Vad gör man?

Mirabella

Trådstartare
Skriver här då jag tror jag får fler svar..

Vad gör man när man är 21 år och är helt utan sexlust? Jag minns inte om jag någonsin haft det så ppillren vet jag inte om jag kan skylla på. det gör ont och sex för mig känns helt onödigt. Jag har haft två längre förhållanden men båda tor slut p.g.a min ångest över detta..
Vem ska jag gå till? Vad är felet med mig? Jag vill inte ha det så här :cry:
 
Barnmorska, sedan gynekolog för att utesluta att något verkligen är fel. Men en barnmorska är nog en bra början ändå :)
Vissa p-piller är för effektiva, de tar bort lusten fullständigt.
 
Vad ska barnmorskan göra?
JAG upplever det lättare att prata med en bm om just sådana saker till en början! Därav mitt förslag. Jag har aldrig gått till en gynekolog för det, utan för mig har det räckt med bm. Därför kanske det är lättare att börja där om man är osäker. Jag går inte till gynekolog i första taget, speciellt inte om jag har problem med smärta som jag vet inte är fysisk som i att något skulle vara "fel".
Men alla är ju olika, och tur är väl det!
 
Oj? Vad är skillnaden för dig? Det är ju en människa precis som barmorskan. Bara det att barnmorskan inte kan göra så mycket. Man behöver ju inte skreva i stolen bara för att man är hos en gyn (om det nu är det som du tycker är obehagligt).
 
Jag läste?

Jag förstår bara inte vad som gör det lättare med bm än med gyn?
Som sagt, vad olika det kan vara. Och eftersom vi uppenbarligen inte är överens är det väl ingen idé att fortsätta, utan låta ts göra vad som känns bäst!
Vad kan en gynekolog göra för ts som inte en bm klarar av i detta läge? Som inte är en fysisk undersökning?
 
Senast ändrad:
Att inte känna lust för att man har ont är helt naturligt, det finns hjälp att få om det är det som är orsaken.
Har du läst på något om samlagssmärta, har du hört talas om vestibulit/vaginism?

Jag har själv varit i samma sits, smärta och nollsexlust och det har påverkar min självkänsla när det kommer till förhållanden, sett mig som världens sämsta flickvän och förstört väldigt mycket i mina förhållanden, mycket beroende på att jag varit tillsammans med fullblodsegoister som inte förstått och stöttat, utan surat ihop och lagt ansvar på mig att bli frisk så sexet/förhållandet fungerar.
Idag vet jag bättre, men då klarade jag inte av att se att det var så fel av dem att göra så.

Jag fick bäst hjälp på en sex- och samlevnadsmottagning, parterapi, där jag insåg att jag måste lyssna på min kropp och det var minsan lika mycket min partners ansvar att ta hand om mig i det här.

Min vestibulit blev delvis bättre när jag började lyssna på min kropp och jag slutligen blev tillsammans med en kille som verkligen stöttade mig i det här, men det krävdes en operation för att jag skulle bli så bra som jag kan bli.
Idag är fortfarande känslig och ibland gör det för ont för mig för att ha sex, men jag vet att det är inget som är mitt fel eller kommer förstöra vårt förhållande längre och det känns så befriande.

Oavsätt om det är det som är orsaken så tycker jag att du borde kolla upp det.
Men sen fick jag en liten fundering eftersom du skrev att du aldrig någonsin kännt sexlust.
Det finns de som är asexuella, helt enkelt inte känner lust eller ett behov av sex utan att det finns en bakomliggade orsak, tex knas med hormoner eller annat.

Det pratas inte så mycket om det, att ha sexlust är så självklart att alla har i dagens samhälle, man utgår från att det alla känner så och gör de inte det så måste det vara något fel.
Sen kan det vara svårt kanske när du mår så dåligt att verkligen känna efter och veta var din brist på sexlust kommer ifrån, men oavsätt om den är tillfälligt beroende på att du har ont eller inte så är det helt okej att känna så, tillåt dig själv att känna att sex är inget för dig som det är nu oavsätt om det kommer att vara något du känner lust för i framtiden.
Just nu mår du inte bra av den pressen och då är det okej att lägga ned och fokusera på att ta reda på vad det beror på att du har ont, varför du inte känner någon lust så du kan få må bra.

Jag kan tillägga att jag fick min diagnos hos gyn, på ungdomsmottagningen stod de på sig länge innan de gav upp och gav mig en remiss till gyn, för det tyckte att lite ont är det helt normalt att ha som tjej och det var inget fel på mig.
Det var för över 15 år sen och vården har blivit bättre som tur är, så det är nu de senaste åren som jag äntligen fått hjälp.
 
JAG upplever det lättare att prata med en bm om just sådana saker till en början! Därav mitt förslag. Jag har aldrig gått till en gynekolog för det, utan för mig har det räckt med bm. Därför kanske det är lättare att börja där om man är osäker. Jag går inte till gynekolog i första taget, speciellt inte om jag har problem med smärta som jag vet inte är fysisk som i att något skulle vara "fel".
Men alla är ju olika, och tur är väl det!
Det finns manliga barnmorskor och kvinnliga gynekologer, för att reda ut den delen direkt.

Sedan begriper jag inte heller varför det skulle vara skillnad.
En bm har inte lika mycket utbildning som en gynekolog. För mig är det enda skillnaden. När jag sitter ner och pratar så har jag att välja på längre eller kortare utbildning. Varför skulle man inte vilja gå till någon med mer utbildning.

/tanten - som enbart besökt bm för cellprov
 
Inte konstigt att man inte har lust om sex sammankopplas med ont.
Det första är att ta det lugnt och inte tänka att det är fel på dig etc
Sen som andra sagt kan du söka hjälp.
Jag tänker också på om du kan börja med dig djälv? Dvs att ta på dig själv? Så du kan känna vad som är bra för dig?
 
Om vad du ska vända dig, personligen har jag alltid blivit skickad vidare när jag vänt mig till barnmorskemottagningen med mina besvär, så om jag var du skulle jag ringa till gyn och be om en tid där.
Tror att du får bäst hjälp där jämnfört med på en barnmorske- eller ungdomsmottagning, det är min erfarenhet i alla fall.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: hollypolly
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 529
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 937
Senast: Sasse
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp