Bukefalos 28 år!

Vad händer med min häst?

T

timotei

Jag har ett varmblodsto på 10 år som jag har haft sedan januari i år.
Då hon kom till oss så hade vi henne i ett litet stall tilsammans med en varmblodsvalack.
Allt gick väldigt bra förutom att vi tyckte att hon var så het då vi red henne.
Hon åt då ca ett halvt kg havre, betfor + hö. Jag fick rådet att ta bort havren och att hon inte behövde äta det.
Jag minskade ner havren till hälften. Jag vet inte om jag tyckte att hon blev mindre het av det...kanske en liten aning då.

I mars så flyttade vi hästen till ett annat stall där hon även fick gå med ett varmblodsvalack.

Min häst har alltid varit ranglåg och var det även här på det nya stället.
Men hon hade börjat tunna ur så mycket att jag fick
rådet att öka på maten.
Jag började ge henne kraft grund, ett kg på morgonen och ett på kvällen + fri tillgång till hösilage.

Ägarna till det nya stallet tyckte att hon gick upp så sakta och sa att jag skulle gå över till kraft grov.
för ca 2-3 veckor sedan så tyckte dom att jag även skulle ge lusern.
Eftersom jag inte är så särskilt kunnig på foder och jag tror att dom ger bra råd så lyssnar jag på dom.

Nu HAR hon gått upp i vikt och jag tycker att hon är lagom i hullet.

I samma veva som jag började med lusern, alltså för ca 2-3 veckor sedan så var hon brunstig.
Jag tycker att hon var väldigt lugn att rida och hon blev väldigt kelen i andra hästar.

Men nu har det tillstött ett nytt problem...hon har blivigt så fruktansvärt grinig.

Jag märker att hon tar mer plats i hagen nu, och ställer sig framför valacken, vilket hon inte gjort förut.
Hon atackerar hundarna om dom kommer in i hagen.
Nu i dag så skulle ägaren till valacken släppa in en shettis i hagen, då anfaller hon den och sparkas.

Kan någon ge mig ett råd om vad detta kan bero på?
Kan det vara fodret eller kan det vara brunsten?
 
Sv: Vad händer med min häst?

jag tror inte det beror på fodret iaf, jag använde lucern till min häst lite i vintras men han fick sådan energi så jag slutade, men som sagt, jag tror inte hästar blir griniga av ett spec. foder, men jag vet inte ;)
 
Sv: Vad händer med min häst?

Jag har ett varmblodsto på 10 år som jag har haft sedan januari i år.
Då hon kom till oss så hade vi henne i ett litet stall tilsammans med en varmblodsvalack.
Allt gick väldigt bra förutom att vi tyckte att hon var så het då vi red henne.
Hon åt då ca ett halvt kg havre, betfor + hö. Jag fick rådet att ta bort havren och att hon inte behövde äta det.
Jag minskade ner havren till hälften. Jag vet inte om jag tyckte att hon blev mindre het av det...kanske en liten aning då.

I mars så flyttade vi hästen till ett annat stall där hon även fick gå med ett varmblodsvalack.

Min häst har alltid varit ranglåg och var det även här på det nya stället.
Men hon hade börjat tunna ur så mycket att jag fick
rådet att öka på maten.
Jag började ge henne kraft grund, ett kg på morgonen och ett på kvällen + fri tillgång till hösilage.

Ägarna till det nya stallet tyckte att hon gick upp så sakta och sa att jag skulle gå över till kraft grov.
för ca 2-3 veckor sedan så tyckte dom att jag även skulle ge lusern.
Eftersom jag inte är så särskilt kunnig på foder och jag tror att dom ger bra råd så lyssnar jag på dom.

Nu HAR hon gått upp i vikt och jag tycker att hon är lagom i hullet.

I samma veva som jag började med lusern, alltså för ca 2-3 veckor sedan så var hon brunstig.
Jag tycker att hon var väldigt lugn att rida och hon blev väldigt kelen i andra hästar.

Men nu har det tillstött ett nytt problem...hon har blivigt så fruktansvärt grinig.

Jag märker att hon tar mer plats i hagen nu, och ställer sig framför valacken, vilket hon inte gjort förut.
Hon atackerar hundarna om dom kommer in i hagen.
Nu i dag så skulle ägaren till valacken släppa in en shettis i hagen, då anfaller hon den och sparkas.

Kan någon ge mig ett råd om vad detta kan bero på?
Kan det vara fodret eller kan det vara brunsten?


Jag tycker det låter som ni har ett vansinnigt dåligt hösilage på nya stället..:( Humöret vet jag inte vad det kan bero på.. Verkar hon vantrivas? Hur ser hagen ut på nya stället? Är den stor? Finns det skog att pyssla med om dagarna? Om hon är van en stimulerande hage och hon inte har det nu så kankse det är därför.. Bara en idé men jag har inget självklart svar :(
 
Sv: Vad händer med min häst?

Så som du beskriver hennes beteende låter det mer som att det är "hormonerna" som spökar än fodret - dvs att det är brunsten som fått henne att ändra sitt beteende (alt vantrivsel eller pga miljöombytet).

Vad gäller det här med foderstaten tycker jag du ska knalla iväg till närmsta bibliotek och låna en bok om utfodring. "Hästens utfodring" av Christina Planck är min rekommendation. Den är tunn och lätt att förstå och ger dig de mest nödvändiga baskunskaperna - vilket du behöver nu när du är hästägare. Många variationer i mängd och fodertyp på kort tid (du har ju bara haft henne sedan januari) är i allmänhet inget man rekommenderar.

Här kan du också få hjälp att kolla av om den aktuella foderstaten verkar vettig eller ej:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Sedan är ju travarna ofta tunna av sig av naturen (kan givetvis variera beroende på stam, kondition, muskling, arbete, ålder, hälsa osv). Nu vet jag ju inte hur tunn just din häst är och hur/hur mycket du rider/tränar. Kanske är det motiverat att fodra med mycket kraft. Allmänt tycker jag du ska fodra efter vilket arbete hon gör och inte bara för att hon ska bli mer "halvblodslik" i kroppen - om det nu skulle vara det dina rådgivare i stallet är ute efter. Men som sagt, skaffa lite mera egna kunskaper i ämnet så du kan bilda dig en uppfattning om vilka råd du ska lyssna på och inte.

Hoppas tösen blir snällare mot sina medvarelser i hagen snart igen!;)
 
Sv: Vad händer med min häst?

Tack för att ni inte hoppar på mig med elaka komentarer för att jag har viss okunskap.
Jag tycker själv inte att hon är väldigt tunn, och jag vet att varmblod i sig har en helt annan kroppsform.
Jag kan tänka mig att hon har lite tråkigt i vinterhagen som hon går i nu, men vi ska snart byta till sommarhage med både skog och öppen teräng.

Det vi rider på stoet är i genomsnitt 5 dagar i veckan och då är det vanlig rätt så lugn ridning på olika skogsvägar.

Stallägarna sa nu att hon hade en väldigt kraftig brunst och rekomenderade mig att ge henne en p-spruta.
Vad anser ni om det?
Jag tycker själv att då hon gick in i brunsten var hon så himla lugn och snäll.
 
Sv: Vad händer med min häst?

Hej!
Detta är enbart några sporadiska tankar, som kanske leder dig att söka vidare. För att få en harmonisk häst så kan det behövas många små justeringar.

Har man en mager häst är det viktigt att ha en sund balans mellan energi och protein i fodergivan.

Det är också viktigt att se på balansen mellan vila och rörelse, så att hon får utlopp för all den energi hon stoppar i sig.

Att ge hästen en pspruta är kanske inte en långsiktig lösning. Jag skulle hellre rekomendera att ge henne akupunktur, om du har någon i din närhet som är skicklig på att balansera hela hästen, inte bara ta bort symtomen.

Har ni kollat så att hennes bäcken inte är låst eller att hon har någon förskjutning. Ston som brunstar mycket kan ha sitt bäcken i obalans.
:)
 
Sv: Vad händer med min häst?

Troligen så är det brunsten . de är inte fodret , har aldrig vart med om att någon häst på hela våran klubb där jag jobbar har blivit gring när vi bytt foder . så jag tror hon blir så där av brunst . du kan ju ge p.spruta eller så får hon gå i egen hage under brunsten . om hon är elak på dom andra då .
 
Sv: Vad händer med min häst?

När hon gick in i brunsten var hon så himla go och kelen med de andra hästarna här på gården. Kan det bli så att dom blir tjurig då det är uppehåll?
 
Sv: Vad händer med min häst?

Ston kan förvandlas från änglar till rejäla monster i samband med de första vårbrunsterna, brukar oftast avta med tiden. Visst finns det ston som mår dåligt vid varje brunst o ska man inte använda henne i avel kan det kanske vara idé att ta till p-sprutan, men inget man gör i första taget. Finns även en hel del örter o ge de ston som mår dåligt vid brunst.
 
Sv: Vad händer med min häst?

Tänkte bara tala om att nu verkar hästen lite gladare i alla fall.
Vi har nu testat med att tagit in shettisen och gått runt där med honom...jag har gått med och varit beredd på att mota bort stoet om det skulle gå för hett till, men det har gått väldigt bra tycker jag.

Verkar vara shettisen som är den dominanta...hon går liksom undan.
 
Sv: Vad händer med min häst?

När hon gick in i brunsten var hon så himla go och kelen med de andra hästarna här på gården. Kan det bli så att dom blir tjurig då det är uppehåll?

haha min tossa kan bli tjurig på andra hästar mellan brunst. Dock aldrig mot människor. Och hon blir inte aggresiv mot andra hästar utan mest "piper, skriker och ser tjurig ut" när de kommer för nära. :p Men jag tycker fortfarande att du ska kolla upp fodret. Förmodligen är kvoten hel-galen.. Hästen mår säkert bättre om den har balans i kroppen vad gäller näringsbehovet!:D Lycka till!
 
Sv: Vad händer med min häst?

Tror att det kan vara fodret min madame blev helt skogstokig när hon gick på havre kunde inte hantera henne alls. Hon är en gammal travare har lätt för att tappa hull. Nu ger jag henne korn och betfor. Fick detta förslaget av en kompis. Det blir inte lika dyrt och det är inte så mycket energi i korn. För om de får för mycket energi kan det bli fel. Jag tror att fel mat kan sätta sig på lynnet det har min dam visat nu är hon en ängel med en liten djävul :devil: bakom örat som bara kommer fram ibland.
 
Sv: Vad händer med min häst?

Tänkte bara tala om att nu verkar hästen lite gladare i alla fall.
Vi har nu testat med att tagit in shettisen och gått runt där med honom...jag har gått med och varit beredd på att mota bort stoet om det skulle gå för hett till, men det har gått väldigt bra tycker jag.

Verkar vara shettisen som är den dominanta...hon går liksom undan.

Det kan ta ett tag innan allt faller på plats, hon har ju trots allt bara varit där sen i mars. Ta det lungt, lusern är helt OK att ge och det är väl betesperiod för er snart också? P-sprutan skulle jag vänta lääänge med.

(Det är många som haft dåligt näringsvärde i fodret i år.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 998
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 144
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 579
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp