Vad gör ni med hundarna hemma?

Grazing

Trådstartare
Jag känner mig som världens tråkigaste matte egentligen, hund får förmordligen mer än vad dom flesta får. Minst två till tre promenader i skogen på minst 1 timma per promenad, en på morgonen och en på eftermiddagen, lite blandad miljö och mycket att lukta på. Alltid lös är han förutom vid större vägar då. Otroligt mycket energi och är en hund som kan ha fokuset på det vi gör i timmar om man ber honom. Älskar att jobba.

När vi är hemma så ligger han bara och sover och liksom väntar, snarkar gör han med jämna mellanrum så han är ju väldigt tillfreds. Följer mig dock varenda steg som när jag flyttar mellan soffan och datorn. Ibland eller ganska ofta vill han bli kliad och då kliar jag honom, sen somnar han om igen.

Men det känns som att jag är så tråkig hemma, eller är det så här med alla hundar? Eller vad gör folk med hunden när dom är hemma? Bor inte så stort att vi kan göra så mycket, eftersom han är otroligt lättlärd så kan han dom flesta tricksen redan så det är ju inte en rolig utmaning för honom.

Är jag tråkig matte eller är det normalt att hunden typ bara sover och tar det lugnt inne?
 
Våra ligger oxå och sover när dom är inne, ända gången dom inte gör det är när vi går in i köket för då kan det vankas MAT.

Ända hunden som inte var sådan var en mycket stressad hund så tycker din låter som en trygg och tillfreds hund.
 
Jag ser det som positivt att hunden kan ligga och sova när man är inne. Har hellre en hund som klarar att ta det lugnt än en hund som inte kan slappna av. Min 5-månaders valp spenderar större delen av tiden inne med att ligga upp och ned på golvet och vila. Visst kan det ur ett mänskligt perspektiv verka tråkigt att bara ligga där, men samtidigt är det också ett mått på hur pass trygg och tillfreds hunden är. En hund som vankar runt och inte kan slappna av är oftast en hund som inte mår bra. Dessutom kan jag tycka att det är viktigt att tidigt lära hunden att det inte alltid måste händer saker. Annars blir det lätt att man har en hund som förväntar sig att något alltid ska hända och att någon alltid ska göra något för att roa hunden, och när det inte händer så blir det kalabalik. Absolut att man kan leka med hunden och träna även inomhus, men i måttliga mängder.
 
Mina softar mest inne. Ibland kan jag gömma godis som de får leta efter, eller ge en toarulle fylld med godis. Men annars har vi inga aktiviteter inne. Den yngsta roar sig själv när hon får tråkigt. Då kastar hon leksaker högt och lågt. Men mestadels ligger de hos mig och slappar.
 
Jag känner mig som världens tråkigaste matte egentligen, hund får förmordligen mer än vad dom flesta får. Minst två till tre promenader i skogen på minst 1 timma per promenad, en på morgonen och en på eftermiddagen, lite blandad miljö och mycket att lukta på. Alltid lös är han förutom vid större vägar då. Otroligt mycket energi och är en hund som kan ha fokuset på det vi gör i timmar om man ber honom. Älskar att jobba.

När vi är hemma så ligger han bara och sover och liksom väntar, snarkar gör han med jämna mellanrum så han är ju väldigt tillfreds. Följer mig dock varenda steg som när jag flyttar mellan soffan och datorn. Ibland eller ganska ofta vill han bli kliad och då kliar jag honom, sen somnar han om igen.

Men det känns som att jag är så tråkig hemma, eller är det så här med alla hundar? Eller vad gör folk med hunden när dom är hemma? Bor inte så stort att vi kan göra så mycket, eftersom han är otroligt lättlärd så kan han dom flesta tricksen redan så det är ju inte en rolig utmaning för honom.

Är jag tråkig matte eller är det normalt att hunden typ bara sover och tar det lugnt inne?

Jag har två hundar, de sysselsätter varandra ganska bra :)

Annars så myser vi, de leker en del både ensamma och med varandra, tuggar tuggben, bäddar i filtar och slappar, håller koll på vad som händer och delar ut skäll när det behövs. Ibland tränar vi och ibland får de annan arrangerad aktivering.
 
Mina leker rätt friskt med varandra inne, jag brukar även leka med dem, kasta råtta till Ture, laserpekare till Ruben, gömma godis, aktiveringsbräda och godisbollar, gömma mig på olika ställen så de får leta, eller bara slöa.

Rubs gillar att ha tråkigt. Sommartid ligger han helst ute på gräsmattan ensam hela dagarna och på vintern ligger han inne i duschen :p
 
Mina gör mindre än din hund vissa vardagar och ligger ändå lugnt och sover inomhus. Den lilla visar för husse när hon vill göra något inomhus, då är det tricks som gäller några minuter, sen är hon sovandes igen:)
 
Här betyder inomhus = lugn och ro. Det fartfyllda sker utomhus. :) Det är sällan dom hinner bli rastlösa mellan utomhusvistelserna, oftast är dom mer än nöjda att ligga och slappa inne. Tycker jag är skönt. Kör ganska hårt på den linjen åtminstone i dagsläget eftersom det tenderar uppstå gruff om det blir alltför livat här inne.
 
Här är det inte ens tillåtet att följa mig överallt inomhus, inomhus ska hundarna ligga och vila och jag låter dem inte härja runt och busa heller ;) Vila är viktigt. Ska hundarna må bra av ett fysiskt aktivt liv så behöver de ta det lugnt också.
 
Härligt, då kan jag släppa tanken att jag är en tråkig matte :) då är han nog bara tillfreds och nöjd. Dom har nog inte tråkigt på det sättet för att det inte händer någonting.
 
Härligt, då kan jag släppa tanken att jag är en tråkig matte :) då är han nog bara tillfreds och nöjd. Dom har nog inte tråkigt på det sättet för att det inte händer någonting.

och även OM han har tråkigt, gör det verkligen något? Ingen, inte ens hundar, kan ha kul hela tiden dygnet runt. Ibland är livet tråkigt, men det är bra eftersom det då blir lättare att uppskatta de roliga stunderna :)
 
Sen tittar man på hur det fungerar ute i naturen så är det sällan djur flockdjur som ensamdjur har råd att göra något oplanerat.
Jagar man så jagar man annars är det vila/flocken som gäller. Busa och bråka med valparna Spana. ocksåvidare.
Så det är ganska naturligt för en hund att vila långa perioder. Och vara redo till när det gäller. Så det viktiga ligger ju i att se till där finns utloppen för energin dom sparat ihop och dom får jobba. =)
 
Kan förresten tillägga att jag har min säng vid fönstret för att hundarna ska kunna ligga på den och spana ut, har gamla äggkartonger som de får strimla så mycket de vill, flertalet olika viloplatser osv. Jag kräver alltså inte att hundarna ska ligga blickstilla på en liten plats i hemmet, de får gå runt och pyssla med lite saker, hålla koll utåt osv, men det ska göras på ett lugnt sätt :)
 
Det gör väl inte så mycket att de har lite tråkigt ibland?

Jag gör inget direkt inomhus, då varvar vi ned. Har ett sådant där IQ-spel som jag tar fram ibland, men annars brukar hon mest slappa i soffan eller vakta kylskåpet.

Det är ute som det händer spännande grejer.
 
Vi gör inte heller så mycket inne, men det händer att det kastas eller göms lite godis som hon får leta reda på, och ibland kan hon komma med någon leksak och vilja att jag kastar eller kampar med en stund. Hon kan även leka själv med någon leksak, men mest vilar hon, ligger med mig i soffan eller kanske tuggar något ben. En favorit är också att sitta på en balkongstol och spana. Jag har inga regler om att hon ska vara stilla inomhus, men per automatik så blir det ju betydligt mer stillsamt :-)
 
När vi är hemma så ligger han bara och sover och liksom väntar, snarkar gör han med jämna mellanrum så han är ju väldigt tillfreds. Följer mig dock varenda steg som när jag flyttar mellan soffan och datorn.

Skönt att höra att din hund är helt normal :)
Jag vill ha lugna hundar inne om inte jag själv tar initiativ till annat. Blir ruggigt jobbigt med stora hundar som flänger omkring och röjer inomhus. När jag är för tråkig matte märks det.... tydligt.
 
Hemmavid så är det mestadels "fri tid", vilket betyder att dom får göra det dom känner för - inom vissa ramar såklart.

Leker gör man inte inomhus när alla i flocken är med, utan enbart om jag bjuder in till det.
Ben har dom bara på sina specifika platser i olika rum, när dom är avskiljda.
Ute på tomten så får man leka och göra det mesta, förutom att skälla eller gräva typ.

Detta innebär att dom mestadels ligger på soffan, i sina sängar eller tigger om jag äter/håller på i köket.
Lite nu och då så kör vi tricksträning eller letar upp en gömd leksak och snnat sånt. All annan aktivering sker ute i skog och mark och stall..

Har någon av dom inte blivit tillräckligt nöjda med sin aktivering så märks det väldigt tydligt genom att den/dom försöker få till lek, vill springa ut i trädgården alldeles för ofta, klistrar sig mot mig var jag än är etc.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 297
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 525
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 780
Senast: Johdan96
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 803
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp