Vad kan jag testa för bett?

Bison

Trådstartare
Provridit en häst som jag är intresserad av.
Han rids nu på amerkianskt gag med långa skänklar eller pessoabett.
Han tål inte kedja/rem under hakan, då rör han sig inte ur fläcken. Han är väldigt stark i hoppningen och vid uteritt och otroligt envis och egensinnig.

Inget rid mer dressyr osv, hästen är 13 år och har tävlat 135 cm och ser ut som en dragster. Han är mjuk och lydig på backen men med hinder i bilden har han egna idéer och jag vill gärna överleva.

Jag vill bara ha tips på olika varianter som kan vara värda att pröva om det blir så att vi köper den.
 
Nu är jag visserligen ingen "bett-expert" men ändå...

En häst jag red mycket back in the days, och faktiskt den häst jag "lärde mig att hoppa på", kanske inte heller var den mest "perfekt lydiga nybörjar-hopphästen" om vi uttrycker oss så...:grin:
Hon var väldigt stark, väldigt framåt (milt uttryckt!) och överhoppade sig till stjärnorna. Lägg där till att hon var av mycket grov/uppbärande halvblodstyp och ca. 159 cm i mkh, samt att jag som dåvarande 13-16 åring var (och är) 162 cm/ca. 55 kg.
Det som funkade bäst på henne var faktiskt något så enkelt som ett vanligt tränsbett. Mest gick hon på helt vanligt med rörliga ringar, men har för mig att hon även gick på ett tredelat egg ett tag. Båda funkade klockrent trots ovanstående. Visst, även med tredelat egg var hon lite mer framåt, och hoppade stort gjorde hon alltid. Men det funkade absolut!

Så tredelat egg kanske skulle vara något att prova? :)
 
Tränsbett plus gag sidostycken där en extra tygel är fäst i. Dvs bettet ligger där det ska även om man inte använder gag tygeln. Sen så blir det bara hiss effekten inget hävande".
 
Så som jag förstår det funkar inte hackamore heller?

Nu förstår jag det som att du vet en del om hästen sen innan, men annars kan jag ju tycka att ganska ofta har en fd ägare ganska bestämda åsikter om att vissa saker inte funkar. Saker som sen visst funkar hur bra som helst, men bara inte funkade med den ryttaren och efter ett par gånger med ny ryttare funkar det utmärkt.

Så jag hade nog testat lite allt möjligt faktiskt, om du köper. Utifrån bettbeskrivningen kanske hästen har lätt för att "knäppa av" i nacken under hoppning och det kanske är därför gag funkar..? Gag med 2 tyglar hade varit det första jag testade iaf.
 
Varför inte fortsätta rida på det han funkar med? När han ändå är så uppbetslad är det som att välja mellan pest och kolera. Om du vill ha en snällare tygel kan du ha två tyglar på det amerikanska gaget.

(Och nej, jag köper inte alls "den går inte att skolas på marken utan är bara så här". Klart det går att skola den välriden även på hinder.)
 
@Fiorano
Absolut! Var nog lite otydlig där. Tänkte mer vad jag kan pröva att variera med. Vad som har liknande funktion.
Ja, det är möjligt att det kommer gå att skola om honom. Men det kommer antagligen att ta tid efter åtta år på skarpa bett + svår exteriör och mycket humör. Jag ska absolut försöka men vägen dit kommer antagligen bli lång om jag ens lyckas.

@lady_vip
Ja det stämmer. De har haft honom sen 2006 och jag har följt honom sen dess.
Osäker på hackamore faktiskt, det ska jag fråga om.

@em-pirre Nej då. Världens bästa Fille är kvar. Det blir en till bara.
 
@Bison Då hade jag kört på med gaget fast med två tyglar. Och sen oavsett hade jag dressyrat som tusan med hinder och vanligt bett. Inte säkert att det funkar på tävling med vanligt bett, men att jobba med det på träning tycker jag är rimligt.
 
@Fiorano

Jo, jag kan tänka mig det.
Mycket bensprattel och masa energi. Måste vara den mest glada och positiva häst jag träffat. Rör sig underbart och hoppar trevligt.

När jag berättar om båda så tror såklart alla att jag tänker köpa den. Men jag gillar faktiskt dem första oxå. Trots att han nog är en av de fulaste hästar jag sett. Men han har hjärta och ger allt i hoppningen.
 
Testa beval/winkie tränsbett, finns med alla möjliga mundelar,, 2-3 delat, Waterford osv. Ger en liten hävstångseffekt men många hästar går bra på det.
 
@Fiorano

Jo, jag kan tänka mig det.
Mycket bensprattel och masa energi. Måste vara den mest glada och positiva häst jag träffat. Rör sig underbart och hoppar trevligt.

När jag berättar om båda så tror såklart alla att jag tänker köpa den. Men jag gillar faktiskt dem första oxå. Trots att han nog är en av de fulaste hästar jag sett. Men han har hjärta och ger allt i hoppningen.
Bildbevis?! Fula hästar är söta!
 
Bildbevis?! Fula hästar är söta!

Haha, ja, han är ganska fulsöt. Bilder kommer, sk provrida igen på måndag :)
Han ser ut som en limpa med långa bakben, korta och grova framben, bred, kort hals och jättestort brett huvud.
Kompisar till mig som äger honom och jag har följt honom sen 2006 när de köpte honom.
Ryttaren sa det att ofta när de är på tävling får de nedlåtande blickar och komentarer. Men han har ett öga i varje hov, är galet snabb och kan vända på en femöring. Har mängder med vinster och placeringar så folk får äta upp sina förutfattade meningar. Han har inte varit halt en enda gång och är superbussig på alla sätt om än väldigt speciell att rida.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp