Vad ger ni förutom ensilage/hösilage till er häst??

+ @Efwa jodsalt? Jag trodde inte man skulle ge hästar jod? Jag har missat nåt här känner jag :o

Kortfattat :

”Om mikromineralinnehåller i vallfodret inte är känt eller om vallfodret är skördat i ett sent botaniskt utvecklingsstadium bör hästen utfodras med något mineralfoder som innehåller mikromineraler, framför allt är det viktigt att det innehåller koppar, zink, jod, kobolt och selen, eftersom dessa ämnen ofta inte finns i tillräcklig mängd i vallfodret.”

Saxat från den ypperliga sidan https://www.hastsverige.se, som alla som alls är intresserade av sunt förhållande till utfodring av häst inom rimliga sunda gränser borde slänga ett öga på :)
 
Kortfattat :

”Om mikromineralinnehåller i vallfodret inte är känt eller om vallfodret är skördat i ett sent botaniskt utvecklingsstadium bör hästen utfodras med något mineralfoder som innehåller mikromineraler, framför allt är det viktigt att det innehåller koppar, zink, jod, kobolt och selen, eftersom dessa ämnen ofta inte finns i tillräcklig mängd i vallfodret.”

Saxat från den ypperliga sidan https://www.hastsverige.se, som alla som alls är intresserade av sunt förhållande till utfodring av häst inom rimliga sunda gränser borde slänga ett öga på :)

Jo allt det andra visste jag men jod har helt går mig förbi. Tack ändå! Jag älskar den sidan :D
 
Jo allt det andra visste jag men jod har helt går mig förbi. Tack ändå! Jag älskar den sidan :D

Visst är den bra :)
Som sagt tycker jag den är så sund eftersom den på ett väldigt bra balanserat sätt illustrerar hästens utfodring och vad som är viktigt utan att det blir till överdrift . Det kan utifrån det tas till sig enkelt av alla, utan att någon behöver känna att den borde/måste pytsa med millimetrar ang tex mikromineraler, beställa koncentrat från utlandet osv för att hästen ändå ska må bra .
 
Visst är den bra :)
Som sagt tycker jag den är så sund eftersom den på ett väldigt bra balanserat sätt illustrerar hästens utfodring och vad som är viktigt utan att det blir till överdrift . Det kan utifrån det tas till sig enkelt av alla, utan att någon behöver känna att den borde/måste pytsa med millimetrar ang tex mikromineraler, beställa koncentrat från utlandet osv för att hästen ändå ska må bra .
Det är en bra sida när man börjar lära sig om foder. Sedan, för hästens skull, bör man fortsätta lära sig vad hästen faktiskt behöver.
 
Det är en bra sida när man börjar lära sig om foder. Sedan, för hästens skull, bör man fortsätta lära sig vad hästen faktiskt behöver.

Ja det är som sagt en ypperlig sida ang hästars behov och välmående . Det är väldigt få som utöver det behöver beställa special från utlandet osv för att hästarna ska må bra.
 
Ja det är som sagt en ypperlig sida ang hästars behov och välmående . Det är väldigt få som utöver det behöver beställa special från utlandet osv för att hästarna ska må bra.
Nja, en bra sida att börja med är det när man ska lära sig om foder ungefär som det är en bra början att börja på ridskola när man vill lära sig rida. Det är ju väldigt grundläggande foderlära som står där precis som det är väldigt grundläggande i början när man lär sig rida på en ridskola. De flesta nöjer sig ju inte med att kunna styra hästen i alla gångarter utan vill mer än så men i början är det mer än nog att kunna styra i skritt.

Beställer enskilda mineraler från utlandet gör nog de flesta för att det är så mycket billigare men visst kan man köpa exakt samma sak i Sverige om man vill det. Huvudsaken är ju att hästen får en välbalanserad foderstat utan heltokiga kvoter på mineralerna, var mineralerna är köpta kvittar ju. Det finns idag inga färdigblandade mineralfoder att köpa i Sverige som passar svenskt grovfoder så att det är tvunget att ge enskilda mineraler för att få till en välbalanserad foderstat är det ingen tvekan om.

Jag vet mycket väl att du inte anser detsamma men att sprida desinformation, dvs. att säga att det räcker att ha koll på bara vissa delar av foderstaten, är onödigt.
 
Hej! Vad ger ni för extra foder till er häst, tex musliblandnng, protein pellets, mineraler mm? Jag har ett halvblod som går på lösdrift, får hösilage. Mvh Martina

Min får hösilage och en hink innehållande betfiber utan tillsatt melass, riskliolja, en vitamin- och mineral-mix med yea-sacc och prebiotika. Han får också elektrolyter med äppelsmak, utan socker, i ena vattenhinken. Och har så klart en saltsten.
 
E-Selen till alla, B-vitamin till en, nypon till en annan o lite annat individanpassat.
Fodrar med havre och Dodson&Horrell i första hand till alla.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp