Vad ger er "välbehagsrysningar"?

Rosett

Trådstartare
Ja, förutom sex då. :p

Jag kan få det när jag hör nån prata svenska med utländsk brytning eller när nån pratar thai eller japanska. Även när jag ser på Spårlöst kan jag få det.
Är jag lite konstig? :o
 
När jag jobbade bland annat i Stockholm några år och kunde tillbringa bara var tredje - fjärde helg hemma på gården i Skåne, så kände jag varje gång stora välbehagsrysningar just innan jag kom hem. När flygplanet kom in för landning så att jag såg hela Bjärehalvön bre ut sig med gula rapsfält och Skälderviken som strandlinje kunde jag bli alldeles tårögd. Eller när jag körde hem de sista milen och det var ljusa sena försommarkvällar, då slog hjärtat liksom extra hårt så att det verkligen kändes att här är jag HEMMA. :love:

Faktiskt kan jag fortfarande få den känslan just av att färdas med ett flygplan som går in för landning över mitt älskade Nordvästskåne, även om det är kortare bortavistelser och betydligt mer sällan jag passerar den vägen nu. "När man ser de' lide grann så här från ovan", för att citera en annan hemmakär skåning.

Sedan apropå språk så får jag erkänna att jag är väldigt svag för att lyssna på det ryska språket, även om jag förstår noll och intet. Och italienska. Samt att titta på Charlotte Dujardin och Valegro eller tidigare Klaus Balkenhol och Goldstern och några få dressyrekipage till.

Och ytterligare en sak, att simma i havet en försommarkväll när jag är ensam med några sjöfåglar och allt runt om är precis stilla. Och sedan sitta på en bunker och blicka ut över vattnet. Det är magiskt.
 
Senast ändrad:
När ett sto pratar med sin fölunge för första gången.
Extremduktiga sångare/ musiker.
Vackra saker i naturen.
Min mans överarmar :angel:
När jag hör Finlandssvenskar prata.
Mitt barnbarns prat.
Sorgliga saker med lyckliga slut.
 
När det är sådär vackert ute i naturen så man blir alldeles betagen, då ryser jag nästan.
När någon sjunger så otroligt vackert/har kapacitet och träffar vissa toner så det verkligen stämmer perfekt.
När man plötsligt är i total harmoni med sin häst, tyvärr händer det alltför sällan :p
Alla dessa feelgood-klipp som dyker upp överallt när folk överraskar varandra, hundvalpar, söta djur i allmänhet, jag ryser och gråter typ *blödig*
Vissa dialekter eller språk som jag fastnat lite extra för.
 
Jag får nästan bara välbehagsrysningar av är vissas röster. Inte funnit något mönster, men ibland stöter jag på någon kund jobbet och då vill jag aldrig att kunden ska sluta prata eller gå därifrån. Jag tycker den där känslan är helt underbar.

Sedan får jag välbehagsrysning av en massagevideo på youtube, haha. Jättekonstigt... Får inte in den här för iPaden krånglar men går att söka på Nathalie Stone + massage. Men måste vars i rätt sinnesstämning, det ska vara tyst och jag måste vara lite trött :)
 
När något älskat djur kryper upp tätt intill och bara är, eller när djuret ifråga inbjuder till bus och lek oavsett storlek och sort och jag känner vad djuret tänker och vi är på samma våglängd. :love:

Fast ibland kan det bli "lite" mycket kel, som när en kossa först kommer bakifrån och lägger huvudet på axeln och ska kela, för att i nästa stund komma på att "fan jag är ju brunstig, här ska klättras". :eek: Kossor är tunga, speciellt om dom fått för sig att leka ryggsäck. :o :p
 
Ett redigt growl ger mig ståpäls på hela kroppen.
Att titta på mina djur, se på dom när dom sover och bara uppfyllas av kärlek.
Att få vaderna masserade. Det är grymt, grymt skönt
 
Mina barn ger mig välbehagsrysningar. När jag ligger i sängen och är på väg att somna, men hör lilla sonen sömndrucken fråga efter mamma från sitt rum så blir jag alldeles varm i hjärtat. Samma sak när han ligger bredvid mig och jag bara lyssnar på hans andetag. Stora sonen gör mig alldeles varm i hjärtat när han kommer och lägger sina armar runt min hals och säger att han älskar mig. Sånna ögonblick glömmer jag bort allt annat och bara njuter av att vara där just då.
 
Musik!
Och ett pass med något av djuren som sitter så där klockrent, när man känner att båda är nöjda och glada.
Ett glas vin framför brasan en fredagskväll är också grymt.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 973
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Radannons Vi gör en serie för UR med kortfilmer på 9-10 minuter där vi möter idrottande barn/ungdomar från 9-10 år upp till 15-16 år - kids som...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Filmare UR
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
L
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 182
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp