Vad heter bitflugan?

Blueberry

Trådstartare
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg


Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).
 
Blinning är vad värmlänningar kallar "Fläckflöger" (alltså Fläckflugor) och de har mönstrade vingar och är mer gula, enligt google.
 
Blinning är vad värmlänningar kallar "Fläckflöger" (alltså Fläckflugor) och de har mönstrade vingar och är mer gula, enligt google.
Tror inte vi hade sånna där jag växte upp, alltså fläckflugor, utan de har jag först sedan jag hamnade här nere. Grå bromsar kallar vi för blinningar.
 
Jag säger blinning (Västra Götaland)
Min man är från Dalsland och säger klägg/klegg (ibland drar han till med ett "fläckfluga" också, men jag har inte fattat om det är två olika eller en och samma :D )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Enya
·
Hej
Samhälle Varför hälsar ni inte på busschauffören? Det har jag funderat på en tid. Eller ganska många gånger då och då under åren. Folk går på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 652
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 944
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 916
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp