Vad kan jag göra?

Bison

Trådstartare
En vän till mig lever i en väldigt destruktiv relation där det regelbundet förekommer psykiskt misshandel och övergrepp.
Partnern är extremt manipulativ och labil, har ett självskadebetende och är minst sagt lynnig.

Vännen vet att detta inte är sunt och att hen borde lämna men kan inte pga att hen är rädd att partnern kommer skada sig själv allvarligt eller tom ta sitt liv.

Jag är så himla orolig för min väns säkerhet och faktiskt även för min egen då även jag fått en rejäl släng av sleven från den människan.

Nu finns jag hela tiden tillgänglig via telefon och min vän är välkommen att bo här om det behövs.
Men finns det mer jag kan göra?
Hur långt ska det gå innan jag borde ringa polisen?
Det eskalerar hela tiden och jag vet inte vart jag ska ta vägen i detta. Jag vill bara rädda min vän ur det här.
 
Har varit i den situationen, hon flyttade hem till mig i smyg(pojkvännen visste inte var jag bodde). Bytte nummer, vi hämtade häst och hund och drog. Det efter flera år av psykisk och fysisk misshandel. Hon lever idag i ett sunt förhållande med en vettig pojkvän.
 
En vän till mig lever i en väldigt destruktiv relation där det regelbundet förekommer psykiskt misshandel och övergrepp.
Partnern är extremt manipulativ och labil, har ett självskadebetende och är minst sagt lynnig.

Vännen vet att detta inte är sunt och att hen borde lämna men kan inte pga att hen är rädd att partnern kommer skada sig själv allvarligt eller tom ta sitt liv.

Jag är så himla orolig för min väns säkerhet och faktiskt även för min egen då även jag fått en rejäl släng av sleven från den människan.

Nu finns jag hela tiden tillgänglig via telefon och min vän är välkommen att bo här om det behövs.
Men finns det mer jag kan göra?
Hur långt ska det gå innan jag borde ringa polisen?
Det eskalerar hela tiden och jag vet inte vart jag ska ta vägen i detta. Jag vill bara rädda min vän ur det här.

Du kan inte göra så mycket mer än finnas där. Pratar ni om det? Hen kan inte ta ansvar för den andres liv med sitt eget som insats. Du kan polisanmäla, mn rätt eller fel är svårt. Det viktiga är att få din vän därifrån.
 
Du kan inte göra så mycket mer än finnas där. Pratar ni om det? Hen kan inte ta ansvar för den andres liv med sitt eget som insats. Du kan polisanmäla, mn rätt eller fel är svårt. Det viktiga är att få din vän därifrån.

Vi pratar om det hela tiden.
Vännen uppdaterar mig hela tiden vad som hänt.
Det det exakt så jag har sagt och hen vet att det är sant men kan inte släppa taget :(
Jag blir så frustrerad och känner mig så maktlös.
 
Vännen vet att detta inte är sunt och att hen borde lämna men kan inte pga att hen är rädd att partnern kommer skada sig själv allvarligt eller tom ta sitt liv.

Det här är en tanke som jag tänker att han/hon behöver arbeta med att tänka om. Det ligger inte på hennes/honoms ansvar öht.
 
Det här är en tanke som jag tänker att han/hon behöver arbeta med att tänka om. Det ligger inte på hennes/honoms ansvar öht.

Det vet hen om men får så himla dåligt samvete hela tiden vilket partnern utnyttjar.

Jag tror inte partnern skulle göra ett skit. Min bild är att det är en feg ynkrygg. Vi har träffats ganska många gånger och hen är livrädd för mig eftersom jag inte låter mig manipuleras och inte går på hens fula trix.
 
Det vet hen om men får så himla dåligt samvete hela tiden vilket partnern utnyttjar.

Jag tror inte partnern skulle göra ett skit. Min bild är att det är en feg ynkrygg. Vi har träffats ganska många gånger och hen är livrädd för mig eftersom jag inte låter mig manipuleras och inte går på hens fula trix.

Psykisk utpressning. Det är ju så..när man sitter i saxen att man inte ser det så...som vi utanför gör som kan se det hela med lite distans. Jag tänker - har personen pratat med någon kunnig inom området som kan hjälpa personen att stå på sig o växa i tanken?
 
Psykisk utpressning. Det är ju så..när man sitter i saxen att man inte ser det så...som vi utanför gör som kan se det hela med lite distans. Jag tänker - har personen pratat med någon kunnig inom området som kan hjälpa personen att stå på sig o växa i tanken?

Nej, tror inte hen vill göra det heller.
Kompisen är så jävla snäll hela tiden även om hen vet att det är fel.
 
Vad du framförallt bör göra är att be vännen att skriva ner allt som partnern gör, föra dagbok över det. Skriva vad som görs/sägs och när osv. Dels gör det att det blir lättare att se hur sjukt destruktiv relationen är, dels gör det att om vännen skulle vilja polisanmäla så blir det lättare att minnas allt.

Jag har i flera år följt en kvinna på nära håll som lämnat sin extremt otrevliga man. Hon sa att det var en av de saker hon önskat att någon sagt åt henne tidigare, att anteckna allt, för det skulle ha hjälpt henne i många olika situationer.

Annars antar jag att du sett till att informera om normaliseringsprocessen, att påminna henne om att "män är inga projekt" och gett kontaktuppgifter till kvinnojour eller liknande som kan vara lämpligt?
 
Vi pratar om det hela tiden.
Vännen uppdaterar mig hela tiden vad som hänt.
Det det exakt så jag har sagt och hen vet att det är sant men kan inte släppa taget :(
Jag blir så frustrerad och känner mig så maktlös.
Men hur långt ska det gå? Vilken frustrerande situation för dig! Att inte kunna göra nått annat än prata. Måste bryta mönstret på nått sätt. Vad sa polisen då??
 
Men hur långt ska det gå? Vilken frustrerande situation för dig! Att inte kunna göra nått annat än prata. Måste bryta mönstret på nått sätt. Vad sa polisen då??

Jag vet inte.

Idag försökte hen hoppa ut genom fönstret så vännen fick dra in partnern.
Sen strypa sig med en sladd som vännen fick klippa av.
Då anklagade partnern plötsligt vännen för misshandel och skulle åka till akuten för sina skador.

Låt idioten hoppa ut genom fönstret och slå ihjäl sig känner jag :meh:

Jag har inte ringt, vet inte riktigt vad jag ska säga och absolut inte att de ska åka dit eftersom det antagligen kommer göra allting mycket värre.
 
Jag vet inte.

Idag försökte hen hoppa ut genom fönstret så vännen fick dra in partnern.
Sen strypa sig med en sladd som vännen fick klippa av.
Då anklagade partnern plötsligt vännen för misshandel och skulle åka till akuten för sina skador.

Låt idioten hoppa ut genom fönstret och slå ihjäl sig känner jag :meh:

Jag har inte ringt, vet inte riktigt vad jag ska säga och absolut inte att de ska åka dit eftersom det antagligen kommer göra allting mycket värre.
Är inte detta nån form av medberoende?! Din väns partner styr ALLT och sen hotar att ta livet av sig och sen ljuger. Jag blir arg bara av att läsa detta.

Din vän måste LÄMNA NU! Hoppas hen inser det innan det är försent.
 
Är inte detta nån form av medberoende?! Din väns partner styr ALLT och sen hotar att ta livet av sig och sen ljuger. Jag blir arg bara av att läsa detta.

Din vän måste LÄMNA NU! Hoppas hen inser det innan det är försent.

Precis så är det.

Jag blir arg, ledsen och så jävla orolig.
Hatar den människan som kan göra såhär. Det är så jävla sjukt så jag finner inte ord.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 517
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 505
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp