Vad har ni för träns?

Tiptop

Trådstartare
Älskade hästaskrället tog sönder sitt träns nu i veckan så har fått göra ett provisoriskt hopplock av gamla tränsdelar.
Nu är det dock snart dax för tävling igen så vi vill ha nått fint. Men vet inte alls vad jag ska välja för träns. Kan ni inte ge lite inspiration? Vilka träns har ni? Vilka är inne nu?
Fälttävlanshäst/allroundhäst så vill ha något som passar till det mesta :)
 
Älskade hästaskrället tog sönder sitt träns nu i veckan så har fått göra ett provisoriskt hopplock av gamla tränsdelar.
Nu är det dock snart dax för tävling igen så vi vill ha nått fint. Men vet inte alls vad jag ska välja för träns. Kan ni inte ge lite inspiration? Vilka träns har ni? Vilka är inne nu?
Fälttävlanshäst/allroundhäst så vill ha något som passar till det mesta :)

Jag hade valt ett klassiskt snyggt ifrån Dyon med pullarnosgrimma eller vad som passar bettet) och valt ett läckert pannband till, finns ju massor av snygga pannband om man googlar :)
 
Älskade hästaskrället tog sönder sitt träns nu i veckan så har fått göra ett provisoriskt hopplock av gamla tränsdelar.
Nu är det dock snart dax för tävling igen så vi vill ha nått fint. Men vet inte alls vad jag ska välja för träns. Kan ni inte ge lite inspiration? Vilka träns har ni? Vilka är inne nu?
Fälttävlanshäst/allroundhäst så vill ha något som passar till det mesta :)

Jag tycker Källquist och Treadstone har trevliga träns. :)
 
Jag har ett OS remontträns. Haft det i minst fem år, minns inte riktigt när jag köpte det. Supernöjd, jättefin kvalitet på lädret och har verkligen blivit mjukt och följsamt med åren :love:
 
Nu är jag ju dressyrkärring. Jag vet inte om man har andra träns i ft. Jag har rundsytt, svart träns och kandar från OS. Ena med lackad nosgrimma och andra vanlig.
 
Har 2 Hubertus Classic träns och ett Dyón träns.
Älskar Hubertus tränsen, ser nya ut länge även om dom är mjuka och fina.
 
Dressyrtant här, men jag har ett gäng träns; PS High Jump, PS Flying Change, JH Pavia (Hööks), ett remont och ett egenbygge med bas Hööks hunterträns och så annan nosgrimma på (just nu lackad aachen).
Använder mig allra mest av High Jump - och det är väl det som är minst dressyrigt :p
 
Jag gillar verkligen traditionella bruna träns med klinker på pannbandet och inåtvända spännen. De passar till allt! Detta från Hööks är snyggt annars har väl Dyon liknande modeller (men jag tycker ärligt talat inte att dagens Dyon är värda sitt pris).
https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/trans/aachentrans-cossira-jh-collection-1

Mina egna hästar går (surprise!) just med bruna träns med klinker. Den ena ett Hööks Ashford:
18424224_10211270457629129_8794121518209744490_n.jpg


Och den andra med ett Passier Juno
17952591_10211046077219759_6358545845770339178_n.jpg
 
Senast ändrad:
Alltså, ursäkta mig men efter att ha försökt stå emot i MÅNGA dagar kan jag inte längre låta bli att uttrycka min förundran över att TS bara har ett enda träns till sin häst - trodde närmast det var en myt att det fanns sådana människor! ;) Själv är jag alldeles för "bra på shopping" - särskilt när det gäller hästutrusning... De senaste två åren har jag visserligen sålt av MASSOR - först för att jag gick från att ha två hästar till bara en och sedan har jag fortsatt att sälja saker av bara farten. Men nog tror jag att jag har i alla fall 8-10 träns kvar...! :angel: Nu har jag (förutom svart bälte i shopping) islandshäst, men kan ju ändå visa ett av mina favoritträns:

blogger-image-1019618458.jpg


Detta kommer från Eques, har anatomiskt nackstycke och MKT fin kvalitet på lädret. Dessutom är pannband och nosgrimma så SNYGGA även om det tyvärr inte syns så bra på bilden... De har en fläta i lackat läder som dekoration - så oerhört stilrent och snyggt tycker jag!!! Jag föredrar absolut pannband med snabbknäppen - så att man lätt kan byta. Har även en helt "neutral" nosgrimma samt flera pannband med snabbknäppen som jag kan variera med på detta träns. (Vilket gör det ännu mer befogat att undra varför jag har tyckt mig behöva de andra... men alla utom ett köpte jag innan tränset på bilden, så jag försvarar mig med att jag bara inte har kommit mig för att sälja dem ännu!)
 
Jag har ett till ponny , två (likadana bara olika färg) till stoet. Eller okej hon har ett till nånstans.

Jag har varit tränsoman förr men använde bara favoriten ändå...
 
Tävlar fälttävlan och har en ganska kräsen ponny när det gäller träns, han älskar sitt PS High Jump och PS Jump Off. High Jump hoppar jag på och rider på i terrängen, och rider dressyr på Jump Off. Ponnyn går lättare i en högre form på Off och lättare i en unghästform på High. Anledningen till att jag rider på dom är för att min ponny är väldigt känslig i munnen och dessa träns är speciellt framtagna för såna hästar. Han gillar micklem också, men PS är mer anatomiskt.

Lädret har bra kvalité, jag smörjer typ varannan vecka. Däremot är lädret känsligare än på andra träns så jag använder PS egna fett och skrubbar med den mjuka sidan av svampen, dock är lädret mjukt och känns inte fettigt som en del andra träns kan göra.

Det du dock ska tänka på när du köper träns som du tänkt ha i terrängen är att det ska vara lätt att andas för hästen, aachenträns håller om mycket mer runt mulen jämfört med typ mina träns. Det finns massor av begagnade PS-träns, kolla in dom! Dock måste du ha käkrem på Jump Off, finns att köpa för 99kr på PS hemsida. High Jump får du tävla med utan käkrem, konstigt nog. Vaggor inte tillåtet i dressyr heller!
 
Jag har ett Dyon som vi rider dressyr i. Det är fortfarande det snyggaste tränset tycker jag. Men kvaliteten är tyvärr inte toppen, och jag vill ha ett annat pannband som är rakare (inte böj på) så det blir bättre med huva som han har på tävling.
https://instagram.com/p/BUcq0folidN/

I hoppning, uteritt och när vi tömkör har vi ett hubertus Classic med remontnosgrimma. Och sen några fler som vi inte använder..
 
Ursäkta ett trådkap, men jag ser att det är flera som har PS-träns. Hur skiljer sig den nosgrimman från aachen (som också har ett band ovanför och ett nedanför bettet). En pullarnosgrimma ligger ju ofta bra för att den övre delen inte ligger och trycker in kinden mot tänderna (till skillnad från engelsk). Ligger den här PS också högre än en engelsk?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 114
Senast: tuaphua
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp