Vad händer om man betalar bilskatten för sent?

Mirre

Trådstartare
Missade det ( jag vet jag är klantig)
och betalade några dgr försent, den skulle varit inne den 15 och jag betalade nu ikväll. Vad händer då? Blir bilen avställd då eller vad? Gaaah!
:banghead::nailbiting:
 
Kollade där men blir inte riktigt klok på det.
Står på mina sidor; Användningsförbud: ja
Tänkte att jag testar och skriver i dagens datum för att ställa på bilen. Men då står det att den inte är avställd? Kan jag använda bilen eller inte? Eller det är användningsförbud men den är fortfarande påställd? Pengarna kommer ju dras så dem är inne på måndag. Har inte fått någon påminnelse på fakturan heller. Men hur blir det då, när kan jag använda bilen igen?
Kollar man under kontrollbesiktning på transportstyrelsen står det; Körförbud nej. Men det gäller inte nu utan bara efter senaste besiktning? Eller? Fattar ingenting av det här och får lite smått panik :p
 
Du har användningsförbud. För att skatten är obetald. Händer första dagen bilen är oskattad.

Den är INTE avställd.

Bilen får brukas igen när pengarna kommit in och registrerats på kontot hos mottagaren. Alltså INTE när du har betalt, utan när pengarna kommit in hos mottagaren.
 
Du har användningsförbud. För att skatten är obetald. Händer första dagen bilen är oskattad.

Den är INTE avställd.

Bilen får brukas igen när pengarna kommit in och registrerats på kontot hos mottagaren. Alltså INTE när du har betalt, utan när pengarna kommit in hos mottagaren.
Ok så efter måndag alltså?
Då är det lugnt. Var in och läste och hittade något om att polisen fick ta plåtar osv. Blev bara lite uppjagad :p
Men då borde det vara lugnt alltså. Mailade till transportstyrelsen och skrev att jag betalat nu också.
 
Du kan se på hemsidan när användningsförbudet är borta. Innan dess får du inte använda bilen. Att köra med en oskattad bil är dyrt. Riktigt dyrt. Och t o m straffbart vill jag minnas.
 
Kollade där men blir inte riktigt klok på det.
Står på mina sidor; Användningsförbud: ja
Tänkte att jag testar och skriver i dagens datum för att ställa på bilen. Men då står det att den inte är avställd? Kan jag använda bilen eller inte? Eller det är användningsförbud men den är fortfarande påställd? Pengarna kommer ju dras så dem är inne på måndag. Har inte fått någon påminnelse på fakturan heller. Men hur blir det då, när kan jag använda bilen igen?
Kollar man under kontrollbesiktning på transportstyrelsen står det; Körförbud nej. Men det gäller inte nu utan bara efter senaste besiktning? Eller? Fattar ingenting av det här och får lite smått panik :p

Du får som sagt inte använda bilen, transportstyrelsen skickar inte ut påmminelser utan sätter bara användingsförbud första oskattade dagen.

Dom är riktigt hårda, brukar själv betala bort skatten så fort jag får hem papper om den.
 
Du kan se på hemsidan när användningsförbudet är borta. Innan dess får du inte använda bilen. Att köra med en oskattad bil är dyrt. Riktigt dyrt. Och t o m straffbart vill jag minnas.
Oki, nej köra med den ska jag inte.
Lyckligtvis har jag ingenting jag måste åka till än på ett tag.

@Lillkumpula Ok, ja man har hört en del om dem.
Men nu är det ju inbetalt alla fall, så de bör ju ha pengarna på måndag tycker jag.
 
Var in och läste och hittade något om att polisen fick ta plåtar osv. Blev bara lite uppjagad :p

Yes, det får de om du kör med bilen utan att de fått pengar för det.

Jag var nära på att bli sen med skatten för min bil. Jag köpte den samma månad som skatten skulle betalas och förra ägaren trodde att jag skulle få papper om betalning (i själva verket var det hon som skulle betalat eftersom hon ägde bilen i början av månaden då det skulle betalas..). När inget papper kom så ringde jag till Transportstyrelsen och frågade vad som gällde, men det lät på dem som om att det inte var någon stor sak alls, bara det att skatten ska vara betald om bilen körs :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 280
Senast: Tassa
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 215
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 651
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 129
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp