Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Är det min skulle jag sluta med det jag höll på med då det skulle vara ett tecken på att något är fel. En svag "protest" mot ngt jobbigt är en sak, men regelrätt kickande skulle jag aldrig ta igenom på min übersnälla häst *peppar, peppar*

På en endast istadig och "dokumenterat frisk" häst skulle jag efter två försök med skänkeln förstärka med spö. Skulle hästen fortsättningsvis slå mot skänkeln även fast jag är konsekvent skulle jag sluta rida hästen. Vill den inte bli riden och inte tycker det är kul tänker inte jag tvinga den...
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Skulle 'börja om' från början med det jag höll på med, be igen fast övertydligt, och om det är något med samverkande hjälper plocka isär hjälperna, eller plocka isär övningen. T ex om hästen i en skänkelvikning skulle stå emot och slå mot skänkeln så avbryt rörelsen, rid på framåt ganska friskt, och sen flytta framdelen några steg, och sen bakdelen några steg. Berömma vid rätt, rida på framåt emellan. Se till att JAG verkligen sköter mitt jobb rätt, och se be igen. Skulle använda spöet för att förtydliga med, genom att lägga det mot bakdelen/dutta med det.

Om hästen skulle stå emot när jag avbrutit och vill rida på friskt framåt så beror det på häst och sitaution vad jag gör. Nuvarande herre kan bli lite obstinat ibland och visa istadighetstendenser. Väldigt lätta att se, man märker på hela hästen om det är ren tjurighet eller annat. Då skulle jag dutta till honom med sporren, och ge tygeln, för att verkligen förtydliga att FRAMÅT. Skulle han svara med att tjura ihop än mer är det bara att lirka. Finns ingen anledning börja bråka.

Skulle det inte vara den 'tillfälliga istadighet' han ibland (sällan) drabbas av skulle jag abryta och avsluta, och om det upprepas nästa pass, kolla vad det är som är fel, för då är ngt fel.

Spöet använder jag inte som framåtdrivande annat än ibland vid hoppning (sällsynt), så det skulle inte bli använt annat än som förtydligande i en sidvärtsrörelse t ex
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

skänklar om och om igen tills hästen går framåt utan protest.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

*KL*

ANg kön, så håller jag med om att majoriteten är ston. Dock inte unikt för ston utan mött valacker som gör de mer, men betydligt oftare ston.

Röda herrn här kan kicka mot skänkeln (eller sporren oftast, tror aldrig han kickat mot skänkeln, däremot stå emot, och när jag då petar till med sporren har det hänt han kickat emot den). Dock är den herrn generellt sett väldigt 'märrig' när han blir på dåligt humör. Om det inte är för att han är valack skulle han rent ridmässigt bekräfta ALLA fördomar mot fuxston :devil:
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

jo det tror jag. kicka mot skänkeln är en sak som ston ofta gör. när en valack protesterar så lättar den hellre i framdelen.

vilket inte är särskilt konstigt eftersom det är samma försvarsbeteende som dom visar mot andra hästar. valacker och hingstar slåss oftast med framdelen, ston med bakdelen.

Eh det där håller jag nog inte riktigt med om, inte alls iaf. Tror mer att de har att göra med individen. När mitt försäljningssto protesterar så lättar hon mer än gärna framtill. Har aldrig varit med om att hon sprakat.
Unghästen däremot sparkar gärna osv när han vill visa att han minnsan bestämmer.

Ingen av mina tidigare vallackar/hingstar har visat antydan till att lätta i framdelen vid protest! Tycker absolut inte att det är ok att lätta fram och försöker verkligen ta det ur "mitt" sto.

Men vi har väl olika erfarenheter ;):p
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Tycker som Flash- igen:D

Man känner ju sin häst o om den protesterar skulle jag felsöka.

Har aldrig haft ngn sdn. däremot en som slår för spöt- rör mig inte:devil:
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Jag har en god väns häst som ofta slåt mot skänkeln när hon samlar, han är utbildad svår dressyr, men skittrög.

Han är en valack. Hon ingorera ofta det beteendet förutom om han slår i serierna.

Jag själv är lite av fegare slaget än de flesta i denna tråd, så jag motar nog Olle i gind och undviker att ens komma till det läget att de ska behöva slå mot skänkeln.

Däremot om de inte TAR en skänkelhjälp, eller som mitt sto, kan stå emot, så sparkar jag till hårt en gång, och sedan byter övning eller varv direkt.

Alt backar och gör något som är lätt eller fattar galopp och ökar på tempot rejält.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Har aldrig varit med om det, varken på våra egna eller någon annans häst. Valacken skulle aldrig drömma om att göra något liknande, han gör inget annat heller, märren som har humör har aldrig antytt till nånting när jag kräver något av henne i dressyren, har inte kommit så långt med henne ännu men aldrig några dumheter förutom att hon hellre vill springa framåt.

Men vad jag kan tänka mig är att jag skulle lägga på hjälpen igen med större effekt
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Lite beroende på häst men vanligtvis så provar jag med skänklen igen, forstätter den att gå emot så snarkar jag till hårdare, svara den inte där lägger jag till spöet på bogen.

Har ett sto som innan sparkat mkt mot skänkeln men gör det inte alls längre nu.

En annan lösning som kan fungera bättre på vissa ston är att man bara håller kvar, skänkel sporre in mot hästen tills hästen bestämmer sig för att gå för skänklen.

Som sagt olika från olika hästar men främst den översta..
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

mitt sto och flera jag ridit protesterar med framdelen...så det kan man nog inte anta att endast valacker gör heller...

Knapplån

Om min häst(har aldrig hänt, lättar istället fram som sagt) eller ngn annan jag rider gör så så driver jag på igen och fortsätter så tills min vilja går igenom (förutsatt att inte ngt sitter fel eller stör)
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Ja, jag har själv en valack som en period var sinnebilden av istadig och värre än de flesta "märriga" ston, så jag kan inte se att det är särskilt könsrelatert. Han bara blev kortare och kortare i kroppen när jag lade till skänkeln (istället för att bara ta skänkeln och gå på framåt) - tills han slog ordentligt. Han har flera gånger slagit i stigbygeln tom när han kickat när hans humör runnit över och vi skojade ofta om att det hördes ända upp till stallet när han reds eftersom han slog i väggarna när han blev irriterad... :angel: Tack och lov är den fasen förbi, iaf för ögonblicket, nu kan han få små ilskeattacker ändå visserligen men inte på samma istadiga sätt.

För att återgå till könsdiskussionen så tycker jag att han trots sitt humör är lättare att temperera än ston (säger jag som aldrig ägt ett sto och är lite lätt *ehum* fördomsfull), han blir tvärilsk men det går över fort igen och efter sina utbrott är han ofta mycket bättre än innan, knäppgöken.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

jo det tror jag. kicka mot skänkeln är en sak som ston ofta gör. när en valack protesterar så lättar den hellre i framdelen.

vilket inte är särskilt konstigt eftersom det är samma försvarsbeteende som dom visar mot andra hästar. valacker och hingstar slåss oftast med framdelen, ston med bakdelen.

Vad roligt att du säger det, för min vallack lyfter bara på framben i protest, han kickar aldrig mot skänkeln. Ett sto jag red däremot kickade bara mot skänkeln och reste sig aldrig :rofl:

Min häst protesterar lite ibland och då går jag genast på honom med skänkeln och sporrarna (rider inte med spö då han har blivit slagen av tidigare ägare och blir väldigt nervös) Tills han ger med sig och går framåt. Jag har kollat upp honom och vet att det inte är något som är fel med honom, han protesterar för att han är lite för bekväm av sig.
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

skänklar igen om inget händer så sparkar jag till hårdare och om inget fortfarande händer smäller jag till med spöet, spöet brukar oftast inte behövas men ibland behövs det också :p
 
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

*kl*

De gånger som det hänt för mig så har jag ignorerat det och ridit på som om det aldrig inträffade.
Oftast blir det inget mer än bara ett enkelt kick med ett ben då. Skulle hästen kicka eller på annat sätt "gå emot" igen så lägger jag på spöet.

Men - de gånger som det hänt (och jag haft sporrar på) så har det varit för att jag råkat "köra in sporrana i sidan" lite väl hårt. Gör jag det och hästen kickar, då får jag fan skylla mig själv och lära mig hålla bättre koll på min kropp och mina hjälper.
 
Vad gör ni om er häst står emot och slår mot skänkeln under ett träningspass? (Ni har både spö och sporrar).

Det första jag gör är att tänka mig in att vara häst. De kan inte prata. De måsta använda sitt kroppsspråk för att göra sig förstådda.
Tänk dig in i den situationen! Tänk dig in i frustrationen att vara häst. Fan de kan nästan gå åt tortyrhållet när vissa drar igång sina icke klocka råd.
Hästen är ingen maskin.
Fundera ut va hästen vill berätta. Våga lyssna
 
Det första jag gör är att tänka mig in att vara häst. De kan inte prata. De måsta använda sitt kroppsspråk för att göra sig förstådda.
Tänk dig in i den situationen! Tänk dig in i frustrationen att vara häst. Fan de kan nästan gå åt tortyrhållet när vissa drar igång sina icke klocka råd.
Hästen är ingen maskin.
Fundera ut va hästen vill berätta. Våga lyssna
Tråden är 10 år gammal. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Sv: Vad gör ni om er häst slår mot skänkeln?

Använder du enbart skänkeln eller lägger du till spöet "om inget händer"?

om hästen "bara" står emot skänkel så förstärker jag relativt snabbt (efter ett par försök med skänkel) med spö. Viktigt att hästen reagerar.

Om hästen sparkar mot skänkel så envisas jag med skänkeln till hästen slutar slå. Har en häst som hade lärt sig att sparka som protest - det var en travare som förstås togs ur träning när han slog bakåt.
som ridhäst provade han samma strategi. Jag valde att ignorera hans sparkande och driva igenom övningen ändå.
Han slutade sparka emot efter ett tag.
 
Det där är ett beteende som gör mig riktigt arg. Mycket för att jag haft häst som gjort så och jag blev så rädd när protesterna bara blev större och större för att jag inte rådde på henne, så jag kom aldrig igenom det. Med bättre ryttare gav hon sig direkt men inte med mig. Så för mig har det blivit en mycket öm punkt. Numera håller jag i mig och tar fighten direkt. Sparkar på och lägger på spö om så känns läge och kräver bara hästen framåt och berömmer så fort jag får önskad reaktion.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det finns ett ämne som jag längre klurat på och fortfarande utforskar. Det här med att ha hästen framme för skänkeln. Jag har många...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 307
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 069
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Om hästens välmående och möjligheterna att rida utan spö, bett och sporrar i framtidens ridsport.
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp