Vad har era hästar för täcken nu?

Welshponny av cobtyp.
Inte klippt.
Hästen används till ridning.
Använder enbart ofodrat regntäcke vid kraftigare regn för tillfället.
 
Ofodrat regntäcke från Shires.
Halvklippt. Sparar alltid över rygg och rumpa.
SWB
Träning och tävling.

Idag är första dagen hon fått täcke.
Snålblåst och ca 10 grader idag.
 
Swb inte klippt än. Går utan täcke just nu men vid nederbörd får han ett ofodrat regntäcke.
 
Connemara
Helklippt
Tävlar och tränas
Bucas Celtic light inne och ett 150gr Protector ute.

Connemara
Oklippt
Lätt träning
Hansbo 100 gr ute, naken inne.

Vi har haft ca 8 grader och ganska blåsigt under dagen.
 
Sto, varmblodig travhäst, 15år, fryyyyyyyser. Inte klippt.
Gammalt vintertäcke, har säkert varit 300g nån gång i tiden, men nu är det urtunnat och slitet och är kanske som ett 150g täcke. Det går hon med nu, dygnet runt. Det är kanske aningens för varmt ett par timmar mitt på dagen, men hellre så än att hon fryser och blir stel resten av dygnet.

Hingst, varmblodig travhäst, 3år, fryser aldrig, inte klippt.
går naken dygnet runt. ofodrat regntäcke om det regnar sidledes.
På vintern har han ett 300g täcke om det är blötsnö eller snöstorm eller kallare än -20grader
 
Fullblod

Oklippt än så länge, men går på lösdrift och from idag har hon täcke på sig om det inte är kanonväder dvs vindstilla och strålande sol.
Just nu har hon ett Bucas Smartex Rain täcke på sig.
Tränas och tävlas på hobbynivå.
 
Hästarna har ofodrade HW-täcken med hals, en har Bucas 50 g nu när det började regna. Innan har de gått utan täcken ett bra tag sedan insekterna försvann.
Oklippta än så länge
Svenska halvblod som tränas/tävlas + en gammal
 
Mina två oklippta går utan täcken, har inte fått mycket päls än. Idag hade de täcke för det regnade och blåste ordentligt. Så för tillfället bara fodrat/70g för pensionären vid blåst och regn, annars har jag en drös irriterade hästar vid grinden hela dagen. :p
Lillponnyn har massor av fluffpäls och kommer väl klippas i dagarna, lär nog fortfarande bara behöva ofodrat täcke vid busväder.
 
Första dagen denna hösten med täcke idag för min. Ofodrat regntäcke då det kom hel del regn på förmiddagen. Imorgon inget regn så naken.
 
Mitt halvblod med kissing spines har haft ofodrat regntäcke på sig fram till igår. Då åkte det på ett 100 grams med halvhals med tanke på att det skulle bli kallare. Det var jag glad för i morse när jag stod och skrapade rutorna på bilen ;)
Han är oklippt nu. Så fort jag har klippt honom blir det halstäcke med 200 grams fyllning.
Ridhäst, skogsmulle med inriktning dressyr :)
 
Jag har en korsning, halvblod frisisk häst. oklippt, oftast utan täcke. Då det är riktigt oväder med regn och kall blåst så får han på sig börjes Himalaya :love: regn eller vinter täcken.
Mest skogsmulle, kör och ridning.
 
Nordsvenskar.
Har gått ute dygnet runt fram tills igår kväll.
Oklippta än så länge
Går nakna än så länge.
Varierat sol/moln och runt 10 grader.

Vid regn kommer gammeltanten få på sig täcke för sina leder
Ungtuppen kommer rakas men sparar över rygg och rumpa så han klarar sig utan täcke vid fina dagar.

Gammeltanten är under igångsättning inför lättare ridning.
Ungtuppen rids och tränas inför tävling på hobbynivå.
 
Arab, 16 år
Står på lösdrift
Oklippt
Ofodrat täcke vid regn, annars ska hon få odla fluff i vinter :) (självklart får hon täcke om vi märker att det behövs!)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 666
Senast: Apollo 13
·
  • Artikel
Hästnyheter En veterinär säger att täcke på hästar under vintern är onödigt. En forskare kontrar med att ett täcke visst kan vara bra. Här kan du...
Svar
18
· Visningar
1 549
Senast: Stereo
·
Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Mogge
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är Sveriges Radio P4 Jämtland som belyser frågan om hästar behöver hjälp av täcke för att hålla värmen i vinter.
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp