Vad kan hyresvärden kräva?

Masqueradee

Trådstartare
Jag har precis flyttat till min första egna bostad och jag hyr i andra hand en lägenhet i en "flygel" till det lite större huset. Kan hyresvärden kräva saker av mig som inte står i det kontraktet vi båda skrivit på?
Det är nämligen så att hon vill ta ut en extra avgift á 100:-/natten varje gång jag har någon som sover hos mig (wtf liksom..)!
Tidigare har hon hyrt ut lägenheten per vecka under sommaren, och jag antar att hon har haft något slags "per person"-pris och då var det en grabb som betalat för en person under en vecka och sedan var det en annan som sov där fyra nätter. Då förstår jag att hon kanske blev lite irriterad! MEN saken är att hon sa någonting i linje med "ja, jag hade ju inte med det i kontraktet sist så jag tänkte att det är bra att jag säger det nu". Men det står ju fortfarande ingenting om det i kontraktet nu heller..

Så mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
2. Kan hyresvärden kräva detta om det inte står i kontraktet?
 
What?

Alltså det låter ju helt sjukt..Jag tror inte att man får göra så, varför skulle man inte få ta emot besök?

I överlag spelar det väl ingen roll hur många personer som vistas i lägenheten - så länge hyresvärden får den hyra denne kräver.
Nu menar jag tex två eller tre personer extra inte 10 typ..

Att basera hyra/kräva hyra baserat på per person låter i min värld helt sjukt, isf skulle ju få kunna bo fler än en person per lägenhet, låter mycket konstigt.

Och det är ju ganska ofta som folk kanske sover över, att de skulle räknas som inneboende eller hyresgäster de med låter bara för konstigt.

Och sist - nej man kan inte kräva mer än det som står i avtalet. Inte ens i efterhand..ska avtalet ändras måste isf ett nytt avtal skrivas men att reglera mot besök eller kräva inkomst på besökare tror jag inte går igenom.

Gissar att hyresvärden är privat? Många såna tror att de kan agera som de vill därmed..men det är helt fel tänkt.
 
Ta hjälp av hyresgästföreningen. Ring och fråga dom vad som gäller så kanske det är lättare att prata med hyresvärden sen.
 
Det är ingen hotellverksamhet hon driver, du har ju hyrt lägenhet.

Nej, det kan hon inte ta ut. Du får självklart ha gäster som övernattar. Däremot kan det vara oerhört känsligt om det tolkas som någon form av inneboende, där får du vara vaksam.
 
Det är ingen hotellverksamhet hon driver, du har ju hyrt lägenhet.

Nej, det kan hon inte ta ut. Du får självklart ha gäster som övernattar. Däremot kan det vara oerhört känsligt om det tolkas som någon form av inneboende, där får du vara vaksam.
Vad är det för skillnad om man står som inneboende och om man hyr en lägenhet? Ditt svar gjorde mig lite orolig eftersom min hyresvärd av någon anledning ville ha ett kontrakt där jag står som inneboende och inte ett vanligt hyreskontrakt för lägenhet.
 
Vad är det för skillnad om man står som inneboende och om man hyr en lägenhet? Ditt svar gjorde mig lite orolig eftersom min hyresvärd av någon anledning ville ha ett kontrakt där jag står som inneboende och inte ett vanligt hyreskontrakt för lägenhet.

Spontan tanke: som inneboende "delar" ni på boendekostnaden på liknande sätt som sambos gör (på pappret, men jag skulle tro att du betalar vanlig hyra) medan om du är hyresgäst så måste hyresvärden ta upp hyresintäkterna som inkomst och måste då betala skatt.
 
Spontan tanke: som inneboende "delar" ni på boendekostnaden på liknande sätt som sambos gör (på pappret, men jag skulle tro att du betalar vanlig hyra) medan om du är hyresgäst så måste hyresvärden ta upp hyresintäkterna som inkomst och måste då betala skatt.
Jag betalar till hennes AB:s bankgiro så det är definitivt någonting som hon betalar skatt på.
 
Det är ingen hotellverksamhet hon driver, du har ju hyrt lägenhet.

Nej, det kan hon inte ta ut. Du får självklart ha gäster som övernattar. Däremot kan det vara oerhört känsligt om det tolkas som någon form av inneboende, där får du vara vaksam.

Nyfiken varför skulle man inte få ha inneboende?
Vad exakt räknas som inneboende?

Vet många som utan problem tex har kompisar som bor tillfälligt hos dem :)

Eller måste en hyresvärd bestämma exakt allt, vilka som får bo, hur många?

Jag tex står inte ens på vår lägenhet utan den står på min sambo och det är han som betalar hyran, jag sätter över pengar på hans konto som han sedan för vidare. Är jag en inneboende/gäst? Har inte heller något minne av att vi specifikt meddelat min inflytt till hyresvärden för 3 år sedan. Jag har haft mycket kontakt med vår hyresvärd i vissa frågor men aldrig att jag blir ifrågasatt varför jag bor här. Men det kanske är olika att en del inte bryr sig såvida man sköter sig och pengar kommer till dem som det ska, medans andra uppenbart är hysteriskt kontrollerande?
 
Svarar alla på en gång. Det är en privatperson jag hyr av. Exemplet jag gav var när hon under sommaren hyrde ut lägenheten per vecka till turister, men nu betalar jag månadshyra.
Det är ingen inneboende jag har tänkt ha, utan kanske mer någon kompis som vill komma och hälsa på några dagar, kanske någon som inte orkar gå hem efter en filmkväll.. Ja ni förstår.
Först sa hon att alla skulle betala, men sen ändrade hon sig och sa typ "men din mamma behöver ju självklart inte betala" etc. Alltså jag känner att jag orkar inte hålla koll på VEM det är och hur många nätter de är kvar.. Jag känner inte direkt heller mig bekväm med att hon ska ha koll på det = hon måste ha koll på när personer går in i lägenheten/lämnar.
En ny fråga som dykt upp hos mig!
- Jag betalar in till hennes privata konto, alltså betalar hon antagligen inte skatt på det (?). Är det någonting jag måste se till att hon gör, eller är det hon som åker dit på det om det är så att hon blir granskad?
 
Efter en snabbsökning (bla hyresgästföreningen) så får jag då fram att man får ha inneboende, problemet kommer till ifall inneboende vistas där helt själv utan hyrestagarens närvaro då det kan gå över till andrahandsuthyrning som inte behöver vara okej/kräva ok från hyresvärd isf.
Man får som hyrestagare ta hyra från inneboendet, men som ska vara skälig till hyran för lägenheten (jag känner mig safe då :p ).

Kollektiv utläser jag mig brukar vara nåt man kan reglera mot för vissa av lägenheterna i ett hyreshus, tex för att möjligöra boende för barnfamiljer. Men för en redan boende i lägenheten ska man generellt inte kunna sätta sådana regler som inte fanns vid inflytt.

Det jag tänker spontant är - Dessa riktlinjer bör väl även gälla privata?
 
Senast ändrad:
Kanske någon som är mer kunnig, men vad jag hittar så går privat uthyrning och hyresförhållande under hyreslagen som allt annat. Om det är tveksamt det som är avtalat är det hyresnämnden som tycks ska bedöma giltigheten.

För att vara riktigt säker hade jag vänt mig till hyresnämnden då de tycks vara beslutsfattande i många av punkterna. Är man inte överens om villkor eller avtalsändringar så kan de besluta utgången.

Det enda jag hittar som kan vara motsägande är under upplåtelse av lägenhet i andra hand (som det för övrigt inte är troligt gäller här) är:

"41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694)."

Och jag har högst svårt att se att det enda "men" som dina besökare tycks innebära för hyresvärden isf är utebliven inkomst är ett giltigt skäl faktiskt.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-2012978-om-uthyrning-av_sfs-2012-978/

Här är det lite länkar, spec under rubrik "läs mer om nya lagen" står det att huvudregeln för all uthyrning kommer fortfarande att vara Hyreslagen:

http://jagvillhabostad.nu/leta-bost...-i-andrahand-tank-pa/sa-har-funkar-nya-lagen/
 
Jag kanske missförstår din underliga formulering (syftningsfel?) men det är ju precis andrahandsuthyrning det gäller (se trådstart, första meningen).

Att ts därmed hyr ut i tredje hand genom sina besökare har jag svårt att se.

Hade ts överlåtit lägenheten till sina vänner utan att själv bo där är det ju givet andra eller trejdehandsuthyrning men i detta fallet verkar det ju befängt att så skulle vara fallet, det är gäster i bostaden i mina ögon det handlar om.
 
Har det någonsin varit tal om tredjehandsuthyrning? Du syftar på den dimmiga gränsen mellan inneboende och tredjehandshyresgäst?

Jag ska formulera mig klarar senare, men just inneboende ska man försöka hålla sig ifrån om det är möjligt. Nu verkar det inte som inneboende är något alternativ för TS, som bara har vänner på besök. Och det är ju självklart en helt annan sak att ha gäster.

Nästa idé hyresvärden får är väl att ta extrabetalt för vatten när det kommer gäster...
 
Har det någonsin varit tal om tredjehandsuthyrning? Du syftar på den dimmiga gränsen mellan inneboende och tredjehandshyresgäst?

Jag ska formulera mig klarar senare, men just inneboende ska man försöka hålla sig ifrån om det är möjligt. Nu verkar det inte som inneboende är något alternativ för TS, som bara har vänner på besök. Och det är ju självklart en helt annan sak att ha gäster.

Nästa idé hyresvärden får är väl att ta extrabetalt för vatten när det kommer gäster...

Ja återkom gärna senare. Är själv intresserad av vad som gäller för inneboende, kan hittills inte hitta något som kan reglera sådant hur som helst från hyresvärdens sida.
Och tror verkligen inte att inneboende kan räknas i detta fallet?
Det finns ju väldig många idag som har inneboende, både på första och andrahandskontrakt för att få hyran att gå ihop.

Ja..hyresvärden verkar inte klok. Ytterligare en fördomsfull historia mot just privata..
 
Om man har inneboende som likställs med andrahandshyresgäst, har man stora problem. Då kan man faktiskt bli vräkt, även från en bostadsrätt.

Nu är det inte applicerbart i det här fallet, så vi behöver inte grotta ner oss i den frågan i TS tråd.
 
Om man har inneboende som likställs med andrahandshyresgäst, har man stora problem. Då kan man faktiskt bli vräkt, även från en bostadsrätt.

Nu är det inte applicerbart i det här fallet, så vi behöver inte grotta ner oss i den frågan i TS tråd.

Fast du kom ju med att om det kan tolkas som inneboende kan man få problem - för mig får du gärna utveckla hur detta fallet skulle kunna tolkas som inneboende, vad som kan tolkas som just inneboende och när det är ok/inte.
 
Vad är det för skillnad om man står som inneboende och om man hyr en lägenhet? Ditt svar gjorde mig lite orolig eftersom min hyresvärd av någon anledning ville ha ett kontrakt där jag står som inneboende och inte ett vanligt hyreskontrakt för lägenhet.

Jag hyrde min förra lägenhet i andra hand. Men då min hyresvärd ville hyra ut på lång tid och det bara var tillåtet att hyra ut i andra hand i sex månader så sades det att jag var inneboende hos honom till bostadsbolaget. Det var tydligen helt okej att göra så enligt dem och de visste att jag bodde där och jag var även skriven på adressen vilket han jag hyrde av inte var. Kan det vara nått sånt din hyresvärd syftar på?
 
Kanske någon som är mer kunnig, men vad jag hittar så går privat uthyrning och hyresförhållande under hyreslagen som allt annat. Om det är tveksamt det som är avtalat är det hyresnämnden som tycks ska bedöma giltigheten.

För att vara riktigt säker hade jag vänt mig till hyresnämnden då de tycks vara beslutsfattande i många av punkterna. Är man inte överens om villkor eller avtalsändringar så kan de besluta utgången.

Det enda jag hittar som kan vara motsägande är under upplåtelse av lägenhet i andra hand (som det för övrigt inte är troligt gäller här) är:

"41 § Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Lag (1984:694)."

Och jag har högst svårt att se att det enda "men" som dina besökare tycks innebära för hyresvärden isf är utebliven inkomst är ett giltigt skäl faktiskt.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ing/Lag-2012978-om-uthyrning-av_sfs-2012-978/

Här är det lite länkar, spec under rubrik "läs mer om nya lagen" står det att huvudregeln för all uthyrning kommer fortfarande att vara Hyreslagen:

http://jagvillhabostad.nu/leta-bost...-i-andrahand-tank-pa/sa-har-funkar-nya-lagen/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 228
Senast: Snurrfian
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 597
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 666
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp