Vad gör fåglarna i holken?

Monkie

Trådstartare
Jag har en gammal fågelholk utanför fönstret. Förra året häckade blåmesar där. Nu på morgonen såg jag en blåmusslor flyga in och stannade i en minut (tog tiden :)) efter att först ha suttit en stund i hålet och pickat med något. Igår höll några gråsparvar på vid hålet.

Jag hörde att man skulle tömma holken efter varje år. Är det försent nu? Bör jag skaffa en till holk att sätta upp i närheten eftersom flera verkar vara intresserade av att flytta in?
 
Jag har en gammal fågelholk utanför fönstret. Förra året häckade blåmesar där. Nu på morgonen såg jag en blåmusslor flyga in och stannade i en minut (tog tiden :)) efter att först ha suttit en stund i hålet och pickat med något. Igår höll några gråsparvar på vid hålet.

Jag hörde att man skulle tömma holken efter varje år. Är det försent nu? Bör jag skaffa en till holk att sätta upp i närheten eftersom flera verkar vara intresserade av att flytta in?
Jag läste nyligen att man inte skulle tömma holken för det gör fåglarna själva, men blåmusslor låter som en ekologisk sensation. ;)
 
Jag läste nyligen att man inte skulle tömma holken för det gör fåglarna själva, men blåmusslor låter som en ekologisk sensation. ;)
Autocorrect :o Blåmesar syftade jag på :).

Ah,,då låter jag den vara. Båda fåglarna gjorde nyss en inflygning samtidigt, gråsparven hann dock först och satte sig på taket och såg kaxig ut.
 
Det är väldigt ont om bon till fåglar. Ja gärna mer holkar, gärna massor av holkar.
Efter goda råd av en ornitolog på en fb sida så tömde jag mina holkar. I en holk var det fem döda ungar. Dessutom så blir man av med löss i holken när man städar ut den.
 
Det är väldigt ont om bon till fåglar. Ja gärna mer holkar, gärna massor av holkar.
Efter goda råd av en ornitolog på en fb sida så tömde jag mina holkar. I en holk var det fem döda ungar. Dessutom så blir man av med löss i holken när man städar ut den.
Tror du det är för sent att städa ur holken nu? Tänker om de har börjat bygga bo allaredan? Kanske bäst att låta den vara tills nästa säsong? De är så himla söta och jag hjälper dem mer än gärna! :)
 
Som tidigare sagts - man ska gärna städa holkarna, det kan finnas både löss och döda fågelungar i dem. Något man kanske inte tänker så ofta på oxå är att om man inte städar ur holken så kommer innehållet i den att "byggas" för varje år och ju högre upp bomaterialet kommer i holken, desto lättare är det för predatorer att komma åt ungarna. Och nej det är inte för sent att städa ut dem än.

I slutet på april/början på maj kommer flugsnapparen och letar bo. Om det är ont om bon/holkar så kan de hamna i slagsmål med de som redan boat och någon av parterna kan gå åt, så det är alltid bra att ha många holkar uppe.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Ja, i teorin är jag proffs på att ensamhetsträna hundar ;) Ändå sitter jag här och känner att flertalet frågetecken ploppar upp i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 509
Senast: Red_Chili
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 859
Senast: Lickety
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp