Vad kan jag göra?

Jag hade en vän som levde så. Det slutade med att hon fick bo hemligt hos mig några år.
Jag tjatade nog ngt år innan hon gick med på att lämna. Killen både skrämde henne till att stanna och manipulerade. Sånt jävla as!
Jag är glad att hon lämnade till slut!
Hon skrev också dagbok. Set hjälpte henne när terapeut bad henne läsa igenom och addera all skit han gjort.
 
Jag vet inte.

Idag försökte hen hoppa ut genom fönstret så vännen fick dra in partnern.
Sen strypa sig med en sladd som vännen fick klippa av.
Då anklagade partnern plötsligt vännen för misshandel och skulle åka till akuten för sina skador.

Låt idioten hoppa ut genom fönstret och slå ihjäl sig känner jag :meh:

Jag har inte ringt, vet inte riktigt vad jag ska säga och absolut inte att de ska åka dit eftersom det antagligen kommer göra allting mycket värre.

Går det att trycka på att vännen ska försöka få partnern till psykiatrin, om hen nu faktiskt har suicidala tendenser?
 
Jag vet inte.

Idag försökte hen hoppa ut genom fönstret så vännen fick dra in partnern.
Sen strypa sig med en sladd som vännen fick klippa av.
Då anklagade partnern plötsligt vännen för misshandel och skulle åka till akuten för sina skador.

Låt idioten hoppa ut genom fönstret och slå ihjäl sig känner jag :meh:

Jag har inte ringt, vet inte riktigt vad jag ska säga och absolut inte att de ska åka dit eftersom det antagligen kommer göra allting mycket värre.
Jösses, det låter ju psykotiskt?

Din vän måste därifrån. Att försöka "hjälpa" hen till psykiatrin tror jag är att utsätta sig för fara.
 
Går det att trycka på att vännen ska försöka få partnern till psykiatrin, om hen nu faktiskt har suicidala tendenser?

Vi har pratat om det men partner anser att hen inte har några problem och att allting beror på min vän och att om hen bara uppför sig bättre så blir allting bra.
 
Vi har pratat om det men partner anser att hen inte har några problem och att allting beror på min vän och att om hen bara uppför sig bättre så blir allting bra.

Fy fasen så obehagligt. Kan vännens familj vara till hjälp? Jag tänker att om vännen kan komma ifrån ett tag och få distans kanske det hjälper. Men jag vet inte, jag tror man måste vilja lämna själv och vara mogen för det, annars går man tillbaka till den destruktiva relationen.
 
Jag vet inte.

Idag försökte hen hoppa ut genom fönstret så vännen fick dra in partnern.
Sen strypa sig med en sladd som vännen fick klippa av.
Då anklagade partnern plötsligt vännen för misshandel och skulle åka till akuten för sina skador.

Låt idioten hoppa ut genom fönstret och slå ihjäl sig känner jag :meh:

Jag har inte ringt, vet inte riktigt vad jag ska säga och absolut inte att de ska åka dit eftersom det antagligen kommer göra allting mycket värre.
Bison, sådana här akuta situationer - får du reda på dem medan de pågår? Isåfall kan du ringa polisen nästa gång, tänker jag. Som ett akutlarm.
 
Bison, sådana här akuta situationer - får du reda på dem medan de pågår? Isåfall kan du ringa polisen nästa gång, tänker jag. Som ett akutlarm.

Ja, nästan alltid.
Ska bara kolla så att det är okej att jag gör det.
Jag vill inte att vi ska bli ovänner så hen blir ensam i detta.
 
Fy fasen så obehagligt. Kan vännens familj vara till hjälp? Jag tänker att om vännen kan komma ifrån ett tag och få distans kanske det hjälper. Men jag vet inte, jag tror man måste vilja lämna själv och vara mogen för det, annars går man tillbaka till den destruktiva relationen.

Familjen vet inget av olika anledningar.
 
Feltänk. Det är redan katastrof. Men som vanligt gäller "no change, no change". Det är dödläge. Något måste hända. Att involvera familjen kan skapa en katastrof med god utgång.

Eller finns risk att familjen slår ihjäl vederbörande?

Vännen kommer aldrig förlåta mig om jag drar in familjen.
Det går bara inte.
 
Kan du motivera vännen till att ta emot professionell hjälp? Det man behöver i en sån här situation är dels vänner som stöttar, men också prata med utomstående som inte har någon egen bild utav situationen och kan hjälpa med att se den klart.

Kan du få henne att ringa anonymt till t ex en kvinnojour för rådgivning?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 532
Senast: monster1
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp