Vad har du i verktygslådan?

athena_arabians

Trådstartare
Inspirerad av @Mia_R i Hiss&Diss-tråden på Senior så tänkte jag att det kunde vara kul att höra vad bukefalisterna har i verktygslådan och maskinförrådet. Jag tänkte också att det kan vara kul att få tips vad man kan ha verktygen/maskinerna till utöver det självklara.

Jag börjar med min multislip, Bosch PSM 200 AES som jag faktiskt köpte idag, det var 10% medlemsrabatt på CO så jag tyckte det var ett bra tillfälle :D

9168849993758.jpg


Den är ju inte jättestor så för riktigt stora jobb är något annat lämpligare men för mig kändes det som en bra mellanstorlek. Det går att göra finlir men även lite större projekt.

Så, vad har ni i verktygslådan? :)
 
Har en liten Bosch skruvdragare men tyvärr försvann laddaren i flytten.
Är i stort behov av en sån då ja inte kan skruva för hand. Den har skruvat upp och ihop det mesta av mina grejor hemma :)
 
Riktiga grabbar ska ha riktiga grejor
*vet*

Kompressor - bra till en hel massa. Blåsa bort damm och skräp på altanen Blåsa ur målarpenslar.
Bänkslipmaskin kan man inte leva utan. Bra både till yxor och moraknivar. och annat som behöver få en omgång.
En riktig skruvdragare i behändigt format.
Pelarborrmaskin hade jag och saknar grymt. Den kunde inte följa med i flytten till lägenheten så där blev jag av med den. :cry:
En kompostkvarn att mala kvistar med. Ett gott alternativ till att elda upp skiten om man inte har öppen yta att elda på.

startsprej - kan man inte leva utan på våren när grejorna ska igång igen.

Plus något som inte tillhör verktygslådan men väl något som man har när man använder verktygen. Ett par Blundstone-boots. Jag bor i mina, i stort sett året runt.
 
Åh blundstone
Vi fick såna på gymnasiet och de hängde med länge, fick ge upp dem när sulan gav sig :(
 
Inspirerad av @Mia_R i Hiss&Diss-tråden på Senior så tänkte jag att det kunde vara kul att höra vad bukefalisterna har i verktygslådan och maskinförrådet. Jag tänkte också att det kan vara kul att få tips vad man kan ha verktygen/maskinerna till utöver det självklara.

Jag börjar med min multislip, Bosch PSM 200 AES som jag faktiskt köpte idag, det var 10% medlemsrabatt på CO så jag tyckte det var ett bra tillfälle :D

9168849993758.jpg


Den är ju inte jättestor så för riktigt stora jobb är något annat lämpligare men för mig kändes det som en bra mellanstorlek. Det går att göra finlir men även lite större projekt.

Så, vad har ni i verktygslådan? :)
Tänk att lilla jag inspirart till en verktygstråd, jag som inte ens gillar att bli oljig om tassarna. :D

Hm, får bli lite ur minnet eftersom jag sitter på jobbet:
  • Betongblandare
  • Skruvdragare med dubbla li-batterier, Makita
  • Bosch proffs-sticksåg, den blå
  • Grön Bosch multislip, liknande @athena_arabians
  • Rubank
  • Diverse mejslar och tänger
  • Diverse yxor
  • Kompressor
  • Garagedomkraft
  • Borrhammare, Makita
  • En gammal slagborr
  • Värmepistol
  • Järnspett
  • Släggor
  • Bits, bits, bits. Kommer alltid på att jag behöver bits men glömmer bort var jag lagt dem så det brukar kunna följa med hem från bygghandeln. :angel:
  • Hammare, såklart
  • Tumstock och flera metallmåttband
  • Gersåg
  • Bågsåg
  • Fogsvans
  • Elektrisk bänkhyvel
  • Knivar
  • Stämjärn
Säkert mer saker som jag inte kommer på så här på rak arm, mest använt är nog min stora skruvdragare. :bow: Räknas en byggställning in? Den får visserligen inte plats i verktygslådan, men den ska ju användas tillsammans med div verktyg och penslar. :idea:

Jag suktar efter spikpistol, tigersåg, överhandsfräs ...
 
@tanten + @Mia_R : Spett :up: (pga stenjävlar, trots att jag är geolog för är de i min gräsmatta när jag ska gräva hål för växter är de jävlar :mad:).

En riktigt bra snöskyffel är viktig (och jag har en). Man behöver inte alltid en snösläde, ibland räcker en skyffel (och en bra kvast givetvis, med styva borst).

En annan lite lustig sak är att jag och den som ärver gården aldrig kommer att behöva köpa räfsor :D pappa hade en tendens att köpa många sådana så de finns i parti och minut. Alla varianter, från hårda stålräfsor till breda höräfsor i trä.
 
I min lilla färgglada verktygslåda har jag det mest nödvändiga för att kunna fixa grejer inomhus. Favoriterna är en spärrskruvmejsel, kvalitetspenslar och en knips (aka avbitartång).

Maken har däremot ett behov av verktyg som aldrig dämpas. Han har tamejfan allt utom en hyvelbänk.

Mina favoriter:
Spikpistol
Kompressor
Nya smidiga skruvdragaren
Snöbladet till fyrhjulingen
Slipmaskin
Lasermätare (exakt avstånd på ett klick :love:)
Laserpass (raka linjer ska det vara!)

(Och eftersom vi ska sätta upp staket snart så lär även bänksåg och spett hamna på listan...)
 
Jag planerar att skaffa mig en bunt egna verktyg, helst rosa så att de inte får fötter och följer med till makens arbetsplats...:meh: Men å andra sidan så är det helt klart en fördel att ha en hel maskinhall till förfogande om man behöver... Men det är frustrerande när man behöver skruvdragaren och den visar sig ligga på makens arbetsplats... Visserligen tar det bara 5 -10 min att hämta den men jag vill inte behöva åka och leta efter saker... :mad:
Men vi har till och med hyvelbänk @Blueberry ;)
 
Som jag skrev i en annan tråd så har jag även diverse olika nyckelsatser. Hur konstig var man inte som tjej i 20-årsåldern och drömde om att köpa en egen väska med hylsnycklar? Eller som mitt ex, han visste alltid att jag gick att hitta borta vid yxorna eller frukt- och grönsaksdisken om vi kom ifrån varandra, det där med "plats" var aldrig min grej utan vände han ryggen till var jag försvunnen när vi var ute och handlade. :laugh:

Har för mig att det ska ligga ett laserpass nånstans + en japansåg. :)
 
Vi har en massa bra-att-ha saker. Skruvdragare, gersåg, motorsåg, motordriven häcksax med utfällbar arm, verkstadsdomkraft och allt smått bös man alltid har. Hyllan i jordkällaren är 9 löpmeter lång och jag har fortfarande inte lärt mig kolla där innan jag köper nytt.
 
Som jag skrev i en annan tråd så har jag även diverse olika nyckelsatser. Hur konstig var man inte som tjej i 20-årsåldern och drömde om att köpa en egen väska med hylsnycklar? Eller som mitt ex, han visste alltid att jag gick att hitta borta vid yxorna eller frukt- och grönsaksdisken om vi kom ifrån varandra, det där med "plats" var aldrig min grej utan vände han ryggen till var jag försvunnen när vi var ute och handlade. :laugh:

Har för mig att det ska ligga ett laserpass nånstans + en japansåg. :)

Julklappen från borraren -10 eller -11 ;) :D


Använd som synes :p
 
Oj :) Då jag bor i lägenhet numer är min verktygslåda minimal :p
En skruvdragare från Biltema, skruvmejselset från Biltema (man byter ut bitset i den) , liten och en stor hammare, skiftnyckel, 5m måttband, borrar (trä i de vanliga storlekarna, några få i betong) avbitartång. En låda med olika skruvar, en med olika krokar och buntband i olika storlekar =) Sen utomhus såklart en snöskyffel och 2 spadar varav den ena är från bilen men nu är det ju sommar ;) så nu används den i trädgårdsarbetet på min lilla uteplats.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp