vad kan det vara? tumör i munnen?

Milosari

Trådstartare
igår kväll började loke pötsligt dregla kraftigt, det droppade konstant och det var alldeles blött där han hade legat. så jag kollade igenom hela munnen på honom och upptäckte en rosa bula på insidan av läppen. jag ringde givetvis till närmsta jouröppna djursjukhus (är i halmstad för tillfället) om ifall att det kunde vara något akut, men eftersom han var pigg i övrigt och hade god aptit så rådde de mig att vänta. på sista kvällspromenaden slutade han att dregla. ringde en ny klinik idag som tyckte att jag skulle gå till mn vanliga vet om det är något som behöver opereras. vi har alltså tid på måndag morgon och jag har massor med tid att oroa mig.

vad vet bukefalisterna om konstiga bulor i munnen? den är ca 1 x 2 cm i omkrets och håller man läppen slappt så hänger den ut någon halv cm. drar man i läppen så följer den med och blir alldeles platt. ytan är lite sträv och inte så glatt som resten av läppen. vad är prognosen för tumörer i munnen?
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Oj vad konstigt det lät, hoppas att det inte är något allvarligt.
Jag vet inte mycket om tumörer i mun, jag har haft en råtta med cancer och så hade jag ju Harley, han hade det ju dock invärtes. Det kan ju vara vad som helst egentligen, det som ju verkar vara konstigt är ju dreglandet du beskriver. Kan det vara någon körtel som besvärar?
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Jag hade ringt vet igen och sagt att jag går inte en hel helg och inget får veta. Kräv att få en tid, eller åk till nån annan.
Finns inget värre än att man måste gå och vänta hela helgen.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

jag tror inte att de kan göra så mycket idag. det skulle vara om de opererar akut i så fall. eller ens då? tar de ett vävnadsprov så tar det väl några dagar innan man får reda på om det är godartat eller elakartat?
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

ja det är jättekonstigt! jag har nog aldrig sett något liknande tror jag. en var veterinärerna jag pratade med trodde att han kanske hade bitit sig igår och att det var därför han började dregla. men han reagerar ingenting när jag drar och klämmer. hade det inte varit för dreglandet hade jag inte upptäckt knutan, den sitter ganska långt bak.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Han ha rinte bitit sig då? Vet ju själv hur det är när man råkar göra det, det gör ont en stund sedan känns det inte alls hr mycket man än rör det.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

så kan det kanske vara, men det ser inte ut som något sår. jag hade kanske kunnat ta ett kort med mobilkameran, men hur får jag in bilden på datorn?
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

kan tillägga att jag googlat lite på tumörer i munnen, men jag har inte hittat något om tumörer på insidan av läppen. de flesta verkar sitta i tandköttet. det närmaste jag kom var malignt melanom men det ser inte ut riktigt så. bulan är mjuk och sladdrig och helt rosa, medan resten av slemhinnan är mörk.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Jag har haft en hund med malignt melanom. Det satt i övre gommen. Det växte fram under lång tid. Det sa inte bara "plopp" och så satt det där. Den typen av tumör är i princip alltid blodfylld och lättblödande.

Nej, detta måste vara något annat:
Spottkörtel med stopp i utloppet
Han kan ha bitit sig
Någon/t annan/t hund/djur har bitit honom
Kattklo som har stuckit
En tagg från en buske som har fastnat

Men visst blir man orolig när man hittar något som inte ska vara där.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

om det hade varit någon typ av skada, borde det inte vara lite rött och irriterat då? det sitter lite knepigt till för att vara en skada från något yttre (bett, klo, kvist). jag hoppas att det är en spottkörtel. var sitter de?
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

In till veterinär på måndag och få det kollat. Har varit med om plötsligt överdrivet dreglande hund vid ett tillfälle och tittade själv ett antal gånger i munnen utan att kunna se ngt - åkte in till kliniken och de kunde titta djupare ner i svalget och hittade där en liten kvist som satt sig på tvären i svalget, borrat in sig i sidorna. De fick ge lugnande, plockade ut biten och tömde ut var som blivit i instickssåren o sen var det antibiotikakur efter det.

Det som märktes förutom salivering var dålig lukt/andedräkt.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

nu är vi nyss hemkomna från vet, och är lite fattigare men inte så mycket klokare. vet tyckte också att det såg väldigt konstigt ut. något sår är det inte, men om det är en tumör eller inte vågade hon inte svara på. fast hon tyckte att den skulle bort "innan den sprider sig" och det var ju inte så lugnande :(. eftersom vi passade på att ta en biopsi på något vi tror är ytterligare en fettknuta (han har två st konstaterade fettknutor) så väntar vi in provsvaren innan det är dags för op på tisdag nästa vecka. usch, jag kommer hinna bli ett nervvrak innan det är dags.

loke fick mycket beröm hos veterinären, hon återkom gång på gång till hans perfekta hull, hjärtat lät "fantastiskt bra", och hon tyckte att han hade ett underbart temperament. inte många hundar som viftar på svansen när de ligger fasthållna och vet sticker nålar i en :). det är så trevligt med sådana veterinärer tycker jag. som lyfter fram de bra sakerna när det känns lite mörkt och tungt.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Det är jättevanligt att Labradorerna blir fulla med knutor, knölar och vårtor. Säkerligen andra raser också, men jag har mest erfarenhet av Labrador. Så jag hoppas att det bara en en vanlig Labradorknöl som han tyvärr fått i munnen.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

ja, jag hoppas att det är något godartat. vet nämde något om att de elakartade brukade vara hårda bulor, men lokes bula är alldeles mjuk och sladdrig.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Spottkörtlar finns lite överallt i hela munnen. De kan bli inflammerade och det kan även bildas spottstenar i dem.
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Ja elakartade brukar växa fast i något (utan att för den skull vara 100% sanning men...)
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

nu är vi nyss hemkomna från vet, och är lite fattigare men inte så mycket klokare. vet tyckte också att det såg väldigt konstigt ut. något sår är det inte, men om det är en tumör eller inte vågade hon inte svara på. fast hon tyckte att den skulle bort "innan den sprider sig" och det var ju inte så lugnande :(. eftersom vi passade på att ta en biopsi på något vi tror är ytterligare en fettknuta (han har två st konstaterade fettknutor) så väntar vi in provsvaren innan det är dags för op på tisdag nästa vecka. usch, jag kommer hinna bli ett nervvrak innan det är dags.

loke fick mycket beröm hos veterinären, hon återkom gång på gång till hans perfekta hull, hjärtat lät "fantastiskt bra", och hon tyckte att han hade ett underbart temperament. inte många hundar som viftar på svansen när de ligger fasthållna och vet sticker nålar i en :). det är så trevligt med sådana veterinärer tycker jag. som lyfter fram de bra sakerna när det känns lite mörkt och tungt.


Lycka till! Hoppas allt går bra nu!
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

jag fick tillbaka provsvaren på bulan under magen och det var en fettknuta precis som vi trodde.

tänkte på en sak till. jag har ingen erfarenhet av hundar som blivit opererade i munnen. vad ska de äta efteråt? de får färskfoder i vanliga fall och det är ju mjukt, men innehåller kanske för mycket bakterier? går det att micra? eller ska jag köpa burkmat hos veterinären? hur lång tid efter op brukar de vara lite loja? sår i munnen läker väl ganska snabbt?

diskurs: tack :)
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

Oj vad skönt att det "bara" var en fettknöl ( du förstår vad jag menar ) :)

Jag har ingen erfarenhet alls av vad hundar som opererats i munnen kan äta, kanske bäst att fråga vet?

Hur lång tid hunden är loj torde bero på hur länge han blir nedsövd, ett kortare ingrepp och hunden borde vara piggelin redan dagen efter ( om inte helt som vanligt ) ..
 
Sv: vad kan det vara? tumör i munnen?

ja, jag var ganska säker på att det var en fettknuta, men i och med att den satt väldigt nära bröstbenet så behövde den ändå kollas upp. jag ska ringa vet på måndag för säkerhets skull om maten, men jag tänkte om någon här hade erfarenheter. hoppas att han inte har för ont och att han piggnar till snabbt. vi ska på en tredagarskurs till helgen (som klubben betalar! schysst va? :)) och det hade varit roligt om han kunde vara med lite i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp