Vad gör ni med era tvååringar?

Mirre

Trådstartare
Hjälper till med ett tvåårigt friesersto, men är ju år och dar sedan jag höll på med unghästar så har idétorka. Vad kan man göra mer än tömköra och longera? Hon är sadelvan men ej insutten än. Ge mig lite tips och idéer :D
 
Hjälper till med ett tvåårigt friesersto, men är ju år och dar sedan jag höll på med unghästar så har idétorka. Vad kan man göra mer än tömköra och longera? Hon är sadelvan men ej insutten än. Ge mig lite tips och idéer :D
Om du har tillåtelse från ägaren så kan jag rekommendera att klickerträna henne. Finns många inspirerande grupper på FB och är riktigt kul!
 
Nu har jag bara min andra tvååring men jag tömkör och promenerar mycket ute. I princip bara skritt men i olika miljöer. Har fått väldigt trygga hästar som inte haft problem att vara ute ensam, gå först osv. Men när jag kommer till punkten där det känns som att de kan detta nu, inga överraskningar, tycker jag det är viktigt att de får vila från all form av träning. Har alltid känts som att jag fått en ny, mognare häst efter varje längre viloperiod. Kommer jag inte på något hästen Behöver öva på gör jag ingenting annat än tar in för skötsel.
 
Utöver det andra har sagt har jag lärt min-åring att stå still vid pall, skutta över bommar på ridbanan och följa mig runt koner och annat. Jag tänker snart börja med långa tyglar.
 
Hjälper till med ett tvåårigt friesersto, men är ju år och dar sedan jag höll på med unghästar så har idétorka. Vad kan man göra mer än tömköra och longera? Hon är sadelvan men ej insutten än. Ge mig lite tips och idéer :D

Ut och gå. Det är det bästa och ger massor. Den lär sig att gå i snöre på konstiga platser, få se världen, höra nya ljud, nosa på en brevlåda, möta bilar/cyklar/människor. Det är guld med unghästar som varit ute mycket under trygga omständigheter, sedan blir allt så mycket enklare när de ska ut under ryttare.
 
Hjälper till med ett tvåårigt friesersto, men är ju år och dar sedan jag höll på med unghästar så har idétorka. Vad kan man göra mer än tömköra och longera? Hon är sadelvan men ej insutten än. Ge mig lite tips och idéer :D

Sätta för vagn och köra in?
 
Jag har en 2½-åring som jag mest låter gå i hagen och vara häst. Orsaken är lättja från min sida...
Han är ganska mycket tömkörd, även i "hinderbanor" med bommar, bro, L, vinklar konor för slalom.
Eftersom jag är lat, är han just inte tömkörd i skogen men det är ju annars bra.
Min 2½-åring är också satt för vagn och körd några gånger.
Behöver köpa en bättre sele åt honom för mer körning, men annars är det ju trevligt att köra in sin tvååring och träna på övergångar, svängar, halt, stå stilla. Körträning, helt enkelt...
frieserhästar är ju lämpliga körhästar så det borde gå att sätta igång.
 
Tycker ni det är lagom att hänga på och även sitta på hästen när den är 2.5 år?
Jag tycker det är för tidigt men jag kanske är onödigt försiktig?
 
Tycker ni det är lagom att hänga på och även sitta på hästen när den är 2.5 år?
Jag tycker det är för tidigt men jag kanske är onödigt försiktig?

Jag gör det inte. Varför börja klättra på den redan? Den har ett helt liv framför sig att bli riden på, låt den växa till sig i lugn och ro. Folk har så bråttom hela tiden.

Träna på att ha "kläder"; vojlock/täcke/sadel/tömmar/gjord... Gå ut och se världen. Starta-stanna-svänga i snöre. Det räcker gott och väl för 2,5 åringar.

Om de absolut vill greja med den så är ju inkörning jättebra? Vänja den vid att ha ngt släpande bakom sig är himla bra. Likaså att ha remmar som rör sig runt benen utan att bli rädd.
 
Vi kör in på hösten som tvååringar, rider in på våren som treåringar. Vi gör det som krävs, varken mer eller mindre, håller inte på med dem för hålla påandets skull.
 
Ser att ni tänker lika som mig.
Jag hade hellre sett att man lade tid nu på att tömköra, vänja vid hjälperna från marken och gå ut offroad i skogen. Sedan låtit henne vila i vinter och ridit in i vår i lugn takt
 
När min var två promenerade vi massor, både i skogen och mer "folkrika" områden för att vänja vid allt som kommer komma sen när man rider. Varvade litegrann med longering/tömkörning, löshoppade lite men hon var inte mogen för det då så vi backade bandet och testade igen på våren när hon fyllt tre och då hade polletten trillat ner och hon tyckte det var kul. Sommaren som tvååring lasttränade vi flera gånger i veckan också.

Vi hängde/satt inte upp alls förrän på våren som treåring. Hon hade sadel på sig tidigare men såg ingen anledning att sitta bara för att. Det är en ponny så hon behövde inte visas uppsuttet på treårs och dessutom gick inte visningen förrän i september.
 
Släpa däck mm förberedande för inkörning/köra in

Lastträna

Rida ut på annan häst och ta med denna som handhäst

Är vad jag gjorde med min ena när den var 2. Fast det var en ponny förstås
 
Jag rider 1,2 ggr i veckan nu, typ 20 min.
Har ridit ut 2 ggr med äldre kompis som stöd gick jätte bra. Nu väntar semester för min del så då kommer han få vila ett tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 638
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
895
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp