Vad göra med aachenremmar?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag kan knappast vara den enda som har en massa aachenremmar liggande eftersom jag inte använder dem. Städade bland prylarna igår och hittade en bunt remmar som jag inte kan komma på någon vettig användning för. Mottar gärna förslag på vad jag kan göra med dem, det känns tråkigt att behöva kasta dem.
 
Jag funderar på att sätta en på boxdörren för att göra det lite snyggare, i dagsläget säkras den med balsnöre eftersom ponny listat ut hur man öppnar den.

I övrigt har jag inte heller direkt kommit på nån användning. Minsta ponnyn i stallet har en som handtag i sadeln när barnen rider.
 
Mina går på lösdrift :(

Förut använde jag dem till att fästa haken till vattenhinken i gallret.
 
Om du tömkör kan du köpa två metallringar i lagom diameter samt två tygelhakar (finns på hööks) och göra dig två ställare. Då behöver du inte flytta den från sida till sida när du byter varv utan kan bara byta koppling alt ha båda sidor kopplade med ställare. Resten av dem vet jag inte, fästa ihop reservgrejer med kanske? Tex tyglar och stigläder som inte används är ju ett elände att få att ligga vettigt i skåpet.
 
Jag använder dem som skärp till lille sonen samt som handtag på hans sadel. :D
Kul att du tog upp det för han och jag pratade igår om varför en del använder den och varför vi inte använder den.
Har också en stor samling så jag hoppas på bra tips i den här tråden.:up:
 
kan man inte ha dem som sporr remmar?
jag har faktiskt inte en enda acchenrem liggande. köper helt enkelt inte acchen träns och slaktar remmarna så att man får fler extra spännen :p.
 
Tack för svar!

Tömkör gör jag, bra idé som jag ska ta till mig. Har använt dem till att binda upp tömmarna vid gjorden när jag lett hästen. Bettuppsamlare kan jag också använda!

Fegishandtag behöver jag inte,har martinagal vid uteritt. Sporrarna är för smala för att remmarna ska passa, och jag har inte använt sporrar på många år.
 
Vissa lädergrimmor har en liknande rem som sitter under hakan och har en tendens att ramla av. Om man inte hittar dem kan man ersätta med en aachenrem. Luddig beskrivning men ni kanske fattar.
 
Efter ha sett denna tråden kom jag på att jag kunde sätta upp hönättet med dessa remmar :idea: även saltsten gick att sätta upp med snokremmen :up: men jag funderar på vart jag har fått alla remmar ifrån, då jag bara har två träns jag har fått med snokremmar på. Men jag hade fyra, de kanske kan föröka sig? :confused:
 
Jag använder till handtag på barnsadlarna. Till vattenslangen efter jag spolat, virar upp och spänner ihop slangen med snokrem. Till hövågen.
De är också perfekta till att använda som "Daddegrimma".
dadgrim9.gif


bild 9 "Daddegrimman"
 
det känns tråkigt att behöva kasta dem.
Nej nej nej, man kastar aldrig aachenremmar! De är ytterst användbara till allt möjligt småfix man behöver snabblaga, bunta ihop eller sätta fast. Du har fått ett dussin tips i tråden redan (har provat de flesta av dem).
De är typ NÄSTAN lika bra som silvertejp ju.

Bogremmar på täcke - som lagning eller förlängning.
Paniköglor vid uppbindning (istället för balsnören) .
Fastsättning av sadelväskor/annat som ska med på långturen.
Fastsättning av stigbyglar i utfällt läge runt sadelgjorden vid longering/tömkörning av unghäst.
 
Jag kan knappast vara den enda som har en massa aachenremmar liggande eftersom jag inte använder dem. Städade bland prylarna igår och hittade en bunt remmar som jag inte kan komma på någon vettig användning för. Mottar gärna förslag på vad jag kan göra med dem, det känns tråkigt att behöva kasta dem.

De jag som överlevt hos mig (har inte köpt engelska träns på 15 år minst) används fortfarande som curbstrap. Alltså som rem mellan bettringarna under hakan på hästen så att bettet inte riskerar att glida igenom munnen om något händer.
 
Vad kreativa ni är!

Jag har aldrig känt något behov av extra handtag eller remmar på tränset, men om jag får det vet jag vad jag ska använda. Hästarna går på lösdrift så det behövs inte så mycket stallprylar.
 
Hade en bunt då jag aldrig använder den typen av nosgrimma. Nu är de dock slut.
- curbstrap
- "käckrem" till sidepull så de inte sidstycket hamnar i ögat
- kindkedja till hacket
- 2-st som rem över manken till förbygeln. nu kan jag fästa den vid sadelgjorden i stället för ringarna vid lilkåpan som inte finns på min sadel.
- linbärare på selen
 
Jag har hittat två till användnings områden.
Jag fick ett fint träns av mina bonusdöttrar i födelsedags present. Tyvärr så räckte nosgrimman knappt runt huvudet på hästen.
Det är pullback-nosgrimma så jag tog bort orginalremmen och ersatte den med en längre aachenrem. :up:

Användnings område nummer två är att lastsäkra hundburen i bilen. Kanon.
 
Jag kan knappast vara den enda som har en massa aachenremmar liggande eftersom jag inte använder dem. Städade bland prylarna igår och hittade en bunt remmar som jag inte kan komma på någon vettig användning för. Mottar gärna förslag på vad jag kan göra med dem, det känns tråkigt att behöva kasta dem.

Jag har dem till att fästa påsar med svamp eller min hjälm på sadeln. Så slipper jag gå med varm hjälm på sommaren om man är på långtur och varvar gå och rida.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 895
Senast: Badger
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 071
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 208
Senast: Rosett
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp