Vad göra åt stomljud från ventilation eller dylikt?

cherie

Trådstartare
Till mitt stora förtret så är vår nya lägenhet en riktig bullerkammare. Vi har ett "dunkande" ljud (låter ungefär som om någon skulle ha en tvättmaskin igång ovanför oss hela tiden) som sprider sig mellan alla lägenhetens väggar förutom ytterväggarna. I vissa passager av lägenheten där man enbart är omsluten av innerväggar så studsar verkligen ljudet. Det låter också ute i trapphuset så det är ett ljud som rör sig genom hela fastigheten :( Sambon tror det förstärks mycket när någon använder torkrummet i källaren men det låter hela tiden, dygnet runt, även när torkrummet står tomt.

Går det att göra något för att dämpa det här ljudet? Mattor och gardiner fungerar inte och kan inte heller placeras naturligt i de passager där ljudet studsar som värst.

Jag är ljuskänslig och kan inte slappna av hemma längre när jag är omsluten av detta konstanta dunsande. Hade bara ett enda rum varit bullerfritt hade jag kunnat hitta ro men det låter överallt :(

Behöver alla tips jag kan få... Hur är det med ljudabsorbenter? Kan det hjälpa till med såna här ljud? Hur många behövs i så fall, hur stora och var ska de placeras? Vore ju så tråkigt om man behövde fylla lägenheten med dem också...
 
Det bästa måste ju vara att försöka lista ut vad det är som låter. Kanske det är något som är trasigt och som går att åtgärda? Har ni frågat grannar om det låter hos dem också?
 
@cherie

Jag håller med @bettysmatte om att prata med grannar och föreningen (har för mig att du bor i br?) gällande oljudet, det låter inte helt normalt med oljud i hela lägenheten konstant. Om det inte är något fel på ventilation/vad som nu låter så är det kanske på sin plats att göra en bullermätning i lägenheten?
 
Det låter nästan som om det skulle vara någon slags cirkulationspump. Kanske den kan justeras eller isoleras. Håller med övriga om att ni först och främst ska höra med grannar och styrelse.
 
Hmm det låter bekant jag har nått liknande i min lägenhet... Först tänkte jag att det var ljud från nån typ av renovering, men när jag hörde det kl 02 på natten så kändes det inte riktigt rätt.
 
Tack. Vi ska prata med ordförande i helgen när han kommer förbi och ska säga hej. Min skräck är att det bara är jag/vi som är känsliga och ordförande inte tycker det låter något särskilt (vilket skulle kunna vara fallet eftersom det är ett lågfrekvent buller som ju allra mest blir påtaglig under kvällstid när det i övrigt är tyst runt omkring).

Vi har inte träffat några grannar ännu men vi får höra med dem också. Antar att de flesta inte hör/bryr sig, annars borde ju problemet redan vara åtgärdat. Sambon tycker dock ljudet i trapphuset blir värre ju högre upp man kommer, så det är möjligt att det låter mer hos oss än hos andra. Däremot låter det i princip ingenting uppe på vinden som ligger ovanför oss.
 
Åh @cherie vad jobbigt för dig! Jag är också ljudkänslig och för mig låter det där som en riktig mardröm. Känner SÅ igen mig i oron över att ingen annan ska reagera och man ska bli avfärdad som överkänslig.

Jag håller tummarna för att ordföranden är vettig och att ni får ordning på det!
 
Åh @cherie vad jobbigt för dig! Jag är också ljudkänslig och för mig låter det där som en riktig mardröm. Känner SÅ igen mig i oron över att ingen annan ska reagera och man ska bli avfärdad som överkänslig.

Jag håller tummarna för att ordföranden är vettig och att ni får ordning på det!

Tack :heart Så skönt med människor som förstår fullt ut. Hela den här lägenheten är verkligen en mardröm för ljudkänsliga :( Men till och med min sambo som inte är känslig för ljud reagerar ju, så jag hoppas att det lite mer buller än vad som är normalt. Men jag är ändå orolig för att bli avfärdad. Eller att det inte skulle gå att göra nåt :(

Jag har upptäckt att om vi ställer sängen mitt i sovrummet så jag sover med huvudet i mitten av rummet (långt ifrån någon vägg) och med öronproppar i så hör jag inget buller. Så skönt, men så tråkigt om man skulle behöva leva såhär. Så trist när man köpt en dyr bostad, svårt att veta sånt här på förhand...

Får uppdatera vad ordförande säger.
 
Tack :heart Så skönt med människor som förstår fullt ut. Hela den här lägenheten är verkligen en mardröm för ljudkänsliga :( Men till och med min sambo som inte är känslig för ljud reagerar ju, så jag hoppas att det lite mer buller än vad som är normalt. Men jag är ändå orolig för att bli avfärdad. Eller att det inte skulle gå att göra nåt :(

Jag har upptäckt att om vi ställer sängen mitt i sovrummet så jag sover med huvudet i mitten av rummet (långt ifrån någon vägg) och med öronproppar i så hör jag inget buller. Så skönt, men så tråkigt om man skulle behöva leva såhär. Så trist när man köpt en dyr bostad, svårt att veta sånt här på förhand...

Får uppdatera vad ordförande säger.
Men hördes inte ljudet när ni tittade på lägenheten? Är det något som har uppkommit nu, menar du?
 
Tack :heart Så skönt med människor som förstår fullt ut. Hela den här lägenheten är verkligen en mardröm för ljudkänsliga :( Men till och med min sambo som inte är känslig för ljud reagerar ju, så jag hoppas att det lite mer buller än vad som är normalt. Men jag är ändå orolig för att bli avfärdad. Eller att det inte skulle gå att göra nåt :(

Jag har upptäckt att om vi ställer sängen mitt i sovrummet så jag sover med huvudet i mitten av rummet (långt ifrån någon vägg) och med öronproppar i så hör jag inget buller. Så skönt, men så tråkigt om man skulle behöva leva såhär. Så trist när man köpt en dyr bostad, svårt att veta sånt här på förhand...

Får uppdatera vad ordförande säger.

Men så där kan du ju inte ha det :( Hoppas att ordföranden lyssnar på er och att det är ett lättåtgärdat problem. Jag tycker inte att det låter som att det skulle vara normalt att ha den sortens ljud i lägenheten 24/7, även om du är ljudkänslig.
 
Till mitt stora förtret så är vår nya lägenhet en riktig bullerkammare. Vi har ett "dunkande" ljud (låter ungefär som om någon skulle ha en tvättmaskin igång ovanför oss hela tiden) som sprider sig mellan alla lägenhetens väggar förutom ytterväggarna. I vissa passager av lägenheten där man enbart är omsluten av innerväggar så studsar verkligen ljudet. Det låter också ute i trapphuset så det är ett ljud som rör sig genom hela fastigheten :( Sambon tror det förstärks mycket när någon använder torkrummet i källaren men det låter hela tiden, dygnet runt, även när torkrummet står tomt.

Går det att göra något för att dämpa det här ljudet? Mattor och gardiner fungerar inte och kan inte heller placeras naturligt i de passager där ljudet studsar som värst.

Jag är ljuskänslig och kan inte slappna av hemma längre när jag är omsluten av detta konstanta dunsande. Hade bara ett enda rum varit bullerfritt hade jag kunnat hitta ro men det låter överallt :(

Behöver alla tips jag kan få... Hur är det med ljudabsorbenter? Kan det hjälpa till med såna här ljud? Hur många behövs i så fall, hur stora och var ska de placeras? Vore ju så tråkigt om man behövde fylla lägenheten med dem också...

Usch så ledsamt, när man flyttar någonstans vill man ju bara att det ska bli ens hem och att man ska må bra där! Hoppas det är något som går att lösa!
 
Behöver alla tips jag kan få... Hur är det med ljudabsorbenter? Kan det hjälpa till med såna här ljud? Hur många behövs i så fall, hur stora och var ska de placeras? Vore ju så tråkigt om man behövde fylla lägenheten med dem också...
Nej, den typen av bullerstörningar är i praktiken väldigt svåra att komma åt effektivt med åtgärder vid den som blir störd. I extremfall går det att isolera så radikalt att man bygger ett "rum i rummet" på samma sätt som man gör i en inspelningsstudio, men det är av förklarliga skäl både komplicerat, opraktiskt och rejält kostsamt.
Betydligt mer effektivt på alla sätt är att sätta in åtgärder direkt vid bullerkällan, det kan vara värt att lägga tid och energi på detektivarbete för att hitta vad det är som skapar ljudet som stör er.
 
Men hördes inte ljudet när ni tittade på lägenheten? Är det något som har uppkommit nu, menar du?

Nej, det lät säkert under visning men då är det ju massor med folk, mäklare som står och pratar, ytterdörr till trapphus står öppen, balkongdörr öppen så man hör bilarna utanför etc. Det är ju helt annorlunda när du får stänga alla dörrar och vistas ensam i lägenheten i lugn och ro.

Gamla ägarna hade ställt sin soffa i vardagsrummet ungefär en meter från väggen och vi tyckte alltid det var så konstigt eftersom vardagsrummet var så litet att det blev väldigt trångt då. Nu tror jag att de gjort det för att slippa vibrationsljudet från den väggen soffan annars naturligt ska stå vid.
 
Vi gick upp på vinden idag igen och är ganska säkra på att det är en mekanisk frånluftsfläkt som sitter på taket som skapar "motorljudet" inne hos oss. Någon som vet ifall det med enkla medel går att ljudisolera den?
 
Vi gick upp på vinden idag igen och är ganska säkra på att det är en mekanisk frånluftsfläkt som sitter på taket som skapar "motorljudet" inne hos oss. Någon som vet ifall det med enkla medel går att ljudisolera den?
Skönt att ni ev hittat källan till oljudet! Har ni pratat med ordföranden än?
 
Nu har ljudet blivit bättre. I mitten av förra veckan upptäckte både jag och sambon när vi kom hem att det värsta dunkande ljudet var försvunnet! Vi fattade ingenting men det föll på plats igår när ordförande var förbi då han berättade att de just nu håller på att byta alla frånluftsfläktar på taket pga dålig ventilation (och att de förmodligen börjat från vårt håll). Sån slump!

Det finns fortfarande ett tydligt dånande ljud kvar men det är dovare och låter inte heller exakt hela tiden eftersom fläktarna slår av sig själva när de nått ett viss temperatur (för att sedan gå igång igen). Tyvärr låter det mer jämnt över hela lägenheten så nu är inte ens mitten på sovrummet tyst (spelar alltså ingen roll vilket håll jag har huvudet åt). Men det ljudet som är nu går nog (tyvärr) inte att klaga på. Just nu ligger vår säng på golvet så jag blir fortfarande upptagen av det här mekaniska ljudet när jag ligger med örat mot kudden, men förhoppningsvis kommer det inte märkas lika mycket när sängen inte ligger i direkt anslutning till golvet. Kanske man kan sätta på några gummifötter för ytterligare lindring. Dock låter det ju även när man står upp i rummet så vet inte hur stor skillnad det kommer göra. Jag använder öronproppar varje natt (skulle aldrig kunna sova annars) men jag får såna problem med mina öron att jag vaknar efter några timmar och har ont. Så just nu ligger jag och luftar öronen lite så ska jag snart försöka stoppa in dem igen och försöka somna om. :(

Så, det är bättre men inte bra egentligen. Nästa gång jag flyttar kommer jag nog tänka mig för innan jag köper en lägenhet högst upp om det finns frånluftsfläktar på taket.
 
Senast ändrad:
Nu har ljudet blivit bättre. I mitten av förra veckan upptäckte både jag och sambon när vi kom hem att det värsta dunkande ljudet var försvunnet! Vi fattade ingenting men det föll på plats igår när ordförande var förbi då han berättade att de just nu håller på att byta alla frånluftsfläktar på taket pga dålig ventilation (och att de förmodligen börjat från vårt håll). Sån slump!

Det finns fortfarande ett tydligt dånande ljud kvar men det är dovare och låter inte heller exakt hela tiden eftersom fläktarna slår av sig själva när de nått ett viss temperatur (för att sedan gå igång igen). Tyvärr låter det mer jämnt över hela lägenheten så nu är inte ens mitten på sovrummet tyst (spelar alltså ingen roll vilket håll jag har huvudet åt). Men det ljudet som är nu går nog (tyvärr) inte att klaga på. Just nu ligger vår säng på golvet så jag blir fortfarande upptagen av det här mekaniska ljudet när jag ligger med örat mot kudden, men förhoppningsvis kommer det inte märkas lika mycket när sängen inte ligger i direkt anslutning till golvet. Kanske man kan sätta på några gummifötter för ytterligare lindring. Dock låter det ju även när man står upp i rummet så vet inte hur stor skillnad det kommer göra. Jag använder öronproppar varje natt (skulle aldrig kunna sova annars) men jag får såna problem med mina öron att jag vaknar efter några timmar och har ont. Så just nu ligger jag och luftar öronen lite så ska jag snart försöka stoppa in dem igen och försöka somna om. :(

Så, det är bättre men inte bra egentligen. Nästa gång jag flyttar kommer jag nog tänka mig för innan jag köper en lägenhet högst upp om det finns frånluftsfläktar på taket.
Ett tips ang öronproppar är att köpa i silikon. Man får fyra i en förpackning men dela dom så har du åtta. Då är dom lättare att ha i öronen och trillar inte lika lätt ut.

Mät bullret? Kanske blir det bättre när även dom andra fläktarna är bytta?
 
Skönt att höra att det blivit bättre!
Om det kvarvarande bullret har en tydlig tonal komponent - alltså inte består mest av brus, skrapande eller på annat sätt bredbandigt oväsen - så kan det gå att reducera en aning i sovrummet/sovplatsen genom akustikreglering i form av en basabsorbent som är anpassad till bullrets huvudfrekvens. En sådan går att tillverka själv och behöver inte vara särskilt dyr, kräver litet händighet bara och tar litet plats. Hojta i så fall, så pekar jag i rätt riktning för gör-det-själv-länkar.
 

Liknande trådar

Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp