Vad gör man?

Klipott

Trådstartare
Det finns ett äldre par i mitt område som har en rottweiler hane som dom har noll kontroll över. Hunden är väldigt aggressiv mot andra hundar men det största problemet är att den sätter av och jagar alla katter som finns i området, det finns en hel del katter här.
Mannen klarar av att hålla hunden när den går igång men kvinnan har ingen chans och har tappat hunden ett ex antal ggr. Får hunden syn på en katt eller hare och sätter av så släpper kvinnan hunden då hon är rädd att dras omkull och göra sig illa.
Möter jag dom ute så vänder jag snabbt och skyndar mig åt andra hållet.
Saken är den att hunden har kommit lös ett ex antal ggr och springer runt i området med kopplet släpandes och jagar katterna. Hunden har även för några år sedan lyckats klippa en katt.
Jag har sett jycken springa lös flera ggr på gatan och på dagiset utanför mitt hus. Ikväll så fick jag syn på han när han sprang i full fart på vägen och runt knuten till dagiset och jagar något, ser då att det är en katt som springer för livet in under en bod som finns inne på dagiset med hunden hack i häl som kastar sig efter men kommer inte åt katten utan börjar då gräva och mosar sig in under boden. Jag försöker få hundens uppmärksamhet från mitt sovrumsfönster med diverse olika ljud, livrädd för att han ska få tag på katten.
Hunden fick aldrig tag på katten och kvinnan lyckades fånga hunden efter ca 15 min.

Det är ett ganska litet område vi bor i med mycket hundar och katter och jag vet att många andra hundägare är livrädda för den här hunden.
Ägarna har ganska udda tider dom går ut med hunden, om det beror på jobb eller något annat vet jag inte. Alla gånger jag sett hunden springa lös så har kl varit mellan 00-02. Förra gången så gick kvinnan runt i närmare 1 tim och försökte fånga in hunden som vägrade. Då tänkte jag nästan gå ut och försöka hjälpa till men ångrade mig ganska fort då jag inte vet hur hunden skulle reagera på att en främmande person kommer och försöker fånga in honom.

Vimsigt och långt blev det, men vad gör man? Kan man anmäla detta? Till vart?
Det är ju märkligt att kvinnan inte har något slags hjälpmedel på hunden alt munkorg när hon vet att hon inte klarar av att hålla den?
Sånt här är så himla tråkigt och jag känner mig som en grinig surkärring, men det riktigt obehagligt.
Jag är själv uppväxt med rottweiler och vet vilka underbara hundar det är, men i fel händer så kan det gå riktigt illa.

Så, hur ska man gå tillväga? Vart vänder man sig?
 
Usch vad obehagligt :( Lösa hundar är min mardröm (särskilt nu när jag har liten hund och det inte krävs så mycket för att klippa en sån..) Jag tycker absolut du ska anmäla. Hunden verkar ju onekligen vara en fara. Är dock dålig på vart man ska ringa.
 
Som @lady_vip säger, polisanmäl. Polisanmäl varje överträdelse från det strikta ansvaret, hundar FÅR INTE springa lösa utan ägarens kontroll, och de FÅR INTE jaga/stressa andra djur. En så stor, stark och okontrollerad hund är en potentiell fara.
 
Jag är inte emot att polisanmäla, men frågan är vad det ger... De lär inte bli av med hunden för att den (ibland) jagar katter, som mest skulle jag tro att de får ett brev om anmälan och nedläggning på en gång. Med tanke på att de redan verkar(?) smyga runt med den på obekväma tider så är de nog redan medvetna om att de har problem (och att hunden inte är populär bland andra), så att de blivit anmälda ger dem förmodligen inget nytt...

Kan du prova att prata förstående med dem (inte argt, oavsett hur irriterad du faktiskt är, eftersom det då blir mycket svårare för dem att lyssna), kanske tipsa om verktyg för att hålla hunden tryggt, tipsa om någon bra instruktör de kan vända sig till eller liknande? Visst, det blir mer jobb för dig än en anmälan och det är inget du behöver göra, men det kan vara det som ger bäst resultat...

Alla (hunden, ägarna, omgivningen) behöver ju att situationen förändras, jag tror bara inte anmälan är bästa vägen dit.
 
Jag haller med Monstermom. Forstaelse ar formodligen den basta vagen om man vill ha en forandring. Tipsa om "no pull" sele eller halter om de inte gillar munkorg. Var framforallt vanlig och forstaende. Som man sager hemma hos mig; Det ar enklare att fanga flugor med honung an med vinager. :p
 
Svarar alla i ett inlägg.
Min första tanke va ju att polisanmäla, men ger det verkligen något? Jo klart, om det kommer in flera anmälningar så kanske det händer något, men Vad anmäler jag om då? Att den ibland kommer lös och jagar katterna i området? (Dom är anmälda för katten som dog och om dom har några fler anmälningar vet jag inte.) Att dom inte klarar av att hålla hunden? (dom har strypkedja på den nu) Jag har aldrig anmält någon förut så har inte jätte koll måste jag erkänna.. :cautious:
Kvinnan såg mig igår hängandes ut från fönstret och skyndade sig iväg när hon fångat in hunden.

Sen tänkte jag om man skulle prata med dom. Mannen skrämmer mig, han ser riktigt obehaglig och skrämmande ut, men kanske kunde prata med kvinnan. Saken är den att dom är ca 30 år äldre än mig(jag är 22) och tror inte dom skulle lyssna på mig direkt. Dessutom är jag en mespropp som inte törs konfrontera eller lägga mig i andras saker så länge det inte är någon som far illa. Jag vet dock att mannen har slagit hunden med kopplet för att försöka bryta den när den gått igång vid hundmöte.
Men, min grannes flickvän som också har en rottis (en super go äldre tik som hon har jätte bra pli på) är i ungefär samma ålder som paret. Jag tror att dom skulle lyssna mycket bättre på henne. Henne skulle jag kunna prata med och se om hon skulle kunna tänka sig att kanske prata med paret, komma med tips/råd/hjälp om hur dom kan göra. Hon skulle säkert vilja hjälpa dom och hon är jätte trevlig.

Det här paret har ju fått höra en del från andra hundägare i området och vet att dom inte är så "poppis"..
Jag vill ju inte vara elak, men känner ändå att något måste ju göras. En dag så kommer det ju gå riktigt illa för någon.:(
 
Det är såklart möjligt att karln är en riktigt otrevlig typ. Men det är också möjligt att han är spänd och orolig och går omkring och väntar på att det ska gå åt skogen med hunden igen (och därför ser bister ut)... Att han spöat hunden med kopplet är givetvis inte OK! Men även det kan vara ett uttryck för desperation (att de inte vet hur de ska hantera det hela är ju tydligt, och de kan mycket väl ha fått precis det rådet från någon som "vet bättre" :(). Tycker du han verkar obehaglig att prata med ska du givetvis inte göra det heller, jag menar bara att det inte är säkert att han inte skulle vilja lyssna bara för att han ser läskig ut.

Men det kan absolut vara en bra idé att höra om grannen kan tänka sig att prata med dem! De allra flesta i den situationen du beskriver vill ju hitta en väg ur eländet, det gäller bara att inte sätta dem i försvarsställning direkt. :up:
 
Det är såklart möjligt att karln är en riktigt otrevlig typ. Men det är också möjligt att han är spänd och orolig och går omkring och väntar på att det ska gå åt skogen med hunden igen (och därför ser bister ut)... Att han spöat hunden med kopplet är givetvis inte OK! Men även det kan vara ett uttryck för desperation (att de inte vet hur de ska hantera det hela är ju tydligt, och de kan mycket väl ha fått precis det rådet från någon som "vet bättre" :(). Tycker du han verkar obehaglig att prata med ska du givetvis inte göra det heller, jag menar bara att det inte är säkert att han inte skulle vilja lyssna bara för att han ser läskig ut.

Men det kan absolut vara en bra idé att höra om grannen kan tänka sig att prata med dem! De allra flesta i den situationen du beskriver vill ju hitta en väg ur eländet, det gäller bara att inte sätta dem i försvarsställning direkt. :up:

Ja, alla använder sig ju av olika metoder. Den metoden att försöka bryta hunden med tycker jag är hemsk.. Han stod och slog hunden över ryggen med änden på kopplet vilket bara verkade trigga hunden ännu mer.
Som du säger, bara för att han ser lite bitter ut så betyder det ju såklart inte att han är otrevligt på något vis. Men jag är som sagt mesig av mig och vill ju inte att dom ska tro att jag är någon som "vet bäst".
Ska prata med grannen och se vad hon säger.
 
Nä alltså, jag menade absolut inte att det är en acceptabel metod! (Och som du säger så har det snarare omvänd effekt dessutom...) Men som en som själv suttit i den sitsen att jag hade en "hopplös" utfallshund så vet jag hur desperat man kan bli, och inte minst vilka otroligt dåliga råd "experter" kan komma med. :mad:

Så vad jag försökte säga var att det är inte säkert han är en kallhjärtad skitstövel som gärna misshandlar hunden, det kan också vara så att han är desperat och förvirrad och inte vet vad annat han ska ta sig till. Och att han kanske skulle uppskatta att lära sig alternativa lösningar. Men det vet man ju inte att det är så heller, det var bara en sak att ha i tankarna om du känner dig osäker runt honom.

Har du dock faktiskt sett honom misshandla hunden på det viset är ju det en sak att anmäla också, om du väljer att gå den vägen!

Hoppas du når fram på något sätt i alla fall, stackars hunden... :(
 
Nä alltså, jag menade absolut inte att det är en acceptabel metod! (Och som du säger så har det snarare omvänd effekt dessutom...) Men som en som själv suttit i den sitsen att jag hade en "hopplös" utfallshund så vet jag hur desperat man kan bli, och inte minst vilka otroligt dåliga råd "experter" kan komma med. :mad:

Så vad jag försökte säga var att det är inte säkert han är en kallhjärtad skitstövel som gärna misshandlar hunden, det kan också vara så att han är desperat och förvirrad och inte vet vad annat han ska ta sig till. Och att han kanske skulle uppskatta att lära sig alternativa lösningar. Men det vet man ju inte att det är så heller, det var bara en sak att ha i tankarna om du känner dig osäker runt honom.

Har du dock faktiskt sett honom misshandla hunden på det viset är ju det en sak att anmäla också, om du väljer att gå den vägen!

Hoppas du når fram på något sätt i alla fall, stackars hunden... :(

Ja jo jag förstod att du inte tycker det är en acceptabel metod, förlåt om jag uttryckte mig oklart. :p Jag är helt med på det du säger!

Det jag fundera på nu om man ska anmäla, jag vet ju adress och i vilken port dom bor i (vi bor på samma gata) men jag vet inte vad dom heter eller något sånt. Det kanske jag kan ta reda på iof. Men hur anmäler man utan dessa uppgifter? Eller behöver man inte dom uppgifterna för att göra en anmälan? :confused:
Ska sätta mig och försöka ta reda på mer info, men om någon här kanske vet hur det går till/hur man gör?
 
Om du ska anmäla så behöver du nog så mycket detaljerad information som du bara kan. Som sagt tvivlar jag på att det blir något av en sådan anmälan, men du har nog större chans ju noggrannare du är i alla fall. Namn bör du absolut ha.

Sedan tror jag du behöver anmäla specifik händelse också, inte bara allmänt läskig/jobbig hund. Alltså "dagen den och den, klockan så och så, såg jag ägare X med hund Y göra si och så", till skillnad från "nån har en hund som springer lös emallanåt". Det kan också vara viktigt att komma ihåg att olyckor inte är lagbrott, det är alltså inte brott mot lagen att råka tappa hunden (men det kan vara det att avsiktligt släppa hunden lös). Om man råkar något om och om igen så räknas det väl till slut som ansvarslöst, men då får man nog anmäla en hel del... Så ska du anmäla bör du ha mer på fötterna än så, men kan gärna ta med också att hunden tappats.

Så, namngivna personer med specifika händelser som var lagbrott, så har du nog störst chans att komma någon vart tänker jag mig...

(och det var nog inte du som var otydlig med hur du tolkat mig, utan jag som helt fattade fel på egen hand :o:p)
 
Om du ska anmäla så behöver du nog så mycket detaljerad information som du bara kan. Som sagt tvivlar jag på att det blir något av en sådan anmälan, men du har nog större chans ju noggrannare du är i alla fall. Namn bör du absolut ha.

Sedan tror jag du behöver anmäla specifik händelse också, inte bara allmänt läskig/jobbig hund. Alltså "dagen den och den, klockan så och så, såg jag ägare X med hund Y göra si och så", till skillnad från "nån har en hund som springer lös emallanåt". Det kan också vara viktigt att komma ihåg att olyckor inte är lagbrott, det är alltså inte brott mot lagen att råka tappa hunden (men det kan vara det att avsiktligt släppa hunden lös). Om man råkar något om och om igen så räknas det väl till slut som ansvarslöst, men då får man nog anmäla en hel del... Så ska du anmäla bör du ha mer på fötterna än så, men kan gärna ta med också att hunden tappats.

Så, namngivna personer med specifika händelser som var lagbrott, så har du nog störst chans att komma någon vart tänker jag mig...

(och det var nog inte du som var otydlig med hur du tolkat mig, utan jag som helt fattade fel på egen hand :o:p)

Tack för du tagit dig tid!
Det var lite så jag tänkte att det behövs lite mer för att anmäla. Alla kan ju råka tappa sin hund såklart.
Men ska anteckna det som skett och om det händer något mer, datum, tid osv så får vi se om det händer nåt.

Tack igen! :)
 
Du kan ringa 114 14 och rådfråga. En poliskontakt är inte = anmälan.
Hunden är en uppenbar fara för allt och alla, och ägarna brister ju enormt i sitt ansvar.
Det kan inte fortsätta så här, det blir liksom inte bra för någon (varesig hund, ägare, grannar, djur, barn, trafikanter...) så en poliskontakt, för att få veta vad som gäller och hur ni själva kan hantera det, om det på något vis inte är skäl nog till en anmälan.
Här tänker åtminstone jag att det är bättre med "en gång för mycket".
Och nej, man behöver inte nödvändigtvis ha namn eller specifika händelser, det kan de ta reda på med eventuella utredningar. Men självklart är det ju till stor hjälp för dem om de har ett namn. Eftersom du verkar bo i ett litet område känns det som att de redan vet om problemet till viss del, men helt enkelt behöver något att gå på.
Och ja, det är ett lagbrott att inte ha kontroll på en hund, som dessutom utgör fara och risk för andra individer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 880
Senast: Mkb
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 240
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp