Bukefalos 28 år!

Vad heter maskinen???

B

Bennie

Vad heter en sådan slåttermaskin som har en snabel uppåt och som sprutar ut "gräsklippet" direkt i en vagn?
Alltså en sådan som bönderna klipper färskfoder till kossor med.
 
Sv: Vad heter maskinen???

Vad heter en sådan slåttermaskin som har en snabel uppåt och som sprutar ut "gräsklippet" direkt i en vagn?
Alltså en sådan som bönderna klipper färskfoder till kossor med.

Det heter ensilagehack och det är ingen slåttermaskin utan en maskin som tar upp det slagna gräset från marken, hackar det och sprutar ner det i ensilagevagnen.....Du måste alltså köra med en slåttermaskin först och slå av gräset. Vidare så är INTE ensilage "färskfoder", det måste packas och lagras lufttätt ett par månader innan man kan fodra med det.
 
Sv: Vad heter maskinen???

Alltså - nu var jag ju inte ute efter att bli bonde på kuppen. Jag bara undrade vad grejen hette. Och slaghacka var alldeles utmärkt googlingsbart.

Dessutom är det lite konstigt - grannen kör omkring på en oslagen vall med en enda snabel-klump bakom sig (och därefter en vagn. ) När han kör med den klumpen så sprutar det grönt (sån't som jag skulle kalla gräs) ut i vagnen och efteråt är gräset kort. Sedan kör han hem till kossorna och ger dem det där gröna direkt.
Ja, så gör han i alla fall, och det verkad gå bra :grin:
 
Sv: Vad heter maskinen???

Man behöver inte slå gräset innan man går ut med slaghacken. Den har som "tungor" som roterar runt en axel som slår av och sedan skickar upp gräset genom "struten". Vi brukar använda en sådan när vi kör färskt gräs till hästarna på sensommaren.
 
Sv: Vad heter maskinen???

Medelst en slotterkross/slaghack så slår man av vallen.
Grönmassan "blåses" sedan upp i en vagn för att sedan förvaras i ensilagetorn eller ensilagefickor.
För att konservara tillsattes surgörande kemikaljer som samtidigt gjorde ensilaget smakligare för korna.
Metoden används allt mindre.
Idag slår man ofta gräset med snabbt roterande knivar och rullar sedan upp det för att packa in det i plast (myrägg)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag och ungefär 10 andra personer har en gruppchatt på facebook där vi pratar dagligen. Helt plötsligt var det någon som skrev ungefär...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
13 737
Senast: Saeta
·
Gravid - 1år Hädanefter får lilleman bara bajsfärgade kläder :meh: Nej, men skämt åsido, vad gör man åt dessa bajsfläckar?! Har nyss tvättat en...
2
Svar
24
· Visningar
6 279
Senast: cambodia
·
Hemmet Hur svårt kan det vara? Har googlat till förbannelse men det heter massa konstiga saker (t.o.m. bomull heter massa olika saker?!), är...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 018
Senast: MiaMia
·
Utrustning Vad jäkla trött jag blir på att aldrig ngt kan få vara enkelt :( Elen på min transport krånglar, mkt irriterande! Blinkers...
Svar
7
· Visningar
4 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp