Vad hände?

Mazzz

Trådstartare
Jag stod och kollade när några red och för att du ska hänga med på vad jag menar som ska jag försöka beskriva det.

Du rider en häst och ska på diagonalen (t ex F till H) göra skänkelvikning, du gör så man ska, hästen flyttar, sen helt plötsligt trots rätta hjälper stannar hästen och bara står helt still. Går inte ens fram fastän du ber den, precis som den gått från att vara känslig för hjälperna till att bli helt skänkeldöv. Plötsligt protesterar hästen när du försöker få den att bara gå framåt utan krav på skänkelvikning och lättar från marken med frambenen lite.

Min fråga är vad det kan bero på, kan det ha varit någon form av protest från hästen att det var jobbigt att göra skänkelvikning så länge eller kan det ha varit något helt annat? Från en som fortfarande är väldigt grön och gärna kollar när andra rider. :)
 
Det går inte riktigt att svara på av fler anledningar. Vi såg inte, vi kände inte osv.

Det man kan göra vid alla analyser, oavsett vilken, är att alltid tänka ut minst fem anledningar. Det är alltid en bra början och bör göras på allt man inte vet svaret på.

Vi skulle alltså kunna göra det här, bara på "skoj", för att visa att det är omöjligt att veta och att man måste alltid ha ett öppet sinne.

1. Hästen kanske helt plötsligt fick hjärnsläpp och inte förstod vad ryttaren menade. Det i sin tur kan ju ha minst fem anledningar.

2. Hästen har ont någonstans som märks bara då.

3. Ryttaren har hårda händer

4. Hjälperna var otydliga

5. Fel bett

Man skulle kunna hitta på minst fem anledningar till. Även den som sitter på/äger hästen bör analysera ett "problem" på detta sätt, trots att man ev. har en aning om vad det kan vara. Man bör alltd se en händelse utifrån, så att säga.
 
Det går inte riktigt att svara på av fler anledningar. Vi såg inte, vi kände inte osv.

Det man kan göra vid alla analyser, oavsett vilken, är att alltid tänka ut minst fem anledningar. Det är alltid en bra början och bör göras på allt man inte vet svaret på.

Vi skulle alltså kunna göra det här, bara på "skoj", för att visa att det är omöjligt att veta och att man måste alltid ha ett öppet sinne.

1. Hästen kanske helt plötsligt fick hjärnsläpp och inte förstod vad ryttaren menade. Det i sin tur kan ju ha minst fem anledningar.

2. Hästen har ont någonstans som märks bara då.

3. Ryttaren har hårda händer

4. Hjälperna var otydliga

5. Fel bett

Man skulle kunna hitta på minst fem anledningar till. Även den som sitter på/äger hästen bör analysera ett "problem" på detta sätt, trots att man ev. har en aning om vad det kan vara. Man bör alltd se en händelse utifrån, så att säga.

Fast nu är ju grundfrågan utifrån en helt normal skänkelvikning där allt känns normalt och sen helt plötsligt som att vända på ett mynt. Det var därför jag försökte beskriva det som en helt vanlig skänkelvikning, så då borde det inte spela någon roll om man såg just det jag råkade se eller inte eftersom förutsättningarna efter det jag beskrev är densamma som det jag såg och hörde från ryttaren efteråt. :confused:

Går det att utveckla anledningarna? :)
 
Fast nu är ju grundfrågan utifrån en helt normal skänkelvikning där allt känns normalt och sen helt plötsligt som att vända på ett mynt. Det var därför jag försökte beskriva det som en helt vanlig skänkelvikning, så då borde det inte spela någon roll om man såg just det jag råkade se eller inte eftersom förutsättningarna efter det jag beskrev är densamma som det jag såg och hörde från ryttaren efteråt. :confused:

Går det att utveckla anledningarna? :)

Alla de anledningarna jag gav, eller kombinationer av dem, kan vara anledningar till att en vanlig skänkelvikning blir som du beskrev, så att säga mitt i, eller som att vända på ett mynt.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna utveckla anledningarna utan att skriva en hel uppsats, tyvärr.
 
Det kanske var så enkelt att hästen inte var stark nog för att orka en hel diagonal i skänkelvikning? Min ungponny protesterar gärna genom att frysa fast när han tycker att det blir lite för jobbigt. Men som sagt, svårt att komma med gissningar när man inte sett ekipaget i fråga :)
 
Du har fått ett jättebra svar av @Efwa redan :)

Jag tänkte försöka bygga vidare utifrån det svaret.

Vi har alltså ett ekipage som rider. Ingen aning om vilken nivå ekipaget ligger på, är ryttaren nybörjare? Är hästen nybörjare? Är någon av dem mycket högre utbildad än den andre? Det är bra att ha med sig att hästens och ryttarens kunskaper ökar/minskar sannolikheten för olika orsaker till det som hände...

1. Hästen fick hjärnsläpp.
Kanske framförallt hästar som inte är så högt utbildade, kan bli osäkra på vad som egentligen förväntas av dem. Precis som människor reagerar de olika när de blir osäkra. En del blir mer "utåtagerande" (sticker, ökar farten, bockar..:) och en del blir mer passiva (stannar). Det blir förstås ofta i kombination med en inte tillräckligt tydlig ryttare, så hästen inte känner att den har fullt stöd och vägledning hela vägen genom övningen/skänkelvikningen i det här fallet.
Hästen kan också ha fått hjärnsläpp därför att den var trött och kanske hade slipat på skänkelvikningarna en bra stund, och helt enkelt var slut i knoppen. Lika som vi människor kan bli om vi tänker intensivt en lång stund.

2. Hästen har ont.
Vet inte riktigt hur det går att utveckla det, men... Hela kroppen används ju inte alltid på samma sätt. Hästen kan ha ont t.ex. i ett ben, i bogen, i ryggen, någon annanstans, och just den diagonala-sidvärtes rörelsen den utför i en skänkelvikning kan vara det som "lockar fram" smärtan.

3. Ryttaren har hårda händer.
En snäll häst kanske ställer upp och försöker ett tag, men tröttnar till slut på ryttarens hårda hand och lägger i bromsen. Eller ryttaren kanske hade en trevlig hand, men blev av någon anledning hård i handen mitt i skänkelvikningen och hästen svarade då med att stanna.
Ryttaren kanske fortfarande hade för hård hand/inte gav tillräcklig eftergift när hen skulle få fram hästen, varpå hästen kan ha svarat med att lätta fram.

4. Hjälperna var otydliga.
Ryttaren kanske sa "Fram!" och "Stopp!" samtidigt. Då kan många hästar bete sig som du beskriver. Eller ryttarens skänkel kanske sa "Flytta dig undan höger skänkel" medans hens sits kanske sa "Gå rakt fram" eller rentav "Stanna!".
Det är väldigt lätt hänt att man som ryttare skickar dubbla signaler till hästen, och att hästen då inte fattar är ju inte konstigt alls. Vissa hästar drar till en chansning i det läget och försöker något som brukar vara rätt. Vissa provar hela registret på en gång och vissa stannar och inväntar bättre instruktioner.

5. Fel bett/fel utrustning.
Ett bett hästen inte trivs med kan såklart göra att den inte söker en mjuk kontakt. Då blir det svårare att kommunicera med varandra. Detsamma gäller en sadel som inte passar. Den kan klämma på hästen och göra ont, den kan sätta ryttaren i fel balans, den kan hindra hästens och/eller ryttarens rörelser med mera, med mera. Ett träns kan vara obekvämt.
Allt som hästen har på sig kan förstås sitta obekvämt eller rentav göra ont, om det inte passar helt korrekt. Det kan visa sig mer i vissa situationer, t.ex. ett bett hästen inte trivs med stör förstås mer när ryttaren tar i tygeln än när tygeln bara hänger lös, och så vidare.
Och igen, hästar reagerar olika på obehag. Vissa parkerar sig och vill inte fortsätta jobba förrän obehaget tas bort.

Sen kan det också bero på att hästen saknar styrka och inte orkar gå skänkelvikning längs hela diagonalen. Eller ryttaren kan sakna styrka och inte orka rida skänkelvikning hela vägen (fast hen kanske tror att hen orkar och gör rätt, men hästen kan uppfatta det annorlunda). Hästen kan ha blivit rädd för något och därför inte vill gå fram/fortsätta mot det "läskiga". Alla hästar skyggar inte utan vissa reagerar just med att stanna.
Det är bara NÅGRA anledningar jag kommer på. Det finns hur många som helst.

Att rida är ju lite skillnad från mycket annat. Om du t.ex. kan knyta skorna och gör det som vanligt varje morgon, är risken inte så stor att du eller skosnörena en dag får problem och inte klarar det ;) Men med ridning är det annorlunda. Även om man tycker att t.ex. skänkelvikningen rids precis som vanligt, så kan det vara hundratals små skillnader hos hästen och/eller ryttaren (eller utrustningen, eller underlaget, eller...) som gör att det just den här dagen blev problem.
 
Tack @Miljon!

Du orkade det jag inte orkade.

Jag tycker också att det är viktigt att om ryttaren inte kan säga riktigt varför så är det ju ännu mer omöjligt för oss på ett forum att ens gissa mer på en anledning än en annan. Vi har inte sett ekipaget och har bara @Mazzz beskrivning av både sin egen syn och endast vad ryttaren beskrev till TS.

Ju mer kunnig man blir desto fler svar finns det på en enda fråga och man ska alltid utgå från det.
 
Jag stod och kollade när några red och för att du ska hänga med på vad jag menar som ska jag försöka beskriva det.

Du rider en häst och ska på diagonalen (t ex F till H) göra skänkelvikning, du gör så man ska, hästen flyttar, sen helt plötsligt trots rätta hjälper stannar hästen och bara står helt still. Går inte ens fram fastän du ber den, precis som den gått från att vara känslig för hjälperna till att bli helt skänkeldöv. Plötsligt protesterar hästen när du försöker få den att bara gå framåt utan krav på skänkelvikning och lättar från marken med frambenen lite.

Min fråga är vad det kan bero på, kan det ha varit någon form av protest från hästen att det var jobbigt att göra skänkelvikning så länge eller kan det ha varit något helt annat? Från en som fortfarande är väldigt grön och gärna kollar när andra rider. :)

Det låter som att hästen blev istadig, helt enkelt. Den blir förbannad, helt enkelt, och vill inte gå fram. När ryttaren manar på lättar den fram för att visa att den inte tänker gå framåt, envisas ryttaren går det uppåt istället.

Jag skulle säga att det troliga är att den reagerade på ryttarens hjälper. En del hästar har lite skärpa, de säger ifrån tappar lusten om ryttaren gör fel, ibland väldigt tydligt, som det du såg. Det kan bero på att man blev klämmig med skänkeln, att man höll och drev samtidigt, helt enkelt gjorde något som just den hästen inte gillar. Rider man samma häst ofta, lär man sig vad det är just den hästen inte gillar, och kan undvika det, eller vänta tills det är rätt läge att kräva lite mer - eller ta diskussionen, det beror på.
 
Hade det varit min häst så vet jag precis vad som är orsaken: Han behövde tänka. Och han kan inte tänka och gå samtidigt...
Frågan hade ju då istället varit varför han plötsligt behövde tänka. Han kanske såg något? Han kanske hörde något? Han kanske kände lukten av något? Eller så gav inte jag eftergift i rätt ögonblick och då trodde förstås hästen att han gjorde fel och blev tvungen att stanna för att försöka fundera ut vad det egentligen var jag ville.
 
Hästen kanske helt enkelt inte ville?

Jag hade ett liknande problem med min egen för ett tag sen. Hon ville inte galoppera över diagonalen. Alla andra håll gick bra, volter åt båda håller, galoppombyten, men inte rakt fram på diagonalen. Åt ena hållet. Det fanns ingenting där, hon har kondition och styrka att klara det och förstår hur man galopperar. Fungerade varken med mig eller min tränare. Men åt andra hållet och på andra diagonalen åt båda hållen, inga problem.
Så fort hon kom till mitten ungefär var det som att hon sprang in i en vägg. Tvärnit och började hoppa åt sidan. Pressade man lite till kunde man rida runt "väggen" och fortsätta galoppera.
Lektionen efter var det inga problem. Mycket märkligt. Jag har ingen annan förklaring än att hon inte ville.
Första gången hon gjorde så blev jag ju orolig, och dessutom lite rädd när hon började hoppa runt. Jag släppte alla krav och vågade inte pressa. Förmodligen såg hon en chans att sluta jobba.
 
Jag vet att i alla fall min häst stannar så fort han inte förstår eller om jag är otydlig/ger dubbla signaler. Han kan longeras fint runt runt utan problem, men kommer jag ur position med bara någon centimeter stannar han och vägrar gå framåt förrän jag gör allt rätt igen. Helt enkelt för att han inte förstår vad jag vill (trots att JAG bara vill att han ska gå i en cirkel runt mig, men det vet ju inte han om jag inte står rätt hela tiden).
 
Jag tror som Mabuse ovan: Något passade inte hästen som fick nog och helt enkelt bestämde sig för att nu räcker det, inte ett steg till.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 377
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp