Vad ingår i beteshyran?

KrullTroll

Trådstartare
Till er som hyr in/har inhyrningar.
Vad betalar ni i hyra nu under betestiden?
Vad ingår då?

Anledningen till att jag frågar är att jag är inte helt nöjd med mitt nuvarande. Ska träffa stallansvarig idag och prata med henne och ville väl mest höra om jag är helt ute och cyklar.

Jag betalar 700:-/månad.
I det så har jag tillgång till min box.
Ansvarig köpte in hagmaterial, men vi som skulle ha hästar i hagen fick bygga upp.
Ingen tillsyn, vi fyller vatten själva, köper mineraler/salt själva.
Har börjat fundera över vad det är jag betalar för.

På tidigare beten häromkring för samma pris har ansvarig kollat till hästarna 1 ggn/dag, kollat och fyllt vatten 1 ggn/dag och stått för salt/mineraler. Plus tillgång till stall/box.

Jag har absolut inga problem med att sköta hästen själv, men då till reducerat pris.

Under vintern betalar jag 1300:- inkl box, hö, morgonfodring och utsläpp.
Övriga sysslor (fodringar och insläpp) hjälps vi alla åt med.
Och detta är jag nöjd med då det känns som jag får nått för pengarna.
 
Jag betalar också 700 i månaden, hagarna finns redan och hyresvärden ansvarar för dem. Saltsten finns men vatten och tillsyn ordnar vi själva.

Din stallhyra låter otroligt billig, precis som CK skriver. Jag har 1200 i kallhyra.
 
Jag betalade för många, många år sedan 500 kr för bete, utan tillgång till box.

Jag skulle nog vilja säga att priset är otroligt rimligt, bara kallhyran för boxen under betet borde vara 700 kr. Sedan betet för 500 kr till det, då kommer vi i rimlig summa.
 
häromkring där jag bor ligger betespriserna runt 6-700 med viss service.
Vinterpris med allt mellan 1300-2500 beroende på läge.
 
Det beror ju också på markpriserna i området. Häromkring är marken dyr, och arrende ligger på ca 8000 kr/ha och år (för åkermark - även för dem som arrenderar mycket mark). På andra ställen där jag bott har jag fått låna mark gratis för att markägarna har velat ha det betat.
 
Betalar 1500 kr året om, oavsett om de går på bete eller inte.
Sommartid (som inte är i direkta beteshagar men det utgås från att de går på bete) ingår då vattenpåfyllning när stallägaren är hemma (vilket är drygt halva sommaren, så knappt halva sköts det också individuellt) och tillgång till box, men alla in- och utsläpp, fodringar etc. sköts individuellt. Vi får även själva köpa in saltsten, mineraler, kraftfoder och annat som behövs.
Resten av året ingår även grovfoder och utsläpp på vardagar. Insläpp, alla pass på helger, fodringar (utöver fri tillgång i hagen) och allt annat sköts individuellt även då.

Stallet ligger ca 20 minuter utanför en medelstor stad.
Jag tycker det känns lite dyrt, inte så mycket sett till vad som på papperet ingår utan vad som faktiskt ingår. Typ dåligt foder, vattenpåfyllningen sköts endast sporadiskt, och annat sånt runtomkring.

Ditt låter billigt.
 
1500:- i beteshyra, full tillsyn, gräshage (inga speciella beteshagar utan de vanliga), hästkompis, vatten och saltsten. Har tillgång till boxen och allt annat som vanligt eftersom de inte flyttar från gården.
Hjälper själv till med hästtillsynen om det behövs, blir väl några dagar per sommar.

2500:- för resten av året, helinackordering.
 
Nu har inte jag bete dygnet runt, utan bara dagbete. Några gick ute dygnet runt på begäran men fodrades i hagen. Jag tar 3900.- året om.
Visst, jag slipper lunchfodra på sommaren, och de går ute längre, så det är mindre mockning, men det är himla mkt pyssel med vatten, flugspray etc.

Just nu är de så varmt så de står inne på dagarna o är ute på nätterna, vilket betyder långa arbetsdagar då jag inte kan göra stallet förens på kvällen när de gått ut igen.
 
Betalar 800 kr för min box i kallhyra, och det är också priset för betet på sommaren med tillgång till min box.

Då får vi själva kolla till hästarna, har vattenschema med en vecka i taget för alla hästarna i hagen, salt står vi själva för.

Nu byter jag stall på torsdag och där kostar betet 1200 kr i månaden med tillgång till min box. Vet faktiskt inte ifall någon service med vatten och tillsyn ingår, jag har glömt bort att fråga, men jag är van vid att fixa det själv så bryr mig inte så mycket om det. Hagarna ligger bredvid stallet så stallägaren ser hästarna och sedan är det väl lite att man ser till varandras hästar på betet, dom man har i samma hage.

Billigare betet jag har haft var gratis hela sommaren mot att jag tittade till alla hästarna och hade ansvaret för dom den veckan då stallägaren åkte på semester.
Betalade bara 1000 kr i månaden där för helinackordering på vintern. Det var i Norrlands urskogar :p
Hos en vän ska jag väl tillägga.

Betalar 2450 kr på vintern i nya stallet. Bara mockning och något utsläpp på en helg i månaden jag får göra själv. Allt annat ingår med foder, underlag i boxen, fodringar samt in och utsläpp.
 
Senast ändrad:
Hej!

I mitt förra stall betalade man kallhyran sommartid(= 1900/månad), då ingick bete, tillsyn, vatten och salt.
Där jag står nu betalar beteshästarna 1000/månad, det går stallägaren back på, för han har inte bete nog sen bonden tog tillbaka marken vi hade bete på och inte lyckades lösa att vi fick utlovad mark som ersättning.

700 har jag betalat på bete där vi gjort allt själva, men det var ett par år sen.

/Lavinia
 
Jag betalar 500kr för hela betessäsongen (Juni - Augusti)

Har tillgång till min box, fast inte nu då stallet målas :)

Sköter all tillsyn av hästar, vatten och saltsten själv.
 
Betalar samma hyra på både sommaren och vintern. 1000kr/månad.
På sommaren finns tillgång till box men man för då sköta in/utsläpp själv. Det ingår bete och vattenpåfyllning. Resten ansvarar man själv för. Vi har egen ridbana på gården.
På vintern ingår fri tillgång på hösilage i priset samt utsläpp och morgon/lunchfodring. Det är så billigt att jag nästan skäms när jag betalar!

Har stått i ett stall där kallhyran var på 1250kr och där man fick betala 500kr EXTRA på sommaren..
 
Låter rimligt med tanke på att du har tillgång till box och det vanliga priset. Vi har ingen reducering men har man hästen på gräs blir det inga hö eller spånkostnader så lite billigare blir det. Nu är stallhyran rätt låg i vanliga fall så det känns försvarbart.
 
Att tillägga så att det kanske blir lättare att förstå den låga kostnaden.
Ansvarig hyr stallet med marker för bete och vinterdagar för 1000:-/månad plus el.
Det är 9 platser i stallet, varav 5 är uthyrda. Ansvarig har 3 hästar själv.
Hö köper hon för 1,20kr/kg, vi köper av henne för 2kr/kg
 
Jag betalar 730 kr i månaden under sommaren. Då ingår bete i färdig stängslade hagar, påfyllning av vatten vid behov (behövs oftast minst 2 ggr per dag) samt tillsyn och saltsten i hagen.

Under vintern betalar jag 1280 kr i månaden för lösdrift. Då ingår fri tillgång på hö/hösilage, daglig tillsyn, saltsten och påfyllning av vatten i termobar vid behov.

Vi har det riktigt billigt tycker jag. På gården finns belyst ridbana med sand, belyst gräsbana, många ridvägar, många hagar som hästarna varierar att gå i, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, foderkammare, kök med kiosk och toa. Allt får vi använda fritt året om.

Inte nog med det så är det nära till buss som går ofta, nära till ridhus, man kan köpa till tjänster som mockning osv. Dom betesputsar hagarna och dammsuger dom. De har byggt fina "hus" till grimmorna vid alla hagar så de är skyddade för väder och vind. Dom ställer upp till 110% om det skulle vara något. Dom ser alltid till att gräsmattorna är klippta, gruset krattas, ridbanan harvas och blommor i krukor lite här och var. Allt för att det ska va så fint och kännas så hemtrevligt som möjligt :).

Dom hittar alltid lösningar på eventuella problem. Dom hjälper en så gott de kan. Bättre stall, stallägare och stallkompisar finns inte! Stallägarna handplockar hyresgästerna och det medför att vi aldrig blir osams i stallet då alla vill ha det likadant (tänker på sopat golv, mockat ridbanan efter sig osv) och alla personer kommer väldigt bra överens. Alla hjälper alla. Behöver jag hjälp så hjälper dom mig och behöver dom hjälp så hjälper jag dom! Det är lite ge och ta som gäller i vårat stall, vilket är guld värt!

Jag kommer aldrig ge upp den här stallplatsen. Aldrig någonsin om jag inte skaffar egen gård då :p
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 984
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 847
Senast: svea
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 579
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp