Vad hade ni jobbat för?

saltopeppar

Trådstartare
Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte jag höra med alla vad ni som redan jobbar i branschen får för timlön eller har för deal och ni som inte jobbar, vad skulle ni kräva för timlön för att kunna tänka er att jobba i stall?

Nu menar jag självklart inte "minst 500 kr i timmen för att jag faktiskt inte vill jobba i stall egentligen", utan er som skulle kunna tänka er att jobba i stall men pga olika anledningar inte kan (kan ex vara att ni vill ha vit lön men arbetsgivare inte kan betala det vitt etc) Jag ber er vara realistiska i era önskemål och för er som undrar så går hästnärningen under kommunal och kollektivavtal går genom dem. Det betyder också att lönetabellerna finns att följa genom dem om man är intresserad av att kolla upp vad de anser vara en avtalsenlig lön förhållande till antal år man jobbat i branschen. Vet att långt ifrån alla har kollektivavtal eller ens följer dem, men det är iallafall under dessa som denna typen av jobb går.

Jag hittar tyvärr inte aktuella tabeller, utan bara tabeller som fungerade innan de ändrade system. Alltså innan tog man både utbildning, ålder och antal år i branschen i beaktning när man räknade ut löner, men idag tar de bara hänsyn till antal år i branschen, och ev om det finns någon specialinriktad utbildning som hör till just jobbet (ex, du jobbar med inridning av unghästar och gått en motsvarande utbildning som inte är äldre än x- antal år. Däremot kan du inte ta tillgodo om du gjort en unghästutbildning om du istället jobbar med stallskötsel)

Vi har gjort en uträkning här hemma som jag nämnt en gång innan i forumet i en tråd ang hyror. Denna uträkning bygger på vad vi betalar vår anställda i lön, men det vore intressant att höra vad seriösa personer som vill jobba med häst hade begärt i timlön.
 
Intressant inlägg! Jag själv jobbar inom restaurang med då kass lön och kassa villkor. Är 19 år och har 96 kr/h och 21 kr/h i ob. Skulle nog kunna tänka mig att jobba i stall med en sån lön :) Anledningen är att mina 9 h pass i en restaurang är slitiga som f*n, inte speciellt roliga i perioder och på kvällarna (vilket jag går typ 8/10 pass så kanske jag har 20 min rast om det är mycket att göra) så att jobba typ 10 h i ett stall för samma lön skulle jag göra gladeligen. Kanske inte skulle säga samma om jag gjorde det dock ;)
 
Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte jag höra med alla vad ni som redan jobbar i branschen får för timlön eller har för deal och ni som inte jobbar, vad skulle ni kräva för timlön för att kunna tänka er att jobba i stall?

Nu menar jag självklart inte "minst 500 kr i timmen för att jag faktiskt inte vill jobba i stall egentligen", utan er som skulle kunna tänka er att jobba i stall men pga olika anledningar inte kan (kan ex vara att ni vill ha vit lön men arbetsgivare inte kan betala det vitt etc) Jag ber er vara realistiska i era önskemål och för er som undrar så går hästnärningen under kommunal och kollektivavtal går genom dem. Det betyder också att lönetabellerna finns att följa genom dem om man är intresserad av att kolla upp vad de anser vara en avtalsenlig lön förhållande till antal år man jobbat i branschen. Vet att långt ifrån alla har kollektivavtal eller ens följer dem, men det är iallafall under dessa som denna typen av jobb går.

Jag hittar tyvärr inte aktuella tabeller, utan bara tabeller som fungerade innan de ändrade system. Alltså innan tog man både utbildning, ålder och antal år i branschen i beaktning när man räknade ut löner, men idag tar de bara hänsyn till antal år i branschen, och ev om det finns någon specialinriktad utbildning som hör till just jobbet (ex, du jobbar med inridning av unghästar och gått en motsvarande utbildning som inte är äldre än x- antal år. Däremot kan du inte ta tillgodo om du gjort en unghästutbildning om du istället jobbar med stallskötsel)

Vi har gjort en uträkning här hemma som jag nämnt en gång innan i forumet i en tråd ang hyror. Denna uträkning bygger på vad vi betalar vår anställda i lön, men det vore intressant att höra vad seriösa personer som vill jobba med häst hade begärt i timlön.

Det finns ju fler arbetsvillkor som är relevanta än lönen, men ska vi tala timlön så runt 130-140 kr/h och 100% ob på helg och röd dag. Med tanke på risk, arbetsmiljö och att det kan vara tungt arbete ser jag det som ganska låg lön ändå.
 
Jag jobbar i stall. 110 kr/timmen, måndag-fredag ca 7-17. Är 28 år, har ingen (häst)utbildning. Jag har såklart haft mer välbetalda jobb men jag trivs äntligen på jobbet :) Är också medveten om vilken tur jag har som har hittat en vit arbetsplats med reglerade arbetstider och alla försäkringar i ordning. Så för mig som inte har utbildning är det här nog "as good as it gets" i den här branschen.
 
@Jadzia.
Om man gör en uträkning på 135 kr i timmen, så kostar du i själva verkat 200 kr i timmen för företaget.

Säger inte att du har fel, men hade du betalat 4 356 kr i månaden för arbetskostnaden för att ha din häst inhyrd? Då räknar jag med att det läggs en timme per häst 5 dagar i veckan (helger sköts av hästägaren). Inget foder, el, slitage eller material och arbete för ex hage inräknat i detta.

Som sagt säger jag inte att det är orimligt mycket, men det jag är ute efter är att skapa en större inblick i vad det kostar och vad hästägare blir tvungna att betala om man hästnäringen skulle börja följa avtalen och löne-tabellerna korrekt.

@linnlarsson och @hier Tycker ingen av er kräver för hög lön utan är väldigt realistiska!
Jag ställer en fråga till nu, hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala i hyra för att ha er häst inhyrd? Hade ni haft råd att ha häst om alla inom hästnäringen hade börjat följa avtal och lönetabeller?
 
@Jadzia.
Om man gör en uträkning på 135 kr i timmen, så kostar du i själva verkat 200 kr i timmen för företaget.

Säger inte att du har fel, men hade du betalat 4 356 kr i månaden för arbetskostnaden för att ha din häst inhyrd? Då räknar jag med att det läggs en timme per häst 5 dagar i veckan (helger sköts av hästägaren). Inget foder, el, slitage eller material och arbete för ex hage inräknat i detta.

Som sagt säger jag inte att det är orimligt mycket, men det jag är ute efter är att skapa en större inblick i vad det kostar och vad hästägare blir tvungna att betala om man hästnäringen skulle börja följa avtalen och löne-tabellerna korrekt.

@linnlarsson och @hier Tycker ingen av er kräver för hög lön utan är väldigt realistiska!
Jag ställer en fråga till nu, hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala i hyra för att ha er häst inhyrd? Hade ni haft råd att ha häst om alla inom hästnäringen hade börjat följa avtal och lönetabeller?

På min arbetsplats kostar det ca 5000/månad, ej täckesservice eller mockning, men går att köpa till. In/utsläpp, alla fodringar vardagar ingår, rullande schema helg. Det finns ridhus, varmvatten, wc, tränare, transport att låna. Det är rimligt för mig, jag bor i sthlm dock. Skulle inte ha råd med egen häst oavsett vilket med min lön förvisso:p ett par av mina kollegor har häst på jobbet och jobbar av stallhyran eller har en deal på andra sätt:)
 
Jag ställer en fråga till nu, hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala i hyra för att ha er häst inhyrd? Hade ni haft råd att ha häst om alla inom hästnäringen hade börjat följa avtal och lönetabeller?

Jag betalar ca 5000 i månaden nu och klarar höjningar. Tycker att det är självklart att 'min' stallperson ska tjäna drägligt.
 
@Jadzia.
Om man gör en uträkning på 135 kr i timmen, så kostar du i själva verkat 200 kr i timmen för företaget.

Säger inte att du har fel, men hade du betalat 4 356 kr i månaden för arbetskostnaden för att ha din häst inhyrd? Då räknar jag med att det läggs en timme per häst 5 dagar i veckan (helger sköts av hästägaren). Inget foder, el, slitage eller material och arbete för ex hage inräknat i detta.

Som sagt säger jag inte att det är orimligt mycket, men det jag är ute efter är att skapa en större inblick i vad det kostar och vad hästägare blir tvungna att betala om man hästnäringen skulle börja följa avtalen och löne-tabellerna korrekt.

@linnlarsson och @hier Tycker ingen av er kräver för hög lön utan är väldigt realistiska!
Jag ställer en fråga till nu, hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala i hyra för att ha er häst inhyrd? Hade ni haft råd att ha häst om alla inom hästnäringen hade börjat följa avtal och lönetabeller?
1 timme för 1 häst? Ska hästen ridas oxå av personalen?
 
Kan ta några exempel
Ridskola +20 hästar 1 jobbade dagtid

Travstall 40 hästar 2 sköter, körde inte men selade av och på, ja högst amatör mässigt.

Inhyrnings stall 17 hästar in, ut, fodring, täcke, sladda/vattna ridhus och några hade mockning.

Så bara 8 hästar på heltid tycker jag låter långtråkigt.
 
Betalar 2800/månad. Personal sköter in/utsläpp och fodring vardagar.

Får runt 100kr/h när jag jobbar (vitt) i stallet. Skulle inte jobba i stall för så särskilt mkt lägre timlön än så.

Vi har väldigt effektiva rutiner, in/utsläpp av 40 hästar går på ca 30-45 min, fodringar tar max 30 min. Därav kan vi ligga rätt lågt i pris, personalen lägger inte så särskilt mycket tid/privathäst.

Skulle inte gärna jobba i stall med ineffektiva rutiner, stod ett tag i kollektivstall med 15 hästar där utsläpp gärna tog över en timme, likaså insläpp trots att man inte var själv. Högre skaderisk också, sånt väger in för mig. Jag har ingen lust att få skallen insparkad under en vanlig dag på jobbet liksom.
 
Spinner vidare med att ha råd.

Nej jag har inte haft råd att betala någon för att sköta mina hästar så för mej hade det fått bli kollektiv eller söka allt själv, bara för att jag inte har råd med att betala ett vettigt pris innebär inte det att jag tycker någon annan ska jobba för svarta fickpengar utan jag får helt enkelt klara mej utan den tjänsten.
 
Jag har stall på gården hemma så har faktiskt riktigt dålig koll på kostnader för inackordering :o Skulle dock aldrig klara mig ekonomiskt om jag skulle ha inhyrt och dessutom flytta hemifrån (anledningen till att jag bor hemma är för att jag inte skulle ha möjlighet att betala just stallhyra). I dagsläget är jag timanställd och hur mycket jag jobbar varierar mycket men skulle jag utgå från vad en fast anställd på mitt jobb får ut så skulle jag säkert klara att betala för mig. Dock så skulle jag välja lösdrift i första hand, både av ekonomiska skäl men även för hästens skull men för en box skulle jag inte heller prioritera div. olika tjänster utan hellre göra det själv för att spara in på pengarna. :) Sen tycker jag inte att man kan använda argumentet att det blir för dyrt för kunden med skäliga löner till personalen osv. för det är ju ingen mänsklig rättighet att ha råd att ha häst! Har man inte råd fast man väljer de billiga alternativen med kollektivt, lösdrift mm så får man helt enkelt avstå :)
 
@Jadzia.
Om man gör en uträkning på 135 kr i timmen, så kostar du i själva verkat 200 kr i timmen för företaget.

Säger inte att du har fel, men hade du betalat 4 356 kr i månaden för arbetskostnaden för att ha din häst inhyrd? Då räknar jag med att det läggs en timme per häst 5 dagar i veckan (helger sköts av hästägaren). Inget foder, el, slitage eller material och arbete för ex hage inräknat i detta.

Som sagt säger jag inte att det är orimligt mycket, men det jag är ute efter är att skapa en större inblick i vad det kostar och vad hästägare blir tvungna att betala om man hästnäringen skulle börja följa avtalen och löne-tabellerna korrekt.

@linnlarsson och @hier Tycker ingen av er kräver för hög lön utan är väldigt realistiska!
Jag ställer en fråga till nu, hur mycket hade ni kunnat tänka er att betala i hyra för att ha er häst inhyrd? Hade ni haft råd att ha häst om alla inom hästnäringen hade börjat följa avtal och lönetabeller?
Jag är medveten om vad det kostar att ha personal, men anser att rimliga löner och arbetsvillkor är viktigare än att var och varannan ska ha råd att ha häst. Som det är nu sponsras hästägandet ofta av stallägare, underbetald personal och liknande. Jag anser att folk överlag måste börja betala vad det faktiskt kostar. För den som vill spara på slantarna finns alltid kollektiv.

Jag själv hade nog inte valt att betala 6000-8000 i månaden för uppstallning, men jag hade heller inte krävt att andra ska sponsra min hobby genom dålig lön, obetald övertid och usla arbetsvillkor. Att slippa fodringar och utsläpp är väl skönt, men är det värt priset andra får betala?
I mina ögon är det inte det.
 
Detta var bara för att få ut en enkel uträkning.
Men för mig är det inte helt orimligt beroende på vad som ingår.
Nä en timme är nog inte helt orimligt om allt ingår. Man får ju inte glömma allt kringjobb med hagar och stall som också måste räknas in och slås ut per månad. Kanske lite att ta men inte helknas räknat.
 
Intressanta svar allihopa, men jag blir lite kluven i sättet att förstå.
Ingen vill arbeta med dåliga villkor och för en svart lön, inte heller utsätta någon annan för det:bow:
Men få vill/ kan betala vad der kostar att hålla med personal, utan väljer kollektivt istället

Vill påpeka att jag står inte för svarta löner och dåliga avtal, men skriver ut frågan då det i mina trakter förekommer mer ofta än sällan att folk inte har en aning om vad det kostar och vill under inga omständigheter betala när man lägger fram det riktiga kostnaden.

Storstäderna verkar som man kommit längre i utvecklingen och har ett sundare tänk runt vad som är mänskligt, medans man på landsbygden är kvar i att det sk anses vara ett prevelegium att få jobba med hästar och därför inte kunna kräva normal lön
 
Betalar 2800/månad. Personal sköter in/utsläpp och fodring vardagar.

Får runt 100kr/h när jag jobbar (vitt) i stallet. Skulle inte jobba i stall för så särskilt mkt lägre timlön än så.

Vi har väldigt effektiva rutiner, in/utsläpp av 40 hästar går på ca 30-45 min, fodringar tar max 30 min. Därav kan vi ligga rätt lågt i pris, personalen lägger inte så särskilt mycket tid/privathäst.

Skulle inte gärna jobba i stall med ineffektiva rutiner, stod ett tag i kollektivstall med 15 hästar där utsläpp gärna tog över en timme, likaså insläpp trots att man inte var själv. Högre skaderisk också, sånt väger in för mig. Jag har ingen lust att få skallen insparkad under en vanlig dag på jobbet liksom.

Hur många i personalen var ni på 40 hästar?
 
Jag skulle hellre sett att hästägandet blivit annorlunda än vad det är idag. Idag så ska "alla" ha egen häst utan egentligen ha råd med det. Fler skulle hellre ridit kvar på ridskola, köpt eller hyrt häst tillsammans med några andra, då hade dessutom fler hästar blivit motionerade som de skulle med fler ägare. Hade det varit så hade hästnäringen kunnat bli vit, då hade det inte varit så farligt att betala de 10000 kr i månaden som det i slutänden kan komma att kosta om man t.ex. var 3 st på en häst. Vill man tvunget ha egen häst och inte har råd med vitt så finns ju då alternativet kollektivstall där man sköter allt själv.
 
Som hästföretag måste man noga titta över rutinerna för när personal behövs tror jag. I många fall är det rimligare med mindre service ( mindre arbetstid) och vettig stallhyra.
Vi har räknat på att en häst får ca 20 min per dag och då är det viktigt att skötseln är rationell och att allt extra kostar. Sen är det ju arbetskostnad på skötsel av anläggning etc oxå.
Det svåra idag är ju att kraven från hästägare på anläggning och skötsel blir högre men få vill betala den kostnaden. En hästföretagare måste verkligen tänka till när man anställer och använda tiden klokt. En rutinerad arbetare gör ju mer jobb på kortare tid vilket blir billigare så rätt person är viktigt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 180
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 178
Senast: Karamello30
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 678
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Åh, jag tycker att det här med löneanspråk är så himla svårt :nailbiting: Jag jobbar som projektledare och har gjort i 8 år nu, och på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 341
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp