Bukefalos 28 år!

Vad kolla på när vi köper begagnad transport?

G

glimmie

Vi ska köpa en begagnad transport men är båda helt "gröna" när det gäller transporter.
Har satt ett maxpris på 15.000:- eftersom att vi bara kommer att åka korta sträckor till tränare ett par gånger i veckan. Kravet är egentligen bara att den ska ha gått igenom besiktningen och vara i bra bruks skick.

Vad ska vi kolla på när vi bestämmer oss för att åka och kolla på en transport som verkar bra? Något speciellt som lätt blir slitet på äldre transporter och som då är bra om den nuvarande ägaren har bytt/renoverat?
Har ni några speciella tips på bra transporter som kan vara värt att satsa på?
Tack för svar.
 
Golven är väldigt viktiga att kolla på, det vet jag i alla fall. Men går den igenom besiktningen så borde den ju vara ok, men kolla golvena. :)
 
Golvet behöver inte vara bra bara för att den gått i genom besiktningen. Men jag håller med golvet är det viktigaste, allt annat går att fixa ganska billigt om man är lite händig själv. :) Vi kunde till exempel själva byta frontutlastningsluckan då min ponny hoppade (!) av den på en tävling. :crazy:
 
ok, man ser på ganska många gamla släp att golvet är bytt så det är ju bra att veta att man kanske ska satsa på ett sånt släp.
 
Det var ju därför jag skrev att dom skulle kolla golvena för det är väl inte nånting dom kollar på besiktningen, det har jag i alla fall fått för mig. :) Hur kunde din ponny hoppa av fronturlasningslucan, hur menar du?
 
Jo det kan nog vara nånting att satsa på det. :) Det är rätt dyrt att byta golv i en tarnsport så det kan ju vara bra att det redan är gjort.
 
Men om transporten går igenom besiktningen är väl i alla fall bromsarna ok. Det borde ju vara det, men jag har ju aldrig besiktat en transport. :smirk:
 
golvet!
för det kollas inte på besiktningen...det vet jag med säkerhet då en transport vi skulle låna var besiktigad veckan innan vi lyfte på mattan och ser gräset under transporten.. :crazy:
 
Nja, det varierar nog mellan besiktningsmännen. När jag besiktigade mitt släp i somras hackade de med ett spett i botten underifrån. Besiktningsmannen berättade att veckan innan hade han kört spettet rakt genom botten på ett hästsläp.

Innehållet i släp bryr sig Bilprovningen inte om, utan det får man kolla själv. = En möjlig orsak till att en del släp väger mer utan last än vad som anges som tjänstevikt på registreringsbeviset. Något man i sin tur kan åka dit på om polisens nya fina vågar visar att ekipaget faktiskt väger mer än man tror och mer än man får dra.
 
När jag besiktade min kollade de golvet. Men de sa det till mig. De kunde nämligen inte ge en anmärkning på det. Men på besiktningsprotokollet står det,
Bra att veta: Lastutrymme lastplan, fram vänster, bristfälligt.
Men golvet är numera bytt!
 
:D så gjorde de på min oxå! hackade med spett :crazy:

Men jag tycker att det är bra att de gör det. För vem vill vara med om att golvet går sönder med häst i på motorvägen :eek: :crazy: inte jag i alla fall...
 
Kolla hjulaxeln om det är en äldre transport. Någon rör sig lite i transporten och någon kikar under att hjulaxeln är rörlig och inte har stelnat ihop. Kolla även väggarnas nederkanter att de inte är ruttna. LJusen. Att det inte är jordfel eller så. Är ganska lätt att fixa själv men kan vara skönt om man inte behöver börja med att göra det.

/Linda
 
I den prisklassen ni letar är det inte många (om någon) helgalvad transport i startfältet. Kolla rost. Inte bara balkar utan hela konstruktionen. Vännerna hade en gammal Trane, jättefint iordning. De fick strippa ner och blästra varje sommar för att hålla den i skick. Lite mer jobb än jag personligen hade orkat med.

Något man inte tänker på är att äldre släp oftast är lägre vilket ger problem om man har en större häst. Både Boj och Umes äldre vagnar är jättelåga, en 1,60-kuse brukar slå i öronen vilket vissa tycker är obehagligt (framtida lastproblem). Detta med takhöjden innebär ofta att de är mörka, inte så roligt.

Bommar bak ger mer stabilietet, mellanväggen slår t ex rätt bra vid körning om man bara har kedjor. Ställ dig gärna inne i transporten och be någon fälla upp lämmen. Får du känslan av att lämmen håller ihop sidorna? Är konstruktionen OK? (vad händer om någon häst går över frambommen, är det styckning som gäller för att få ut den? Vad händer om släpet skulle välta, är allt förlorat?).

Jag skulle vilja råda dig att gå upp 5000 kr, då har du en del galvade släp i vettig konstruktion att välja på (naturligtvis är prisbilden olika runt om i landet, men Blocket ger en rätt bra överblick).

Tänk på att det mesta går att fixa till (golv, bromsar, däck etc) men att slutprislappen då blir lite högre. Kanske bättre att gå upp direkt och få mer för pengarna?
 
En kompis till mig köpte nyligen en gammal Dalavagn för 14 000 kr om jag inte minns fel. Den var från mitten av 80-talet. Golvet var bytt. Övriga skicket vet jag inget om, men den var iaf helgalvad. Det jag reagerade på var att lastrampen var väldigt kort, eventuellt i kombination med hög transport. Det blev iaf väldigt brant och även halt eftersom gummimattan var finräfflig och torkad.
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 106
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: aiquen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp