Vad gör jag för fel - slår i tån.

fia-lisa

Trådstartare
När jag skrittar min ena häst på långa tyglar och han trampar på ordentligt händer det alltför ofta att jag slår i min tå i hans armbåge. Kan ju inte vara jätteskönt för hästen. Händer inte på min andra häst och jag tycker att jag sitter i lodrät sits när jag försöker analysera.

Varför blir det så? För långa läder? För "rak" fot? (För stora fötter... ;)?) Och vad ska jag göra för att inte komma åt armbågarna med fötterna?
 
@fia-lisa vad "udda" :confused:

Aldrig varit med om - man måste ju typ sitta med foten helt inåtvinklad och klistrad mot hästen rejält isåfall (har du inåtvända fotleder på ngt bisarrt sätt? - OBS - skämt :p)

Seriöst så vet jag inte alls ? Men "för långa läder " är ju inte en aspekt som i sig påverkar alls .
Är du väldigt lång på hästen ? Vad är det för typ av häst ? Rör den sig /är byggd otraditionellt på något sätt ? Ligger sadel rätt? (Tänker febrilt ;))
 
@fia-lisa vad "udda" :confused:

Aldrig varit med om - man måste ju typ sitta med foten helt inåtvinklad och klistrad mot hästen rejält isåfall (har du inåtvända fotleder på ngt bisarrt sätt? - OBS - skämt :p)

Seriöst så vet jag inte alls ? Men "för långa läder " är ju inte en aspekt som i sig påverkar alls .
Är du väldigt lång på hästen ? Vad är det för typ av häst ? Rör den sig /är byggd otraditionellt på något sätt ? Ligger sadel rätt? (Tänker febrilt ;))

Jag vet! Har aldrig hört om någon som har det problemet... sitter nog med fötterna väldigt rakt fram efter att för många år sedan fått mycket skäll för att tårna pekar ut som på Charlie Chaplin. :crazy: Hästen rör sig också ganska mycket och skjuter gärna bak sadeln om jag sadlar bara så lite, lite för långt fram. Han är 176 cm hög men har långa ben så bålen kanske inte är så djup. Min andra höst är ca 10 cm lägre och henne har jag aldrig nuddat med tårna på armbågen. Ska se om jag hittar några bilder så kanske det går att se vad jag gör för fel.
 
@fia-lisa så ovanligt udda som sagt blir helt perplex !
Möjligen i tanken hade jag när jag frågade om modell på häst /ryttare osv samtidigt som "jag tänkte febrilt" sett nån ryttare på en ponny/häst som är väldigt kort i fram /ryttare i sadel som inte ligger där den bör i kombo osv .

Eftersom detta inte är fallet osv :
Jösses vad "udda" som sagt :confused:

Jag tror inte "du gör ngt fel" öht utifrån redovisningar alls :)
Men riktigt "udda" problem verkligen så jätteintressant eller hur man nu ska uttrycka sig :)

Vore intressant med några bilder :)
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt för muppen på ryggen... det är hans största handikapp här i livet . Hade visst mest hästbilder utan mig själv på ryggen, men kanske går det att tyda ut vad jag borde ändra på ändå? (På galopp-bilden ser man Charlie Chaplin in action :o)
2E143228-1BD5-43DF-9020-49A50EBDFFB3_zps6vave8us.jpg
E7EF91DE-C39A-4DC5-B002-7F4215B492B2_zps6nbyomes.jpg

B9FEA8F4-3875-47FC-8759-4484D13EA685_zps0dzg8inv.jpg

317DEEF3-55B3-4EA9-8F24-951A22BFBCFD_zpsd8xq05yl.jpg
 
Nu när jag tittar ser jag att jag sitter lite i stolsits på översta bilden iaf. Det kanske är där jag går vilse. I min iver att rida fram honom för sätet hamnar jag på rumpan och benen/fötterna i armbågen - kan det vara så?
 
@fia-lisa vilken jättefin häst och ekipage :)

Nej jag vet verkligen inte heller som sagt tidigare rent utifrån problematiken du beskrivit och nu i kombo utifrån bilderna varför du i fri skritt på lång tygel skulle slå i din tå i armbågen på hästen ?

Jätte udda scenario - och som sagt - vilken fin häst och ekipage ! :)
 
@fia-lisa vilken jättefin häst och ekipage :)

Nej jag vet verkligen inte heller som sagt tidigare rent utifrån problematiken du beskrivit och nu i kombo utifrån bilderna varför du i fri skritt på lång tygel skulle slå i din tå i armbågen på hästen ?

Jätte udda scenario - och som sagt - vilken fin häst och ekipage ! :)
Tack! :) Jag får helt enkelt filma mig mer när Jag rider och titta i slow-motion om och om igen tå-jäkeln slår i för att se om jag kan förstå vad jag gör för fel. :D
 
De gånger jag sett det har det varit stolsits inblandat. Har sett det mer på en del westernfolk som har den typen av westernsadel där man ska sitta mer stolsitsaktigt sas. Oftast vrider man ju ut tårna mer då alt kommer ut mer med benen öht. Men en del bumpar i armbågen på hästen beroende på sin och hästs exteriör.

Normalt i lodrät sits när man ju sällan/aldrig armbågen ens på hästar som rör den långt bak i vissa gångarter/rörelser.
 
De gånger jag sett det har det varit stolsits inblandat. Har sett det mer på en del westernfolk som har den typen av westernsadel där man ska sitta mer stolsitsaktigt sas. Oftast vrider man ju ut tårna mer då alt kommer ut mer med benen öht. Men en del bumpar i armbågen på hästen beroende på sin och hästs exteriör.

Normalt i lodrät sits när man ju sällan/aldrig armbågen ens på hästar som rör den långt bak i vissa gångarter/rörelser.
Då blir det "hem" och öva lodrät sits! :)
 
@tuaphua jag står på anläggning hos western folk i kombo med dressyrtränare ("proffs" skulle du kalla dem ) - sen många år och faktiskt aldrig sett det även när många "noviser" dyker upp för träning osv .
Så nej - jag känner inte igen problemet vare sig för western som gren eller utifrån det TS som dressyr ryttare visar av sin redogörelse allmänt eller bilderna på häst osv . :confused:

Fö så är TS problem som jag tolkat det endast i fri skritt på lång tygel ?
 
Senast ändrad:
@tuaphua jag står på anläggning hos western folk ("proffs" skulle du kalla den ) - sen många år och faktiskt aldrig sett det även när många "noviser" dyker upp för träning osv .
Så nej - jag känner inte igen problemet vare sig för western som gren eller utifrån det TS som dressyr ryttare visar av sin redogörelse allmänt eller bilderna på häst osv . :confused:

Nej, det är inte vanligt inom western heller iom att fendrarna är rätt styva och brukar peta ut fötterna även om man rider med dem i position så att man är vid armbågen i vissa lägen och i vissa sadlar.
Men det kan ske.
Och det är främst med såna JAG sett det. Det är vad jag redogjort. Inget mer.
De flesta westernryttare jag ser nuddar inga armbågar.

Men i dressyrsadel brukar du inte hamna i extrem stolsits alt ombes rida med skänklarna framåt.
I hoppsadel har du kortare läder.
En del poloryttare kan drabbas av samma fenomen iom att man vill skjuta fram skänkeln ibland för att få balanshjälp vid häftiga rörelseändringar sas och att man har lite mindre hästar än halvblod på 175. De brukar inte heller slå i normalt iom att de precis som jag nämde om andra ryttare(även western) oftast kommer ut mer med foten/benet. Men ett fåtal gör det.
 
@tuaphua i detta fallet handlar det ju dessutom som jag läst TS endast om fri skritt på lång tygel . Inget arbete i övrigt . Man hamnar ju knappast i stolsits bara sådär för att det är fri skritt om man är en van ryttare som fö rider balanserat liksom tänker jag ?
Eller vad menar du med dina reflektioner i sammanhanget ?
 
@tuaphua i detta fallet handlar det ju dessutom som jag läst TS endast om fri skritt på lång tygel . Inget arbete i övrigt . Man hamnar ju knappast i stolsits bara sådär för att det är fri skritt om man är en van ryttare som fö rider balanserat liksom tänker jag ?

Det är ju inte få hästar där rörelsen i armbåge/framben kommer långt bak i fri skritt. Och har man en häst som ev bjuder dåligt i skritten och man försöker puscha på med sitsen, som TS beskriver sig göra, kan man mkt väl sitta annorlunda än i trav/galopp/när man inte försöker driva med sitsen.

Huruvida ts är balanserad eller ej är ju svårt att bedöma på två stillastående bilder och två pyttesmå, suddiga i rörelse.
Det går att få fina/fula bilder på ryttare som rider balanserat/obalanserat iom att det rör sig och inte är konstant.
 
Det är ju inte få hästar där rörelsen i armbåge/framben kommer långt bak i fri skritt. Och har man en häst som ev bjuder dåligt i skritten och man försöker puscha på med sitsen, som TS beskriver sig göra, kan man mkt väl sitta annorlunda än i trav/galopp/när man inte försöker driva med sitsen.

Huruvida ts är balanserad eller ej är ju svårt att bedöma på två stillastående bilder och två pyttesmå, suddiga i rörelse.
Det går att få fina/fula bilder på ryttare som rider balanserat/obalanserat iom att det rör sig och inte är konstant.

Fast du ? I sammanhanget som du själv skrivit så är bilderna ju inte relevanta ?
De är ju ovesäntliga , min kommentar rörde ju dina uttalanden om western/stolsits och sen att TS enbart faktiskt redovisat att det handlar om fri skritt på lång tygel .
 
Fast du ? I sammanhanget som du själv skrivit så är bilderna ju inte relevanta ?
De är ju ovesäntliga , min kommentar rörde ju dina uttalanden om western/stolsits och sen att TS enbart faktiskt redovisat att det handlar om fri skritt på lång tygel .

Jag tror TS förstod vad jag menade. Det räcker för mig.
 
Jag vet ju inte om det är ert problem iom att jag inte sett er in action sas.
Men de gånger jag sett det har stolsits varit del i ekvationen. :)
Men det låter ju ganska troligt. Och på bilden där man faktiskt kan tänka att tån kan slå i armbågen om den rör sig bakåt sitter jag faktiskt i stolsits. (Och även om nu problemet skulle vara ett annat är det ju aldrig fel att öva på att sitta mer rakt i sadeln ;)).
 
Det är ju inte få hästar där rörelsen i armbåge/framben kommer långt bak i fri skritt. Och har man en häst som ev bjuder dåligt i skritten och man försöker puscha på med sitsen, som TS beskriver sig göra, kan man mkt väl sitta annorlunda än i trav/galopp/när man inte försöker driva med sitsen.

Huruvida ts är balanserad eller ej är ju svårt att bedöma på två stillastående bilder och två pyttesmå, suddiga i rörelse.
Det går att få fina/fula bilder på ryttare som rider balanserat/obalanserat iom att det rör sig och inte är konstant.
Ska väl dock påpeka att hästen inte bjuder dåligt i någon gångart (snarare jobbar vi med att våga "vänta") men han är känslig och vill gärna ha stöd av ryttaren i form av "fast sits" för att våga bjuda ärligt fram till handen. När jag rider på kort tygel tycker jag att vi börjar ha en bra balans mellan bjudning och stöd men tänker att jag när jag "slappnar av" på lång tygel faller över i för mycket säte? Äsch, jag vet inte. Ska rida i ridhuset med mycket speglar imorgon och se om jag kan lura mig själv och inte göra något annorlunda bara för att jag tittar i spegeln. ;)
 
En tanke bara. Om det endast är i fri skritt på lång tygel som det sker, kan det vara så att hästen tar ut steget mer och därmed för benet längre bak än vad han gör annars och om du då har dina tår mer pekandes framåt än tidigare så kanske det bara råkar bli så att din tå slår i hans armbåge? Det i kombo med lite stolsits känns som ett troligt scenario? Om du petar ut med tårna lite i just den fria skritten så kanske du kan undvika det? Samt träna mer på lodrät sits men det tar jag för givet att du redan tänkt göra. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 751
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp