Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

break_a_leg

Trådstartare
Vad gör ni om er häst står emot och slår mot skänkeln under ett träningspass? (Ni har både spö och sporrar).
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Skänklar igen. Kickar hästen igen skänklar jag på tills den går fram/flyttar utan protest.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Använder du enbart skänkeln eller lägger du till spöet "om inget händer"?
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Jag fortsätter att använda skänkeln (förstärker) tills jag får önskad effekt.
Lägger ev till spöet om inget händer, beror på vad det är för häst jag sitter på och hur väl jag känner den.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Tömköring, har hjälpt mig mycket. Att helt enkelt tränat in lydnad och komando. Istället för att behöva gå imot med skänkel/spö vilket min häst avskydde ännu mer så tog jag ett steg tillbaka (till grunden). Men gör hon det nu när allt sitter blir jag arg, för nu förstår hon precis vad jag vill. En snabb skänkel eller ett spö vid skänkeln.

:laugh:
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Som tecken på istadighet:
Lägger till spöt. Direkt.
Att slå mot skänkeln är Inte okej och där ger jag ingen andra chans - min häst vet väldigt väl vad som gäller och att slå mot skänkeln är totalförbjudet och höjden av olydnad.

Skulle det dock vara så att hans inte alltid så smidiga ( :o ) matte råkat gräva in sporren pga obalans försöker jag bara rida vidare och inte göra en grej av det. Sådant får han protestera mot faktiskt och klassas av mig (eftersom jag betalar maten ;) ) som olycksfall i arbetet. :D
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Ärligt talat... lappar till den med pisken :angel: fan heller att jag tar sånt trams. Händer det däremot upprepade gånger och mer och mer intensivt så tar jag mig däremot en rejäl funderare på vad som kan vara galet.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Skänklar igen (liten hjälp) - om jag fortfarande inte får någon effekt använder jag spöt. Om jag ursprungligen bad om förlängd steglängd t ex kräver jag istället ordentlig mellantrav efter att hästen tjurat.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Som tecken på istadighet:
Lägger till spöt. Direkt.
Att slå mot skänkeln är Inte okej och där ger jag ingen andra chans - min häst vet väldigt väl vad som gäller och att slå mot skänkeln är totalförbjudet och höjden av olydnad.

Skulle det dock vara så att hans inte alltid så smidiga ( :o ) matte råkat gräva in sporren pga obalans försöker jag bara rida vidare och inte göra en grej av det. Sådant får han protestera mot faktiskt och klassas av mig (eftersom jag betalar maten ;) ) som olycksfall i arbetet. :D

Precis så gör jag också. Amen to that :D :bow:
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

KL


Ja det beror ju på..............
OM det är en häst jag ofta rider skulle jag tro att den hade ont i magen eller så:o:confused: För det skulle den ju inte göra annars, sånt är grov olydnad och hästen skulle inte göra det utan stark anledning:crazy:

Om det var en häst jag inte ridit förrut skullle jag undra varför och försöka känna efter i vilket läge och om jag hade sporre misstänka att den tex inte var van vid sporren.

Slår den hela tiden mot skänkeln, eller i vissa lägen? Står den emot hela tiden eller vid vissa rörelser? Vad händer?

Om jag kommer fram till att det behövs lägger jag till spö. Sen direkt jobba med sånt som får igång framåtbjudningern som övergångar tex.
Hellre lite spö än nöta med skänkeln. Mkt beröm när den går fram.

Så det beror helt på.
 
Senast ändrad av en moderator:
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

har jag faktisk aldrig nånsin varit med om..... kanske för att jag bara har valacker.^^
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Funderar på vad som kan vara fel - hon har aldrig gjort så förut. Sedan skritta henne på långa tyglar och låta henne slappna av en stund, för att sedan göra om övningen igen och se om det händer igen - isåfall skulle jag troligtvis hoppa av, kolla utrustningen och hennes allmäntillstånd.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Det beror ju helt på vilken häst det är och hur väl jag känner den, men ponnyn kickade konstant mot skänkeln när jag fick henne och då gjorde jag såhär:

Om det är pga att jag har råkat trycka till lite mkt med sporren så gör jag ingenting.
Men annars är det spöet på baken direkt när kicken kommer och sen rida vidare.
Beröm när hon gör det som hon ska utan protester.

Numera kickar hon aldrig (tack och lov :D)
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

jo det tror jag. kicka mot skänkeln är en sak som ston ofta gör. när en valack protesterar så lättar den hellre i framdelen.

vilket inte är särskilt konstigt eftersom det är samma försvarsbeteende som dom visar mot andra hästar. valacker och hingstar slåss oftast med framdelen, ston med bakdelen.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Du får tro vad du vill, jag har sett både ston och valacker stå emot och slå mot skänkeln.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

visst det finns valacker som gör det, men av alla hästar jag sett sparka efter skänkeln så har 80-90% varit ston...
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Heheh hemma är det tvärt om mitt sto lättar gärna fram om hon ska protestera medan vallacken kickar. Dock så håller jag med dig, det är oftare ston som kickar.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Om min häst skulle kicka mot skänkeln skulle jag testa en gång till med en lätt skänkel. Skulle jag få samma reaktion så ringer jag vet, ET och massör :angel: Hon kickar nämligen aldrig.

Om annan häst skulle jag inte låtsas om det första gången, sedan lägga på igen. Får jag fel reaktion igen skulle jag lägga på pisken för att få igenom det och sedan skulle jag känna igenom hästen om det satt något någonstans.

Hästen vill ju verkligen inte om den kickar mot skänkeln.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det finns ett ämne som jag längre klurat på och fortfarande utforskar. Det här med att ha hästen framme för skänkeln. Jag har många...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 307
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 068
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Om hästens välmående och möjligheterna att rida utan spö, bett och sporrar i framtidens ridsport.
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp