Vad gör jag för fel?

alazzi

Trådstartare
Mina kläder blir utvättade direkt. Misstänker att det helt enkelt är dålig kvalitet men jag vill ändå fråga. En del kläder hos mig är urgamla och fortfarande fräscha men den senaste tiden har mina nyinköpta kläder blivit fulla med hål och tappat färgen efter bara några tvättar?
Köper inte jättedyra kläder normalt men förra julen köpte jag någa roliga t-shits från USA (DYRT) och de blev fula direkt.
Använder inga billigmärken på tvättmedel utan har köpt märkesvaror.
Kör givetvis kulörtvättmedel på kulörta plagg och vittvättmel på vitt.
 
På vilka grader tvättar du då?
Fick hål i en massa kläder när ngt i tvättmaskinen hade gått i sönder. Lagom kul...
 
Mina kläder blir utvättade direkt. Misstänker att det helt enkelt är dålig kvalitet men jag vill ändå fråga. En del kläder hos mig är urgamla och fortfarande fräscha men den senaste tiden har mina nyinköpta kläder blivit fulla med hål och tappat färgen efter bara några tvättar?
Köper inte jättedyra kläder normalt men förra julen köpte jag någa roliga t-shits från USA (DYRT) och de blev fula direkt.
Använder inga billigmärken på tvättmedel utan har köpt märkesvaror.
Kör givetvis kulörtvättmedel på kulörta plagg och vittvättmel på vitt.
Kan vara bra att veta att de flesta kläder speciellt trikå är färgad vit och ska således inte tvättas med vit tvättmedel utan med kulörtvätt för att den vita färgen inte ska blekas bort. Helst ska man inte heller använda mjukmedel för det sätter sig utanpå textilfibern och trikå ska inte tumlas. Kläderna ska vändas ut och in speciellt om de har tryck och inte tvättas i högre temperaturer. Vissa tryck tål inte att ligga och vara blöta i maskinen heller...
 
Mina kläder blir utvättade direkt. Misstänker att det helt enkelt är dålig kvalitet men jag vill ändå fråga. En del kläder hos mig är urgamla och fortfarande fräscha men den senaste tiden har mina nyinköpta kläder blivit fulla med hål och tappat färgen efter bara några tvättar?
Köper inte jättedyra kläder normalt men förra julen köpte jag någa roliga t-shits från USA (DYRT) och de blev fula direkt.
Använder inga billigmärken på tvättmedel utan har köpt märkesvaror.
Kör givetvis kulörtvättmedel på kulörta plagg och vittvättmel på vitt.

Prova flytande tvättmedel om du använder pulver? Helst ull/fintvättmedel. Jag använder bara vanligt tvättmedel till handdukar och sängkläder men helst fintvättmedel till det också, men jag tror det är ont om enzymfritt tvättmedel i många vanliga små affärer? Här där jag bor säljer de sådant tvättmedel i affären lika billigt som vanligt flytande tvättmedel. Tycker kläderna slits mer i färgerna och känns hårdare med pulvertvättmedel, brukar tvätta kläder på finprogram också. Man kan ha i lite ättika för att bevara mörka färger, eller bakpulver. Använder inte sköljmedel eller vittvättmedel.
 
Skumt att de tappar färgen. Kan du inte gå tillbaka till butiken och rådfråga? Kan vara att de nyare kläderna du har köpt som tappar färgen helt enkelt är av sämre kvalité. Priset på plagget är inte avgörande om kvalitén är bra eller dålig.
 
Blir det hål i kläderna så titta i och känn med handen runt hela tvättmaskinens trumma. Ibland kan något fastna (bh-byglar är vanligt men även små dragare till dragkedjor och dylikt kan fastna) och dra upp ett av hålen i trumman som då bildar en vass kant som skär sönder kläderna så att det blir små hål, ser ut som en mus varit framme ungefär.

Jag tycker generellt att många av dagens kläder har sämre kvalitet. Insåg att det faktiskt inte är något jag inbillar mig när jag röjde i garderoben och hittade tjugo år gamla klänningar som är helt fräscha och felfria och lika gärna hade kunnat hängt i en butik och jämförde dem med en jacka jag köpte (lustigt nog i samma butik) i somras. Jackan syns att den är använd och tvättad trots att den är minimalt använd och bara tvättad ett par gånger, det syns inget på klänningarna. Allt är tvättat med tvättmedel av samma märke men visst har även tvättmedel förändrats på tjugo år.

Vittvättmedel finns det en minimal marknad för idag. All vit textil i stort sett är färgad vit och ska därmed tvättas med kulörtvättmedel.
 
Jag tror att även hårdheten på vattnet spelar in där.
Åh, så kanske det kan vara! Vi har jättehårt vatten och jag kunde jämföra en tröja som min dotter och min kollega hade likadana, och dotterns urtvättades långt före kollegans. Använder Grumme tvättsåpa
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp