Vad kan det vara?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Igår när jag kom till stallet så hade min häst ett supertjockt bakben, jag tänkte lymfangit och då är det ju bra att röra på sig lite grann i alla fall, så jag hängde på när min syster ändå skrittade ut på deras ponny. Sen på kvällen så tempade jag honom, på inrådan av vår stallägare, och då hade han 39.2:crazy:.
Imorse tempades han igen, 37.1 och nu på kvällen 36.9. Så febern har nu försvunnit, men då är frambenet på samma sida jättesvullet:crazy:... Vi plockade en fästing på honom idag, men om det vore anaplasma så borde väl inte febern ha försvunnit efter en dag, eller? Nu kan han ju ha haft feber fler än en dag, men jag har inte märkt av något som var konstigt med honom, så jag har inte haft någon anledning att tempa.
Vi har tydligen haft något virus som florerat bland ponnisarna, men de har hostat mest, ingen feber.

Nu får han vila med hagvistelse på dagen och promenader vid hand en stund på kvällen. Benen lindas mot svullnaden. Någon som har funderingar, tips?
 
Igår när jag kom till stallet så hade min häst ett supertjockt bakben, jag tänkte lymfangit och då är det ju bra att röra på sig lite grann i alla fall, så jag hängde på när min syster ändå skrittade ut på deras ponny. Sen på kvällen så tempade jag honom, på inrådan av vår stallägare, och då hade han 39.2:crazy:.
Imorse tempades han igen, 37.1 och nu på kvällen 36.9. Så febern har nu försvunnit, men då är frambenet på samma sida jättesvullet:crazy:... Vi plockade en fästing på honom idag, men om det vore anaplasma så borde väl inte febern ha försvunnit efter en dag, eller? Nu kan han ju ha haft feber fler än en dag, men jag har inte märkt av något som var konstigt med honom, så jag har inte haft någon anledning att tempa.
Vi har tydligen haft något virus som florerat bland ponnisarna, men de har hostat mest, ingen feber.

Nu får han vila med hagvistelse på dagen och promenader vid hand en stund på kvällen. Benen lindas mot svullnaden. Någon som har funderingar, tips?
Jag hade aldrig gått ut med en häst med "supertjockt" ben utan att veterinär kollat hästen! Ta ut veterinär!
 
Jag hade nog avvaktat till nästa dag. Men nu när även ena frambenet har svullnat så hade jag definitivt ringt veterinär och rådfrågat!
 
Även om hästen inte visade hälta?
Hade du ringt ut veterinären direkt, akut samma kväll?
*nyfiken*
Ja förmodligen. Det gjorde jag iallafall när min ena häst fick lymfangit. Men visst jag hade om veterinären inte haft tid samma kväll ställt in hästen och väntat till nästa dag. Men att veterinär ska komma ut eller åtminstone rådfrågas i ett sådant läge är för mig självklart :)
 
Senast jag såg en häst diagnosticerad (av ägare och stallkamrater) med 'lymfangit' var det i själva verket en ganska allvarlig senskada. Att hästen reds några dagar innan vet tillkallades gjorde ju inte saken bättre. Att svullnaden går ner vid arbete säger inte så mycket om orsaken. Så vill du ha din häst frisk fort är det bäst att få en veterinärdiagnos så snart som möjligt.
 
Jag hade aldrig gått ut med en häst med "supertjockt" ben utan att veterinär kollat hästen! Ta ut veterinär!
Om hästen inte är halt är det ju helt normalt och enligt protokoll veterinärt att gå ut och röra på hästen för hand för att se om svullnaden blir bättre med ökad cirkulation . Blir den det säger det massor på många sätt .

TS : har du ringt veterinär och rådfrågat ? Det borde du ha gjort utifrån redogörelse och att fler ben svullnat upp , febertopp etc .
 
Senast jag såg en häst diagnosticerad (av ägare och stallkamrater) med 'lymfangit' var det i själva verket en ganska allvarlig senskada. Att hästen reds några dagar innan vet tillkallades gjorde ju inte saken bättre. Att svullnaden går ner vid arbete säger inte så mycket om orsaken. Så vill du ha din häst frisk fort är det bäst att få en veterinärdiagnos så snart som möjligt.
Alltså tänker lite högt nu ... Lymfangit är ju ett allvarligt läge . Det låter som det normaliserats och att det inte är ngt att bry sig om utifrån det du sett hur folk hanterat det om de trott det varit det ? Lynfangit är allvarligt och veterinär måste ut och medicin måste in om det är det - går inte över av sig självt utan blir stora komplikationer , många kroniska , om det verkligen är lymfangit . Lymfangit så är hästen dålig rätt snabbt och svullnad är sån att den inte går ner av arbete.
 
Eftersom feber försvann så fort och svullnaden lättar vid promenad, så sa de avvakta och återkom om allmäntillståndet blir påverkat.
Och idag är svullnaden nästan helt borta. Skitskumt. Nåväl, han får slappa några dagar till, så får vi se vad som händer när han sätts igång. Men fortfarande feberfri i allafall
 
Alltså tänker lite högt nu ... Lymfangit är ju ett allvarligt läge . Det låter som det normaliserats och att det inte är ngt att bry sig om utifrån det du sett hur folk hanterat det om de trott det varit det ? Lynfangit är allvarligt och veterinär måste ut och medicin måste in om det är det - går inte över av sig självt utan blir stora komplikationer , många kroniska , om det verkligen är lymfangit . Lymfangit så är hästen dålig rätt snabbt och svullnad är sån att den inte går ner av arbete.
Ja det fallet jag refererar till var klantigt skött. Hästen fick antibiotika och först när den inte hjälpte började man undersöka den ordntligt.

Ser nu att TS häst var tjck i två ben, så då verkar ju lymfangit mindre sannolikt. Men det jag menade med mitt inlägg var att ett svullet ben behöver kollas ordentligt för det kan vara frågan om senorskador/benbrott som ska behandlas därefter.
 
...eller ett yttepyttelitet, men djupt, sticksår där ingångshålet inte ens syns pga svullnaden.. Rätt in i leden bara.

*ryser åt minnet*
 
Verkar som att var något korttidsvirus, för det blev inget mer av det hela. Jätteskumt.

Jag kanske använde lymfangit lite lösvindigt, men har alltid fått höra att det är lymfangit när det är tjocka ben, så det var mera gammal vana. Anledningen att jag skrittade ut honom trots hans supertjocka ben, var att jag varit och pillat i några krustor dagen innan och kopplade ihop svullnaden med det och eftersom hans allmäntillstånd inte var påverkat i övrigt hade jag ingen tanke på att han hade feber, förrän vi kom hem och stallägaren tyckte att jag skulle tempa. Hade han visat någon motvilja till att skritta framåt, eller rört sig konstigt så hade jag självklart hoppat av och gått hem (och jag är sjukt bra på att känna, och även se, ojämnheter, även det ingen annan ser :D). Sen vart jag väldigt fundersam över det svullna frambenet som tillkom dagen efter.

Men han verkar pigg och kry nu, så frågan är om jag någonsin kommer att få reda på vad det var...
 

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 656
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 315
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 289
Senast: Malska82
·
Hundhälsa Gaia mår inte bra. Förra helgen sprang hon väldigt segt på lure coursingen och var sedan halt i mål, något som gick över samma dag...
Svar
6
· Visningar
1 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp