Vad gör man med det?

På den tiden de flesta (även utan att odla själv) mer eller mindre långlagrade i egna källaren så hade man kanske inte så kul potatis till vardags fram på våren. Så det relativt sett faktiskt var fest med konserverat.
Misstänker att man då också gjorde urval så att det var prima kvaliteter man lade i burkarna.

Kom också ihåg värdet i sig av att något var "modärnt" =industriproducerat, vilket vi inte räknar som något egenvärde för mat idag. :D

Tror lyxen var tydligare ännu tidigare.
Skulle gärna vilja veta när man började sälja denna produkt.
Just att man använder konserveringen för att bara få bättre kvalitet, inte för att få nya sorters grönsaker/frukt pga att transport och lagring blir möjlig (som annanas på 60-talet t.ex.) känns som en indikation på att det bör vara tidig som kommersiell konserverad produkt.
Någon som vet? Eller har en gammal mormor att fråga?
Min mammas farmor var känd för att konservera det mesta, bör ha varit in på 40-50-talet. Skulle inte förvåna mig om det gällde potatis med. Min mormor hade mycket konserver i matkällaren (i lägenhetshus inne i stan!), men jag minns ingen potatis (är född i början av 60-talet).
Nu säljs ju den konserverade potatisen i glasburkar igen. Vet inte om jag föredrar det före bleckburkarna på 60-talet.
Absolut var kylarnas och frysarnas intåg som allmän egendom på 60-talet en revolution. Mjölken behövde inte kokas och övrig mat höll utan konservering. Och ärtorna blev skrikgröna :)
 
Då hade de inte varit flytande...
Jodå, pastöriserade ägg är flytande. Jag blev förvånad första gången jag såg det. I ett danskt bakningsprogram. En konditor som bakar extremt svåra bakverk. Minns inte vad hon heter. Till mousse och sånt som inte kommer värmas upp tillräckligt använder hon pastöriserade ägg och de är flytande.

Man gör det i länder där det är vanligt med salmonella i äggen.
 
Jodå, pastöriserade ägg är flytande. Jag blev förvånad första gången jag såg det. I ett danskt bakningsprogram. En konditor som bakar extremt svåra bakverk. Minns inte vad hon heter. Till mousse och sånt som inte kommer värmas upp tillräckligt använder hon pastöriserade ägg och de är flytande.

Man gör det i länder där det är vanligt med salmonella i äggen.

Mette Blomsterberg
 
Jodå, pastöriserade ägg är flytande. Jag blev förvånad första gången jag såg det. I ett danskt bakningsprogram. En konditor som bakar extremt svåra bakverk. Minns inte vad hon heter. Till mousse och sånt som inte kommer värmas upp tillräckligt använder hon pastöriserade ägg och de är flytande.

Man gör det i länder där det är vanligt med salmonella i äggen.

Men HUR!? Jag har nu googlat, och ni har rätt. Men hur går det till, snälla upplys mig!
 
Så detta fenomen med att rinnande äggula är det som gäller med ägg är en slog idé eftersom man kan få salmonella av att äta ägg på det viset?
Det är nog väldigt osannolikt med tanke på att salmonella är väldigt ovanligt bland svenska ägg och ägget värms fortfarande upp. Salmonella dör vid lägre temperaturer också det tar bara lite längre tid och jag vet inte vilken temperatur det blir vid en lös gula. Vill man vara helt säkert så lär väl äggröra vara säkrast :D
 
Aha, tack!

Tänk vad en lär sig på Buke! :bow:
Ska väl göra disclaimer att jag kan minnas lite fel på exakta temperaturer och sådär innan någon åker på salmonellaförgiftning och skickar förbannelser på mig men principen stämmer iaf att man värmer under en längre tid på en temperatur som ligger över vad salmonella klarar men under vad som får ägget att koagulera. Det går att att pastörisera hela ägg på så sätt också.
 
Ja men gud! Det gör jag ju :o Så... Vad sjutton använder man ajvar till?! :D

Blanda ajvar med creme fraiche och vitlök. Lägg kycklinglårfiléer i en ugnsform och häll såsen över. In i ugnen tills kycklingen är klar. Så gott!!

Eller som sås till grillat kött, på en skinkmacka, eller blandat med creme fraiche som en kall sås.

Man kan göra hur mycket som helst med ajvar!
 

Liknande trådar

Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 047
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 116
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp