Vad gör man när man inte får tag på en person?

Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Fast att stänga ut omvärlden i en vecka? Är inte det lite väl?

Så gör jag med jämna mellanrum och är det då någon som "jagar" mig drar jag mig bara mer undan. Nu vet mina nära vänner hur jag fungerar så de behöver aldrig oroa sig!
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Och till er andra som tycker det är normalt..

Men visst får man skilja på någon som har detta som vana och en person där alla vänner tycker att beteendet är ovant?
Om denna person hade som vana att "gå i ide" borde ju inte resten av bekantskapskretsen reagera?
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Det är helt förstående att man kan behöva egentid men då säger man till sin partner det. Jag hade fått ont i magen av oro om min man bara hade försvunnit i en vecka men fullkomligt ok om han talar om att han skall iväg.
Kommunikationen måste ju finnas för annars är förhållandet dömt på förhand.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

rent spontant..
Jag hade skickat ett SMS med ungefär följande innehåll:

"Jag erkänner att jag är något av en hönsmamma, som blir orolig om jag inte får tag i mina vänner. Det är helt okej om du vill hålla dig undan av någon anledning, men jag skulle må oerhört mycket bättre om jag bara kunde få ett litet livstecken från dig så att jag vet att jag inte behöver efterlysa dig eller anmäla dig som försvunnen."

Jag har faktiskt dessutom gjort något liknande IRL, till en vän som bor drygt 50 mil från mig och som har en historia med depressioner och ett antal misslyckade självmordsförsök... Hon vet numera att jag är en hönsmamma och brukar svara på mina sms med ett kort "pip", bara så jag vet att allt är okej.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Fast vänner har jag helt andra förväntningar på och helt annat förhållande än med något som jag har ett förhållande med. Jag förväntar mig inte att mina vänner skall hör av sig regelbundet eller säga till att de behöver livsutrymme. Jag förväntar mig att de har sina egna liv att leva.
En partner däremot är någon som jag potentiellt skall flytta ihop med och där krävs mer kommunikation och att man hör av sig och säger till att man kommer vara borta ett tag.
Det är möjligt att andra har andra förväntningar men TS tycker det är jobbigt att inte veta och då tar man död på ev förhållande i längden genom bara försvinna.
Speciellt i början är det extra viktigt då man inte känner varandra väl.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Ja din man ja.
Eller en sambo.

Men detta är en dejt och inte en partner som det handlar om.
Inga löften är givna vad jag kan se.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Kanske det.
Men jag går i ide så ibland.
Det är skönt för själen.

Det gör jag också. Kan bli lääänge och det vet alla som är nära mig. Inget konstigt alls. Då kollar jag inte telefonen på veckor. Skulle en dejt bete sig efterhängsen skulle jag bli arg.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

De flesta tror inte att jag gör så heller.
Det är inte något man förväntar sig av någon med min personlighet och det händer oerhört sällan.
Ibland så går det flera år emellan.
Och jag försöker att vara diskret med det hela så det är inte många som vet.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Så gör jag med jämna mellanrum och är det då någon som "jagar" mig drar jag mig bara mer undan. Nu vet mina nära vänner hur jag fungerar så de behöver aldrig oroa sig!

Här är en till som under långa perioder knappt är kontaktbar privat.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Jag förstår om du blir orolig, jag var faktiskt med om en liknande grej själv. I mitt fall var det en tjejkompis jag lärt känna genom min utbildning, vi är en ganska liten grupp, ~10 studenter, och hon har varit en av dem som jag har umgåtts mest med. Vi har pluggat fem terminer ihop, påbörjade vår sjätte nu efter jul, och ja, jag skulle säga att jag trodde att jag kände henne.

Hon gick helt plötsligt upp i rök. Ena dagen satt vi några stycken och pluggade i skolan, hon berättade att hon och hennes sambo hade köpt hus och allting verkade vara precis som vanligt. Nästa gång vi kommer till skolan får vi veta av läraren att hon har hoppat av utbildningen (med lite drygt en termin kvar!), hon svarar inte i telefon och hon har tydligen sagt till kursansvarige att både vi i klassen och lärarna hatar henne och ingen vill ha med henne att göra. Hon tog i samma veva bort sitt konto från Facebook.

Vi blev så klart också oroliga, men hon svarade ju inte ens i telefon, så det fanns inte så mycket vi kunde göra. Hon ville ju uppenbart inte prata med oss. Jag har egentligen inga konkreta tips att komma med, utan mer berätta att du inte är ensam om en sådan situation, även om det så klart är värre om det är en dejt som du börjat få känslor för. Avvakta, underhåll dig med någonting annat som du tycker är roligt och se om han tar kontakt igen? Han kanske har ett okej skäl till varför han beter sig så, annars är han ändå inget att ha.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

KL

Jag och en kompis var hem till honom i eftermiddag men tog oss inte in genom porten. Ringde på ett random nummer och frågade om de kunde öppna porten åt oss men nej. Det ville dom inte göra. Sen kom en läskig gubbe ut och frågade vad vi gjorde. Vi sa att vi skulle till våra kompisar. Hans svar? "Det bor ingen därinne". Ööh...

Att det kanske skulle kunna vara en gammal kärlek som dykt upp har jag också funderat på. Jag vet att han fortfarande är god vän med sina ex. Men jag har ju bett honom tala om för mig om han inte vill prata med mig eller om jag har gjort något. Men inget svar...

Har iaf skickat ett meddelande till honom om att vi är oroliga för honom. Skrev också att det är helt okej om han säger att han vill avsluta vad-vi-nu-har-tillsammans och att det enda jag ville ha var ett livstecken från honom.


Och angående "dejt" - han är ingen som jag träffar lite då och då. Vi sågs ofta och pratade i telefonen flera gånger varje dag. Alla våra vänner ansåg att vi var tillsammans, men jag och han hade aldrig sagt att vi hade ett förhållande.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Ringde på ett random nummer och frågade om de kunde öppna porten åt oss men nej. Det ville dom inte göra.

Det är likson ideen med porttelefon. Man släpper bara in sådana som ska till en själv.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Det är första gången vi upplevde det här i stan. Har alltid tidigare blivit insläppta. Dessutom sa vi att vi skulle besöka några vänner, men fick ändå inte komma in.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Var det inget svar när ni ringde till deras lägenhet eller?

Och konstigt av gubben att säga att ingen bodde där...
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Jag minns tyvärr inte vilket nummer det är på lägenheten. Vet bara vilken våning den ligger på.

Gubben hade ju inte riktigt alla hemma... Han var väldigt läskig också. Misstänker att han gömt A i nån källare. Dom gillar ju tydligen att göra sånt här i Österrike.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Men hur många lägenheter är det på samma våning då?

Tänkte om du kunde ringa till alla lägenheterna på samma våning...till slut blir d ju rätt isf:)

Huja! Det får verkligen inte hoppas!
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Det gör jag också. Kan bli lääänge och det vet alla som är nära mig. Inget konstigt alls. Då kollar jag inte telefonen på veckor. Skulle en dejt bete sig efterhängsen skulle jag bli arg.

och andra:

Allvarligt talat. Detta är en person som hört av sig 5 gånger om dagen till TS, som har varit ganska nära henne. Han har faktiskt en moralisk skyldighet att tala om för henne att 1 allt är ok och 2 att han vill vara ensam. Han HAR faktiskt det.

Det är självklart så att man har rätt att vara ensam, att man får dra sig undan. Men inte på bekostnad av andras känslor, människor man har nära, som man bryr sig om. Det räcker bara med ett sms och tre ord "vill vara ensam" På så vis kan nära och kära faktiskt respektera vad personen vill och den slipper bekymrade samtal och sms. Människor bryr sig. Det ska man vara glad för och värna om, det är inget dåligt. Om vänner och nära och kära INTE respekterar att man drar sig undan, DÅ kan man prata om att dumpa vännen eller personen som beter sig illa. Inte innan de vet att man behöver dra sig undan ibland.

Om man ska resonera som ni, så lär ju inga människor bli anmälda försvunna- "de har bara dragit sig undan, vill vara i fred och blir arga för att folk är efterhängsna".

Nåväl, jag är hellre en tjatig, efterhängsen jävla igel för att få ett livstecken än låter allt bero och upptäcker sedan att personen faktiskt är död. Eller behöver hjälp. Sån är jag. Men jag har ingen som behöver dra sig undan på så vis. Ingen nära vän eller familjemedlem.
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

Det är ganska många lägenheter, plus att dom här i landet inte direkt gillar logiska numreringar. Porttelefonerna ser typ alltid ut såhär:
Top 23
Top 11
Top 9
Schwarz 31
Top 2


Som sagt - ingen ordning!
 
Sv: Vad gör man när man inte får tag på en person?

och andra:

Allvarligt talat. Detta är en person som hört av sig 5 gånger om dagen till TS, som har varit ganska nära henne. Han har faktiskt en moralisk skyldighet att tala om för henne att 1 allt är ok och 2 att han vill vara ensam. Han HAR faktiskt det.

Det är självklart så att man har rätt att vara ensam, att man får dra sig undan. Men inte på bekostnad av andras känslor, människor man har nära, som man bryr sig om. Det räcker bara med ett sms och tre ord "vill vara ensam" På så vis kan nära och kära faktiskt respektera vad personen vill och den slipper bekymrade samtal och sms. Människor bryr sig. Det ska man vara glad för och värna om, det är inget dåligt. Om vänner och nära och kära INTE respekterar att man drar sig undan, DÅ kan man prata om att dumpa vännen eller personen som beter sig illa. Inte innan de vet att man behöver dra sig undan ibland.

Om man ska resonera som ni, så lär ju inga människor bli anmälda försvunna- "de har bara dragit sig undan, vill vara i fred och blir arga för att folk är efterhängsna".

Nåväl, jag är hellre en tjatig, efterhängsen jävla igel för att få ett livstecken än låter allt bero och upptäcker sedan att personen faktiskt är död. Eller behöver hjälp. Sån är jag. Men jag har ingen som behöver dra sig undan på så vis. Ingen nära vän eller familjemedlem.

:bow: :)

Det har också många gånger hänt att han ringt uppemot 10 gånger. Plus att vi på kvällarna skypat i ca en timme. Han är otroligt social, både med sina vänner och personer han inte känner. Han kan liksom starta en konversation med människor i kassakön i matvarubutiken eller gästerna vid bordet bredvid på restaurangen. Att han försvinner spårlöst i en vecka är allt annat än normalt.

Jag har t.o.m övervägt att gå till läkaren och få ångestdämpande utskrivet, just för att jag har sån hjärtklappning pga oron över honom.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 806
Senast: ptr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 771
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 646
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp