt att där blir en liten "paus" nån gång mitt på hållet = kan ta avsevärt längre än 12 timmar mellan valp 1 och valp 10 och skulle jag ila till vet för sånt, sån finge jag göra det nästan varje valpkull.

Håller koll på temp och tikens allmäntillstånd och so far har jag trots värksvag tik (1 gång), död valp som inte riktigt "ville ut" (1 gång) och stora kullar (nästan mer en regel än undantag) aldrig behövt uppsöka veterinär för en valpning.

Är man osäker och inte har en erfaren uppfödare till hands så bör man ringa en veterinär för rådgivning, speciellt om man har en ras där förlossningskomplikationer är vanliga, men inte bara i panik hasta in med valpande tik och evt ett gäng nyfödda valpar.
 
Har ni telefonkontakt med jourhavande veterinär?
Om inte så ring dit först och främst.

Inte min hund, utan en jag följer på instagram.

Samma tik fick komplikationer vid valpningen i höstas där valpar dog i magen samt enda överlevande valpen dog strax efter födseln.
 
Inte min hund, utan en jag följer på instagram.

Samma tik fick komplikationer vid valpningen i höstas där valpar dog i magen samt enda överlevande valpen dog strax efter födseln.
Tragiskt. Låter som den tiken skulle behöva lite extra omsorg och vaksamhet runt en valpning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 783
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 283
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 425
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 157
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp