Vad gäller vid förlossning?

I min ras är det en sanning med modifikation, finns väldigt många chiuppfödare som kan intyga att kommer man in med dräktig tik åker hon på snitt direkt för att många vettar är övertygade om att de inte kan föda naturligt. Och snitt är inte ofarligt, känner ett gäng som förlorat sina tikar i komplikationer. Men överlag håller jag helt med dig om att riktlinjer är bra- dock kan det även bli en falsk trygghet. Jag hade tex inte väntat två timmar om jag haft en tik med värkstormar som började bli påverkad och där ingen progress syns.. Så ja det är väl både för och nackdelar. Som med allt :) (Bästa vore om alla hade mentor att rådfråga.. Jag mobiliserade alltid 2-3 uppfödare under mina första kullar och har fortfarande alltid nån redo att bolla med när det är dags. För det kan fortfarande infinna sig stunder när det är klurigt att veta om man ska ha is i magen eller ingripa på nåt sätt.)

Nu bor jag i och för sig i Storbritannien, så hur det funkar i Sverige kan jag inte svara på. Men på mitt jobb vill vi så långt det är möjligt undvika kejsarsnitt. Både för tiken, valpar, och ägare (kostnad). Sista utväg är snitt. Sen finns det så klart dom som alltid vill ha snitt. Vi har en klient som föder upp American Bullies- dom bokar alltid in, men den rasen är rätt deformerad så den kan nog inte föda naturligt hur än gärna vi vill det (dom blir även alltid kirurgiskt inseminerade).

@Malibu_Stacy text är bra :)
 
Nu bor jag i och för sig i Storbritannien, så hur det funkar i Sverige kan jag inte svara på. Men på mitt jobb vill vi så långt det är möjligt undvika kejsarsnitt. Både för tiken, valpar, och ägare (kostnad). Sista utväg är snitt. Sen finns det så klart dom som alltid vill ha snitt. Vi har en klient som föder upp American Bullies- dom bokar alltid in, men den rasen är rätt deformerad så den kan nog inte föda naturligt hur än gärna vi vill det (dom blir även alltid kirurgiskt inseminerade).

@Malibu_Stacy text är bra :)
Sånt förfaringssätt är väl inte tillåtet i Sverige?
 
Nu bor jag i och för sig i Storbritannien, så hur det funkar i Sverige kan jag inte svara på. Men på mitt jobb vill vi så långt det är möjligt undvika kejsarsnitt. Både för tiken, valpar, och ägare (kostnad). Sista utväg är snitt. Sen finns det så klart dom som alltid vill ha snitt. Vi har en klient som föder upp American Bullies- dom bokar alltid in, men den rasen är rätt deformerad så den kan nog inte föda naturligt hur än gärna vi vill det (dom blir även alltid kirurgiskt inseminerade).

Är väldigt olika här (jag har själv jobbat på klinik och där varierade det med veterinären) men många chiuppfödare kan berätta om när de sökt hjälp vid valpning och direkt blivit hänvisade till snitt. Det var det i princip alla varnade för när jag började med rasen, man fick ständigt höra om osäkra nya uppfödare som åker in och då blir det snitt. Jag har själv varit med om det bemötandet så jag vet ju att det kan vara sant på vissa håll.
 
Är väldigt olika här (jag har själv jobbat på klinik och där varierade det med veterinären) men många chiuppfödare kan berätta om när de sökt hjälp vid valpning och direkt blivit hänvisade till snitt. Det var det i princip alla varnade för när jag började med rasen, man fick ständigt höra om osäkra nya uppfödare som åker in och då blir det snitt. Jag har själv varit med om det bemötandet så jag vet ju att det kan vara sant på vissa håll.

Jag har som sagt aldrig varit med om att man snittar direkt om inte tydlig indikation för detta finns (felläge) men tyvärr är det ju så att rasen har så pass stora problem att i princip alla som kommer in med dystoki faktiskt behöver snittas i slutändan. Det finns ju en anledning till att fb-bolagen har särskilda villkor för just chihuahuor och snitt.
Det är ändå inte rätt att ge snitt som enda alternativet, det håller jag med om, men däremot vill en del uppfödare inte ens försöka med medicinsk behandling först och tar hellre risken med snitt och att fb-bolag inte ersätter.
 
Jodå det går utmärkt att beställa tid för snitt om man har snittras.(vet inte om det går med icke snittras)

Nja, så enkelt är det inte. Har inte varit med om att någon lyckats boka in ett planerat snitt på min arbetsplats. Veterinären ska bedöma alla tikar lika oavsett ras. Föreligger risk för tik och valpar vid en vaginal förlossning eller inte.

http://svf.se/en/Sallskapet/Smadjur...cinsk-karaktar/Norm-om-planerade-kejsarsnitt/

En uppfödare som redan innan förlossningen startar misstänker att tiken inte kommer kunna föda (t.ex. för att den är av "snittras") vaginalt ska anmälas till Lst...
 
Nja, så enkelt är det inte. Har inte varit med om att någon lyckats boka in ett planerat snitt på min arbetsplats. Veterinären ska bedöma alla tikar lika oavsett ras. Föreligger risk för tik och valpar vid en vaginal förlossning eller inte.

http://svf.se/en/Sallskapet/Smadjur...cinsk-karaktar/Norm-om-planerade-kejsarsnitt/

En uppfödare som redan innan förlossningen startar misstänker att tiken inte kommer kunna föda (t.ex. för att den är av "snittras") vaginalt ska anmälas till Lst...
Runtomkring där jag bor går det utmärkt. Hittills har jag bara hört 1 som var tveksam.
 
Intressant att tråden kom in på snitt. Kejsarsnitt på hund är jag väldigt okunnig om, jag antog att man undviker snitt i den mån det går. Jag är förvånad över att man kan välja att avla på en hund som man vet inte kan föda vaginalt och bokar in snitt redan innan. Har inte SKK regler kring hur många snitt en tik kan få innan hon ska stoppas? Vill minnas att jag läst det :confused:
 
Intressant att tråden kom in på snitt. Kejsarsnitt på hund är jag väldigt okunnig om, jag antog att man undviker snitt i den mån det går. Jag är förvånad över att man kan välja att avla på en hund som man vet inte kan föda vaginalt och bokar in snitt redan innan. Har inte SKK regler kring hur många snitt en tik kan få innan hon ska stoppas? Vill minnas att jag läst det :confused:
SJV har regler och dom måste skk följa,problemet är vem ska kolla om hur många snitt en tik haft?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 808
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 322
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 197
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp