Bukefalos 28 år!

Vad glad man blir

Seabaz

Trådstartare
När man gör samma saker som läraren på ens egen häst och DET FUNKAR.
Vad stolt man blir :bump:

Min häst har inte velat komma till mig i hagen och senaste två-tre veckorna har jag varit tvungen att mota in honom i fållan mellan stall och hage och sedan därifrån motat in honom i boxen för att kunna sätta på grimman :crazy: (precis så gjorde de när han var bebis och inte gick att fånga i hagen)


Så i förrgår tänkte jag "nu jäklar. jag har hela dagen på mig. jag SKA fånga honom INNE i hagen".

Så jag började "valla runt" honom, lät honom aldrig stå stilla.
Som tur är så står de andra hästarna stilla i hagen och min häst springer runt dom i cirklar. annars skulle den här metoden inte funka.

Jag vallada omkring min häst tills jag såg på honom att han inte tyckte det var kul att springa längre. Det var väl efter 20 minuter kanske.
Så då sa jag "who" och hukade mig och sträckte fram handen mot honom.
Han stod kanske 5-6 meter ifrån mig men han vände och kom fram till mig direkt och jag reste mig upp och klappade honom över hela kroppen.
Med grimskaftet runt halsen ledde jag honom några meter. Sen släppte jag honom och gick. Då gick han efter mig.
Sen gick vi in.


Och igår när jag skulle hämta honom. Då stod han stilla!! FÖRSTA gången på SÅÅ länge som jag sluppit jaga häst!!
Han lärde sig sin läxa iafl.


Men precis det här har jag fått hjälp av en nh-tränare och han höll på en timme första gången och "jagade runt" på min häst.
En vecka senare när han kom igen så stod grålle stilla från början.
Han fattar iafl att han tröttar ut sig om han springer... :cool:

Men det är kul när det funkar :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 595
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 802
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp