Vad har du för ridhjälm?

Tokyo

Trådstartare
Måste nu (efter att ha ramlat av ett par gånger för mycket) köpa en ny ridhjälm, men jag kan verkligen inte bestämma mig! Rider just nu i en brun/beige Tattini Pro och det gör nästan ont i hjärtat varenda gång jag tar på den för att den är så äckligt ful! :yuck: Jag vänder mig därför nu till bukefalos för tips och råd :)

Alltså: Vad har du för ridhjälm?(Märke, pris?) Är du nöjd?

(Ursäktar om det redan finns massor av liknande trådar)
 
Ha ha en sån hjälm hade jag också förut, den är skitful. :D
Nu har jag en John Whitaker sammetshjälm som jag är jättenöjd med. Sålde nyligen min GPA Speed Air, den var jätteskön med bra ventilation, men jag hade för många hjälmar... JW'n kostar väl omkring 2595 kr här i Sverige (men Skara Hästsport har rea på den endast idag för 1795 kr tror jag). Köpte min från England för drygt 1400 kr inkl frakt. Köpte även GPA'n från England och den kostade ca 1690 kr inkl frakt.
 
Jag har en Lamicell, Master tror jag det är. Den är inte så snygg men passar nog min huvudform väldligt bra för den är urskön!
Sen har jag en Uvex Perfexxion Active som är snygg och ganska så skön, men det känns som den sitter lite mer uppepå huvudet än runt det som Lamicellen gör.

Skulle jag köpa ny hjälm nu så skulle jag kolla på Samshield, har sett specialdesignade sådana som är ursnygga (med lite lagomt bling på), men den ska ju passa huvudformen också.
 
Jag har en Charles Owen John Whitaker (samma som WBanna). Älskar den! Snygg, skön, klassisk och ffa säker! Nästa hjälm blir nog en Ayr8.
999844_10201099737007470_1008683596_n.jpg
 
Jag har en charles owen ayr8, kostade ca 2500. Både skön och snygg, och så tycker jag den känns säkrare än plastiga lättviktshjälmar.
 
Även jag har en Charles Owen och älskar den och vill aldrig ha något annat! Ett tips är som WBanna skriver, att beställa från England. Jag köpte min för ca 1500:- därifrån.
 
CRW Coolmax, 679kr. Riktigt nöjd, framförallt för att det får plats med stor och varm mössa på vintern, och är luftig och skön på sommaren. Jag kan låna ut den till alla eftersom den är justerbar. Imponerad av priserna på alla andras hjälmar... Gör det verkligen så stor skillnad eller betalar man mest för märket?
 
Jag har en LAS Hitek Anvil, kostar ca 1300 kr. Väger ingenting, sval, jätteskön. Steglöst ställbar med ratt, så det faktum att den är väldigt ventilerad kompenserar jag vintertid med tunnare mössa/buff under.
Inte jättesnygg men beror på vad man jämför med, min är marin/silver o matchar i princip alltid övrig utrustning, men det faktum att man inte märker att man har den på huvudet, och slipper ha en äcklig svettig hjälm på skallen på sommaren, uppväger utseendet tusen gånger om.
Tyckte tidigare att mina andra ventilationshjälmar var svala, men de är ju hur äckliga som helst och jag tar inte på dem igen.
 
Jag har två stycken hjälmar, en till vardags och en till "finare" tillfällen.
Min vardagshjälm är en Charles Owen Wellington Classic, som redan nämnts här tidigare i tråden. Den köpte jag för motsvarande ca. 1350 kr, i Tyskland.
Till "finare" tillfällen har jag en Uvex FP3 Classic/Uvex Perfexxion Classic, den kostade ca. 1400 kr.

Är jättenöjd med båda! :)
 
Som flera andra i tråden har jag en Charles Owen JW. Helt suveränt skön. Gillar den lilla "kudden" i nacken, känns som om den ramar in huvudet bra (eller hur man ska förklara det). Min gick på 2300kr.
 
Jag har en Casco Mistrall +, ligger väl runt 1500 kr. Helt underbart bekväm, lätt och luftig hjälm, känns knappt att man har något på huvudet över huvud taget. :)
 
Jag har numera en CO classic som jag tycker är skön, misstänker dock att den kan bli varm på sommaren, men det får tiden utvisa. Tidigare hade jag en BackonTrack EQ2 som jag var nöjd med, den var lätt och bekväm. Vet faktiskt inte varför det inte blev en sån igen...
 
Jag har en Back on Track EQ2, som jag har trivts med väldigt bra.
En positiv grej är att man inte behöver byta den efter varje fall. (Det sa iallafall försäljaren...)

Skulle dock vilja ha en lättare och luftigare hjälm. Denna blir för varm och tung efter några timmar.
 
Jag har en Back on Track EQ2, som jag har trivts med väldigt bra.
En positiv grej är att man inte behöver byta den efter varje fall. (Det sa iallafall försäljaren...

Skulle dock vilja ha en lättare och luftigare hjälm. Denna blir för varm och tung efter några timmar.

Det skulle inte jag våga lita på! :nailbiting:
 
Det skulle inte jag våga lita på! :nailbiting:
Nä, det ska man väl inte egentligen. Men den ska "lösa ut" om man slår i skallen, och då hävdade han att det bara var att trycka tillbaka den till sitt ursprungliga läge. Hela systemet bygger ju på att två ytor ska glida mot varandra typ, för att den ska vara säker hur man än trillar på huvudet.
Nu har jag dock inte slagit i mitt huvud någon gång när jag åkt av (vad jag minns.:angel:), skulle nog antagligen inte vara så pigg på att använda den om den löst ut.
 
Jag har en Charles Owen John Whitaker, väldigt skön men varm!
Planerar att införskaffa en Samshield :)
 
jag har en jacson med utbytbara stripes (färg vid ventilationen). väldigt modernt :p är nog ca 5-6 år gammal och behöver bytas ut, men den är så bekväm :cry:
och så har jag en lättvikts ventilations hjälm, har fått padda upp sidorna då den är för rund för mitt huvud och hamnade snett när jag red.
drömmer om en charles owen, de är de enda som passar mitt huvud. synd att de är så dyra :(.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 497
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 607
Senast: Cha9
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 893
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp