Vad ha med till sommarbetet? Ridning

Buck

Trådstartare
Ska för första gången släppa ut hästarna på bete i annat stall, egna gamlingen ska bara äta gräs och vara häst och foderhästen ska tränas. Det är dock inte mycket till stall vid hagen så typ allt som ska med får vara i sadelskåpet..
Dvs vad ska jag ha med utan att dra dit mer än halva sadelkamaren :o? Har alltid haft eget stall så det här med att vara ha det nödvändigaste har aldrig behövts.
Vad hade ni haft med som bas?
(Går ju alltid att ta med saker efter behov också men mest bara som ett bas utbud av allt möjligt :))

Är typ 2v till flytt och jag nojar redan :o.
 
Grimma, grimskaft, flughuva+spray, borste, hovkrats, sadel och träns, ev benskydd... Hjälm och om du använder speciella stallskor/stövlar..
Om du är bilburen hade jag i bilen förvarat en ren extravojlock, extra grimskaft och första-hjälpen (för både häst och människa inkl morakniv)
 
Grimma, grimskaft, flughuva+spray, borste, hovkrats, sadel och träns, ev benskydd... Hjälm och om du använder speciella stallskor/stövlar..
Om du är bilburen hade jag i bilen förvarat en ren extravojlock, extra grimskaft och första-hjälpen (för både häst och människa inkl morakniv)
Så långt är jag med, är snarare att få plats med 2 hästars utrustning i ett sadelskåp och ändå ha med mer än sadel och träns. Ena hästen har 2 sadlar och andra har ev med en bara där är det tight. Sen är det flugtäcken och sjuklåda, liniment, schampo osv som också känns lite behov av..
 
Vad hade ni haft med som bas?
Grimma och flughuva brukar hästen ha på sig i hagen. Det jag brukar ha med mig är mina borstar, dvs ryktväskan med allt som ligger i den, grimskaft, sadeln med schabrak samt träns ligger i bilen, förvaras hemma under tiden istället för i sadelkammaren (som blir längre å åka). Brukar byta schabrak vid behov hemma.
Sen har jag alltid med mig det jag behöver ha på mig för att kunna rida också. :)
Sen har jag även med mig en uppladdad telefon, ifall det värsta skulle hända.
 
Grimma och flughuva brukar hästen ha på sig i hagen. Det jag brukar ha med mig är mina borstar, dvs ryktväskan med allt som ligger i den, grimskaft, sadeln med schabrak samt träns ligger i bilen, förvaras hemma under tiden istället för i sadelkammaren (som blir längre å åka). Brukar byta schabrak vid behov hemma.
Sen har jag alltid med mig det jag behöver ha på mig för att kunna rida också. :)
Sen har jag även med mig en uppladdad telefon, ifall det värsta skulle hända.
Vill inte ha ngt liggande i bilen då den står obevakad på industriområde större delen av natten.
Hästarna får gå nakna i och med att det är mycket skog på betetbeter (och då de är 2 klantarslen till hästar ;)) flugskydd får mest vara när de går på ngt av fälten.

Har än så länge på listan:
2-3 träns,
2-sadlar (får se om gamlingen passar i foderhästens så slipper man ta med hennes också),
Senskydd, damasker, boots,
2 schabrak, padd, luva
Flugtäcken, Flughuvor, flyweils, flygmedel, fästingmedel, och solskydd för mule.
Liniment
Schampo (2 vita hästar -_-)
Hovolja
Sjuklåda
Ett par ryktborstar och krats.
Broddlåda
Lädergrimmor, grimskaft
Longerlina alt tömkörnings utrustning.
Foder och mineraler för gamlingen
Hovtång och hammare, kniv och sax.
+ stövelväskan med hjälm, handskar och väst såklart ;)
... Har i alla fall lyckats rationalisera bort transporttäcket, lindor och att ha flera schabrak med :rofl: bättre att ta hem och tvätta en gång i veckan tänker jag.

Funderar på om man inte ska ha med stora kistan också :cautious:. Är dock tveksamt om skåpet får så mycket plats..
 
Jag brukar ta med halva sadelkammaren, och sedan använda saker som får plats i en hink... Sen ställer jag hinken vid hagen så kan jag sköta om dem på betet och slipper gå fram och tillbaka till stallet med dem de dagar de vilar.

Förutom ridutrustning till mig och hästarna brukar jag ha extra grimma och flugpannband, flugmedel, sårspray, ryktsten till flugägg, några ryktsaker, svampar, lädersmörj. En hink mineraler. Tog med massa täcken förra året men använde inte något. Det svåra för mig hade varit att få plats med mina egna grejer; skyddsväst, hjälm och stövlar mm tar ju en del plats!

Annars är bilen en utmärkt förvaringsplats :D (om det är din egen bil eller om du delar den med nån snäll ;) )

Sen tävlade jag också och då tillkommer ju tävlings- och utflyktsutrustning men ska du bara vara hemma och chilla ordnar det sig nog. Jag tror på dig! :)
 
Jag brukar ta med halva sadelkammaren, och sedan använda saker som får plats i en hink... Sen ställer jag hinken vid hagen så kan jag sköta om dem på betet och slipper gå fram och tillbaka till stallet med dem de dagar de vilar.

Förutom ridutrustning till mig och hästarna brukar jag ha extra grimma och flugpannband, flugmedel, sårspray, ryktsten till flugägg, några ryktsaker, svampar, lädersmörj. En hink mineraler. Tog med massa täcken förra året men använde inte något. Det svåra för mig hade varit att få plats med mina egna grejer; skyddsväst, hjälm och stövlar mm tar ju en del plats!

Annars är bilen en utmärkt förvaringsplats :D (om det är din egen bil eller om du delar den med nån snäll ;) )

Sen tävlade jag också och då tillkommer ju tävlings- och utflyktsutrustning men ska du bara vara hemma och chilla ordnar det sig nog. Jag tror på dig! :)
Åka bort utrustning får vara kvar hemma :) transporten står ju ändå i vanliga stallet (sen kommer jag inte få plats med all extra utrustning :o).
 
Ska för första gången släppa ut hästarna på bete i annat stall, egna gamlingen ska bara äta gräs och vara häst och foderhästen ska tränas. Det är dock inte mycket till stall vid hagen så typ allt som ska med får vara i sadelskåpet..
Dvs vad ska jag ha med utan att dra dit mer än halva sadelkamaren :o? Har alltid haft eget stall så det här med att vara ha det nödvändigaste har aldrig behövts.
Vad hade ni haft med som bas?
(Går ju alltid att ta med saker efter behov också men mest bara som ett bas utbud av allt möjligt :))

Är typ 2v till flytt och jag nojar redan :o.
Sadel med tillbehör, träns, ev benskydd/lindor, borstar, hovkrats, flugmedel, ev flugtäcke/regntäcke, hink med svamp, schampo, ev solkräm till vita mular, första hjälpen typ alsolsprit, bomull osv. Extra schabrak! Hjälm och ev ridkläder.
 
Jag fick ha sakerna hemma i förrådet nåt år (väldigt begränsat med plats) så det var sadel, träns, två grimmor med tillhörande grimskaft, strykkappor, flugspray och ryktlådan. Krisade det någon gång kunde jag åka inom stallet för det låg bara som en avstickare på väg till betet. Hjälm och handskar till mig också :) Glömde nästan :D
 
Herregud människa är det totalflytt eller sommarbete du ska göra :rofl:;)

Alltså hur mycket ska du träna foderhästen samtidigt som den går på bete??
Hur länge ska hästarna vara på bete?

Du skrev att din gamling ska mest gå och äta gräs så jag har trimmat din lista lite ;)

Du behöver max 1 träns, du kan både hoppa och dressyra på.
Du behöver max 1 sadel under en begränsad tid, du kan både hoppa, dressyra och rida ut i en hoppsadel alternativt om det är dressyr du sysslar med, skippa hoppningen under betesperioden/hoppa smått i dressyrsadel/ta med hoppsadel dom gångerna du ska hoppa
Benskydd tar inte så mycket plats men 1 uppsättning räcker tillfälligt
Schabrak, padd och luva en uppsättning, ta med ny ren schabrak när det behövs
Flug-grejer har väl hästen på sig i hagen så det tar ingen plats i skåpet. Se till att ha plats för flaskorna
Schampoo: Kom igen, gör det något om hästen har gräsfläckar när du rider?
Samma med liniment, behöver du verkligen det om hästen går ute dygnet runt?
Hovolja? Hästarna torde klara sig utan om de går ute dygnet runt.
Sjuklåda och borstar. Check!
Broddlåda? Hur hårt ska du rida foderhästen under betet? Hoppa fälttävlan varje dag?
Lädergrimmor och grimskaft skriver du, jag använder alltid enbart lädergrimmor. Skulle säga grimma+grimskaft+ ev 1 set i reserv som passar båda pållarna
Tömkörningsutrustning känns väl som överkurs för en sommarbeteshäst? Under en begränsad period kanske du kan skippa gjorden och använda dig av en longerlina och spänna ev. hjälptygel i sadeln?
Foder och mineraler kanske kan ha en egen hink/tunna med lock utanför skåpet? Ställ mineralburken i den större fodertunnan för att spara plats.
Hovslagargrejer kanske också skulle kunna ligga i bilen, under en filt. Inte såå stöldbegärligt? Men borde inte ta för mycket plats på botten av ett skåp i alla fall.
Stövlar+hjälm+väst till dig :up:


Vill inte ha ngt liggande i bilen då den står obevakad på industriområde större delen av natten.
Hästarna får gå nakna i och med att det är mycket skog på betetbeter (och då de är 2 klantarslen till hästar ;)) flugskydd får mest vara när de går på ngt av fälten.

Har än så länge på listan:
2-3 träns,
2-sadlar (får se om gamlingen passar i foderhästens så slipper man ta med hennes också),
Senskydd, damasker, boots,
2 schabrak, padd, luva
Flugtäcken, Flughuvor, flyweils, flygmedel, fästingmedel, och solskydd för mule.
Liniment
Schampo (2 vita hästar -_-)
Hovolja
Sjuklåda
Ett par ryktborstar och krats.
Broddlåda
Lädergrimmor, grimskaft
Longerlina alt tömkörnings utrustning.
Foder och mineraler för gamlingen
Hovtång och hammare, kniv och sax.
+ stövelväskan med hjälm, handskar och väst såklart ;)
... Har i alla fall lyckats rationalisera bort transporttäcket, lindor och att ha flera schabrak med :rofl: bättre att ta hem och tvätta en gång i veckan tänker jag.

Funderar på om man inte ska ha med stora kistan också :cautious:. Är dock tveksamt om skåpet får så mycket plats..
 
Jag hade om jag var du övervägt att ha kanske 1 dag vecka där du den dagen kan släpa med dig de andra sakerna hemifrån om du verkligen vill göra det

tex tömkörningsgjorden, schampoo och hovolja. Det är ju inget du behöver varje dag känns det som ;) Kör en tömkörningsdag i veckan samband med tvätt och putsdag istället
 
Herregud människa är det totalflytt eller sommarbete du ska göra :rofl:;)

Alltså hur mycket ska du träna foderhästen samtidigt som den går på bete??
Hur länge ska hästarna vara på bete?

Du skrev att din gamling ska mest gå och äta gräs så jag har trimmat din lista lite ;)

Du behöver max 1 träns, du kan både hoppa och dressyra på.
Du behöver max 1 sadel under en begränsad tid, du kan både hoppa, dressyra och rida ut i en hoppsadel alternativt om det är dressyr du sysslar med, skippa hoppningen under betesperioden/hoppa smått i dressyrsadel/ta med hoppsadel dom gångerna du ska hoppa
Benskydd tar inte så mycket plats men 1 uppsättning räcker tillfälligt
Schabrak, padd och luva en uppsättning, ta med ny ren schabrak när det behövs
Flug-grejer har väl hästen på sig i hagen så det tar ingen plats i skåpet. Se till att ha plats för flaskorna
Schampoo: Kom igen, gör det något om hästen har gräsfläckar när du rider?
Samma med liniment, behöver du verkligen det om hästen går ute dygnet runt?
Hovolja? Hästarna torde klara sig utan om de går ute dygnet runt.
Sjuklåda och borstar. Check!
Broddlåda? Hur hårt ska du rida foderhästen under betet? Hoppa fälttävlan varje dag?
Lädergrimmor och grimskaft skriver du, jag använder alltid enbart lädergrimmor. Skulle säga grimma+grimskaft+ ev 1 set i reserv som passar båda pållarna
Tömkörningsutrustning känns väl som överkurs för en sommarbeteshäst? Under en begränsad period kanske du kan skippa gjorden och använda dig av en longerlina och spänna ev. hjälptygel i sadeln?
Foder och mineraler kanske kan ha en egen hink/tunna med lock utanför skåpet? Ställ mineralburken i den större fodertunnan för att spara plats.
Hovslagargrejer kanske också skulle kunna ligga i bilen, under en filt. Inte såå stöldbegärligt? Men borde inte ta för mycket plats på botten av ett skåp i alla fall.
Stövlar+hjälm+väst till dig :up:
Foderhästen ska tränad, tävlas och hållas igång som vanligt. Dvs både dressyr, hoppning, konditions träning osv. Dvs ridning 5 ggr i veckan ca och gärna träning en gång i veckan. Dvs inget slappt "gå runt och bli tjock" bete för foderhästen ;).
Dvs liniment/kylgel vill jag ha efter hård träning då det inte finns rinnande vatten och då ena hästen är hälften ko när hon går på gräs så behöver svansen och rumpan tvättas ofta. Sen används hovoljan dagligen på båda under sommaren.

Och då det är en platt terräng hoppsadel och en rel uppbyggd dressyrsadel så har jag gärna båda, Är svårt att flänga runt i skogen när man är låst i sadel och alldeles för glatt i hoppsadeln för vettigt dressyr jobb :o.
Sen tycker jag om att tömköra och kan lätt byta ut uppgiften dressyr mot tömkörning ett par gånger i veckan.
(Och jag är för lat för att köra in om stallet och hämta utrustning när jag väl kört ut och märker att det är för varmt för att rida ;)).

Och broddarna är för att kunna rida på gräsbanan och skogen oavsett om det är snustorrt eller har regnat.
Samt då det är lika bra att ha med då det är skrittavstånd till terrängbanan :) (om jag vågar mig dit med denna hästen dvs.)

Och då de går utan grimma i hagen så tror jag att det räcker med vars en grimma. I värsta fall så får jag väll låna en från betes stallet tills jag hämtar hämtat ut en hemifrån.
 
Kan du inte nöjas med 1 träns och evt olika bett om det är det du är ute efter? Så sparar du den platsen. Ryktlåda med schampo, liniment, hovolja osv kan kanske stå i bilen, känns inte stöldbenäget.. Samma med broddar och evt. extra grimmor.
Känns också onödigt med både damasker och senskydd. Senskydd räcker väl ;)
 
Okej med den infon hade jag inte flyttat hästarna till betet alls, men de e jag det :p
Har blivit av med hälften av hagarna så är ett måste med bete. :(
Sen är det i det underbara ridvägar och en super fin kuperad lösdrift och stabil flock. :).
 
Kan du inte nöjas med 1 träns och evt olika bett om det är det du är ute efter? Så sparar du den platsen. Ryktlåda med schampo, liniment, hovolja osv kan kanske stå i bilen, känns inte stöldbenäget.. Samma med broddar och evt. extra grimmor.
Känns också onödigt med både damasker och senskydd. Senskydd räcker väl ;)
Hästen är skav benägen på sommaren pga väldigt rosa mule så olika bett och nosgrimmor behövs för att avlasta :/. Hästarna har sen heller inte samma bett storlek tyvärr. Men tränsen hänger ju på dörren i en tränsväska och tar inte super mycket mer plats om det är en eller 3 träns i.
 
Jag hade sadlarna (har två), ett träns, grimma+grimskaft, borstar, benskydd, skötselgrejer till utrustningen och sen mina egna grejer (hjälm, väst, handskar, sporrar och ett spö) med mig förra sommaren när vi hade hästarna på bete. Men då hade jag bara några minuter från betet till stallet, så ville jag byta schabrak eller nått var det bara att åka dit och hämta det. Hade mycket begränsat utrymme så hade bara sadlarna på plats, allt annat bodde i bilen under sommaren.
 
Jag hade sadlarna (har två), ett träns, grimma+grimskaft, borstar, benskydd, skötselgrejer till utrustningen och sen mina egna grejer (hjälm, väst, handskar, sporrar och ett spö) med mig förra sommaren när vi hade hästarna på bete. Men då hade jag bara några minuter från betet till stallet, så ville jag byta schabrak eller nått var det bara att åka dit och hämta det. Hade mycket begränsat utrymme så hade bara sadlarna på plats, allt annat bodde i bilen under sommaren.
Ja det är ju bara det här med smutsiga hästgrejor i varm bil :/.. har en ny bil och gör mitt bästa för att hålla den ren (i jämförelse med den gamla skrangliga soptippen på hjul jag hade innan)..
Kan ju köra saker fram och tillbaka men vill inte ha ngt liggande i flera veckor.

Vill ha med mig för mycket för vad jag har plats till :cry: räcker ju att man har med 2 sadlar och en dunk för att skåpet ska bli fullt ju..
Vill och kan inte bre ut mig ngt heller så 90% av det som ska med får vara i skåpet i alla.

Hade jag haft plats annars så hade jag kunnat ta med min tacktrunk också så man fått plats med allt utan att knö in det i sadelskåpet :/.
 
På samma krokar som grimmorna hänger brukar tränsen och hjälmen hänga. Sadel skippar jag oftast. Nån borste och hovkrats får plats i fickan.
Dvs det ska inte vara med mer än att det går att ta på axeln när jag tänker fånga en häst för att ta en tur.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 619
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 679
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp