Vad har ni för regnkläder som verkligen fungerar? Båda att rida i och även annars i stallmiljö.

TinyWiny

Trådstartare
Mitt regnställ har gett upp, mina regnchaps har blivit stulna och min ridregnrock är trasig. Vad ska jag köpa? Jag vill inte ha hela regnbyxor utan isåfall hela regnchaps (inte de som går till knät, jag rider inte i stövlar) men jag hittar inga utan foder? Är dagens ridregnrockar något att ha? Jag rider ute i alla väder och vill gärna skydda sadeln från regn.
Berätta, vad har du och hur fungerar det?
 
Jag lade ner det där "vattentätt-men-andas-skräpet" för några år sedan och kör enbart med den gamla hederligar galon-varianten numera. Visst är det tätt, men det håller regnet ute och det är ju det man vill :)

Nu använder jag hela regnbyxor och regnjacka, men jag skulle föreslå att du provar en galonrock med sprund bak. Finns det inget sprund så är det ingen konst att klippa upp ett sprund och sy eller tejpa en snygg kant.
 
Jag lade ner det där "vattentätt-men-andas-skräpet" för några år sedan och kör enbart med den gamla hederligar galon-varianten numera. Visst är det tätt, men det håller regnet ute och det är ju det man vill :)

Nu använder jag hela regnbyxor och regnjacka, men jag skulle föreslå att du provar en galonrock med sprund bak. Finns det inget sprund så är det ingen konst att klippa upp ett sprund och sy eller tejpa en snygg kant.
Det är en galonrock jag har som har gått sönder. Super att rida i så (fast nu är den ju trasig och går tyvärr inte att laga) men så varm i ösregn på sommaren och så kall när det blir kyligare. Visst borde det finnas bättre alternativ som man slipper frysa eller svettas i?
 
Det är en galonrock jag har som har gått sönder. Super att rida i så (fast nu är den ju trasig och går tyvärr inte att laga) men så varm i ösregn på sommaren och så kall när det blir kyligare. Visst borde det finnas bättre alternativ som man slipper frysa eller svettas i?
Stor storlek så man kan ha ylletröja under på vintern :D På sommarn har jag tyvärr ingen bra plan...
Det kan mycket väl finnas något bättre alternativ som kanske håller bra och inte är så tätt. Men jag tröttnade på att leta i alla fall :)
 
Det är en galonrock jag har som har gått sönder. Super att rida i så (fast nu är den ju trasig och går tyvärr inte att laga) men så varm i ösregn på sommaren och så kall när det blir kyligare. Visst borde det finnas bättre alternativ som man slipper frysa eller svettas i?
Googlar man på ridregnrock så dyker det faktiskt upp en hel del som skulle kunna passa :)
 
Rider jag på ridbanan = arbetar mig varm och svettas tar jag hellre att jag blir blöt utifrån, så jag använder en softshellfodrad yllejacka ihop med regntät ridkjol. Nu rider jag sällan ut i riktigt rejält regn, men när jag gjorde det hade jag först en galonrock som jag köpt på myrorna och klippt sprund och satt bensnören på. Sen skaffade jag en kopia på den svenska polisrocken (i Tyskland!) Jag har även en regnjacka från Oxford Blue som är föredömligt regntät, täcker sadeln och helt ok så länge jag inte tränar, då blir den för tät.
 
Jag hade en Musto Snug Reflective Rider i nästan tio år som jag älskade, täckte övre delan av låren och hela sadeln (både fram- och bakvalv), men efter så många år är ärmarna inte regntäta längre. Givetvis finns den inte kvar i deras sortiment...
 
Jag hade en Musto Snug Reflective Rider i nästan tio år som jag älskade, täckte övre delan av låren och hela sadeln (både fram- och bakvalv), men efter så många år är ärmarna inte regntäta längre. Givetvis finns den inte kvar i deras sortiment...
Det verkar vara så generellt? Den jag hade finns inte heller kvar, ingen efterföljare heller.

Kl
Är det någon som har Hööks regnrock? Och isåfall, vad tycker ni om den?
 
Ett par ridregnrockar jag köpt har varit av undermåligt material, ren plast utan någon armerande väv, så de har spruckit dels i svetsar och dels ibland rakt över material. Nu har jag köpt en litet dyrare (750 kr) av mer traditionellt väv-galonliknande material, den känns vettig men har bara haft den nån månad.
 
Alltså detta måste vara typ VÄRLDENS konstigaste i hästvärlden eller hur? Hur kan det inte finnas ett överflöd av på riktigt funktionella kläder hos i princip alla prissegment (men varierande kvalité såklart) som tål regn och att användas?? Jag blir komplett galen!!

Och jag vill bara hitta en inte allt för lång vanlig regnjacka som funkar att rida i men som på riktigt är vattentät och bra att jobba i så att man kan ha den en hel dag i skitväder och vara torr o bekväm under. Tips att kolla i en sportaffär. Pinsamt för hästaffärerna känner jag!
 
Bildgoogla ridregnrock så kommer det upp flera bra alternativ. T.ex den här sadelregnrocken.

saddleslicker%20full%20length.jpg
Det var bildgoogla jag gjorde :) Jag var otydlig. Jag hittar ingen mer än hööks och en till som ser vettiga ut. Jag föredrar att välja när jag vill vara självlysande. Jag vet att jag inte skulle använda de ovan alls.
 
Ett par ridregnrockar jag köpt har varit av undermåligt material, ren plast utan någon armerande väv, så de har spruckit dels i svetsar och dels ibland rakt över material. Nu har jag köpt en litet dyrare (750 kr) av mer traditionellt väv-galonliknande material, den känns vettig men har bara haft den nån månad.
Det låter likt den jag har som är trasig. Problemet är att det blir så varmt eller så kallt i sådant material. Det krävdes rejält våld (såklart av misstag) för att den skulle gå sönder och den var minst tio år gammal då så visst höll den bra annars!
 
Alltså detta måste vara typ VÄRLDENS konstigaste i hästvärlden eller hur? Hur kan det inte finnas ett överflöd av på riktigt funktionella kläder hos i princip alla prissegment (men varierande kvalité såklart) som tål regn och att användas?? Jag blir komplett galen!!

Och jag vill bara hitta en inte allt för lång vanlig regnjacka som funkar att rida i men som på riktigt är vattentät och bra att jobba i så att man kan ha den en hel dag i skitväder och vara torr o bekväm under. Tips att kolla i en sportaffär. Pinsamt för hästaffärerna känner jag!
Jag kan inte hålla med dig mer! Så märkligt! Jag trodde att det skulle finnas bra mycket mer nu än när jag köpte senast för +tio år sedan med tanke på hur mycket som har hänt i övrigt men så bra var det inte tyvärr.
 
@TinyWiny
Jag googlade riding coat och hittade en klassisk lång oljerock för 1339:-
Kan det vara ngt? Jag har själv inte haft ngn så vet inte hur dom är men den såg lång och bra ut iaf. Har haft bekanta som har ngt liknande och dom var nöjda iaf.
 
@TinyWiny
Jag googlade riding coat och hittade en klassisk lång oljerock för 1339:-
Kan det vara ngt? Jag har själv inte haft ngn så vet inte hur dom är men den såg lång och bra ut iaf. Har haft bekanta som har ngt liknande och dom var nöjda iaf.
Ja sådana har jag hittat men tyvärr brukar de vara ganska tunga. De flesta har iallafall 340 grams tyg (vilket det behöver vara om de ska kunna hålla vätan ute) och det blir tungt! Min kropp klarar tyvärr inte så tunga plagg. Jag klarar inte ens en vanlig mockajacka någon längre stund. Annars tror jag egentligen att det är ett jättebra alternativ (och var faktiskt det jag tittade på först innan jag insåg att de lär bli för tunga) som hade uppfyllt önskemålet om att slippa svettas/frysa och att slippa bli blöt.
 
Ja sådana har jag hittat men tyvärr brukar de vara ganska tunga. De flesta har iallafall 340 grams tyg (vilket det behöver vara om de ska kunna hålla vätan ute) och det blir tungt! Min kropp klarar tyvärr inte så tunga plagg. Jag klarar inte ens en vanlig mockajacka någon längre stund. Annars tror jag egentligen att det är ett jättebra alternativ (och var faktiskt det jag tittade på först innan jag insåg att de lär bli för tunga) som hade uppfyllt önskemålet om att slippa svettas/frysa och att slippa bli blöt.

Aha inser problemet. Denna då? Vet dock inte hur man får tag på den men det borde väl gå på ngt sätt..;)
http://www.ekkia.co.uk/products/spo...ing-world-ldquo-light-rdquo-raincoat--Z02816/
 
Mitt regnställ har gett upp, mina regnchaps har blivit stulna och min ridregnrock är trasig. Vad ska jag köpa? Jag vill inte ha hela regnbyxor utan isåfall hela regnchaps (inte de som går till knät, jag rider inte i stövlar) men jag hittar inga utan foder? Är dagens ridregnrockar något att ha? Jag rider ute i alla väder och vill gärna skydda sadeln från regn.
Berätta, vad har du och hur fungerar det?

Jag hatar regnbyxor som man blir lika blöt i från insidan som utsidan. Därför har jag Hööks ridregnrock som jag tycker funkar utmärkt. Kompletterar med gummistövlar om det är riktigt illa. Har tvättat och impregnerat den under åren (tror jag köpte den för 6-7 år sedan) och faktiskt håller den ute vattnet än men kanske inte så länge till. Min är flitigt använd! Om du inte vill ha Hööks variant så har westernbutiker ofta andra varianter.
 
Uhip har ju någon 3-lagers kappa som iaf ser vettig ut på bild. Jag har dock inte provat men är ganska sugen på att köpa något liknande, både för regn men också för att hålla sig varm i vinter!
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
B
Islandshäst Jag har ju sedan 7 veckor en islänning på 14 år. . Hennes exem blossade upp när hon flyttade till oss. Har bara lite man kvar och...
Svar
10
· Visningar
1 817
Senast: busmaja
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp