Vad kostar det???

Rylemong

Trådstartare
Hur mycket betalar ni för hö och spån i månaden? Ni som har eget stall eller kallhyra. Behöver veta på ett ungefär då jag måste göra dn budget på vad en häst kostar per månad..
 
Hö 3 kr/kg, mina 2 delar på 30kg/dag så 45 kg/dag/häst.
Min ena kostar dock betydligt mer i foder än dom 45 kr i hö hon äter.

Strö vet jag inte riktigt då mina inte står på box mer än några enstaka timmar när jag är i stallet och ligghallen användes olika mycket beroende på väder.
 
Hö 1,56 kr/kg inklusive moms+500 kr i hemkörning. Köper och tar hem för hela säsongen på en gång. Torv köper jag på pall och betalar då 1400 kr för 18 balar.
Mina äter 16 kg hö tillsammans och den ena gör åt ca 1 torvbal/månad och den andra två efter att bädden är lagd. Till att lägga varje bädd går det åt minst 6 balar.
 
10-13 kg /4 kr hö per dag och 7 balar strö typ (á 75 kr tror jag) i månaden. Det blir ju en del. Det är tur att han är söt.
 
Under 1 kr killot för hösilage 400 kr för 500 kg bal, inte inkl hemkörning men bor väldigt nära bonden så blir lite soppa för mig bara.
Spån 60 kr/styck
 
Min internetbank har räknat ut att mina två hästar, som jag har hemma kostar i snitt 4000kr i månaden, inklusive allt, inräknat veterinär, skoning, eventuell shopping.
 
Min internetbank har räknat ut att mina två hästar, som jag har hemma kostar i snitt 4000kr i månaden, inklusive allt, inräknat veterinär, skoning, eventuell shopping.

Vad billigt!!

Hö 3,5 - 6,20 kr/kg mina hästar äter sammanlagt ca 15 kg/dag = 52 - 93 kr/dag = 1560 - 2790:-/per månad.

Torv köper jag mycket åt gången men skulle väl ändå säga 70:- /bal ca 8 bal per månad. 560:-/ månad.

Sedan tillkommer potatisprotein, lucern och foderhalm. Ca 500:-/mån

Att jag sedan dessutom har försäkringar, skoningar, veterinär, träningar och ev.shopping på det borde ge ca 5000 - 6000 i månaden i eget stall. För två fjordhästar.
 
Jag har bara haft stora hästar, runt 165 cm. De har ätit hö för ca 800-900kr i månaden per häst, strö har kostat mig ca 4-500kr i månaden. Under sommarmånaderna har dock hö och strömängd minskat något :)
 
Vad billigt!!

Hö 3,5 - 6,20 kr/kg mina hästar äter sammanlagt ca 15 kg/dag = 52 - 93 kr/dag = 1560 - 2790:-/per månad.

Torv köper jag mycket åt gången men skulle väl ändå säga 70:- /bal ca 8 bal per månad. 560:-/ månad.

Sedan tillkommer potatisprotein, lucern och foderhalm. Ca 500:-/mån

Att jag sedan dessutom har försäkringar, skoningar, veterinär, träningar och ev.shopping på det borde ge ca 5000 - 6000 i månaden i eget stall. För två fjordhästar.
Jag är extremt nöjd med den kostnaden! Då är den ena en tävlingshäst och alla avgifter är med i priset! Jag köper hösilage för ca 600-900kr/månaden vintertid. På sommaren så är två månader bara bete. Lösdrift, så strömaterial för ca 1500-2000/år. Ponnyn får bara mineraler, den stora mineraler + två nävar müsli. Hovslagaren är en nära vän, är oförskämt billig, ponnyn skos sällan då hennes hovar är extremt bra kvalitet och växer sakta.

Träningar har varit billigt senaste året på grund av skadad häst, men det har nog jämnar ut sig med veträkningar. Försäkring 800+ i månaden för båda.

Har dock inte räknat in el/vatten i den summan. Men 4000 går ihop utan att jag kompromissar med något.
 
Hö kostar väl allt mellan under en krona kilot till fem - sex kronor kilot.. Räkna minst 1,5kg torrsubstans per 100kg häst.
Hur mycket strö som går åt är ju väldigt olika.. Jag köper papperströ för 10 kr / säck.. Går åt 1-2säckar per vecka och häst.. Två på lösdrift (och använder ytterst sällan sin ligghall, så det behövs inte fyllas på strö särskilt ofta). På hösten när det är slut bete så går det åt mer strö för att fylla upp ligghallen och boxen för den som står uppstallad.
Jag har bädd till alla hästar, ett sätt att hålla nere kostnaderna för strö och minska arbetsbelastning för mig..
Så, jag betalar ca 1500kr hö och 250kr strö per månad på vintern totalt för tre hästar . Sommaren är billig när det gäller både hö och strö. Bete dygnet runt :up:
 
Jag har hästarna hemma. Två stycken. Köpte foder för 2700 och det har räckt augusti-maj. Köpt strö, spånpellets, för ca 900 kr (har gummimattor i boxarna och renliga hästar så det går inte åt så mycket). Kom undan väldigt billigt i år.
 
Jag har hästarna hemma. Två stycken. Köpte foder för 2700 och det har räckt augusti-maj. Köpt strö, spånpellets, för ca 900 kr (har gummimattor i boxarna och renliga hästar så det går inte åt så mycket). Kom undan väldigt billigt i år.
Hur mycket foder har du köpt för 2700kr?
 
Man får inte glömma kostnaden för gödselhanteringen! Kan lösas på olika sätt med olika kostnader.
 
Har två hästar.
Spån 60kr/bal och det går ca 1 bal per häst/månad för mej.
Alt Halm 2 rundbal per säsong.

Hö räknar jag på en tusenlapp per månad för båda MEN får det billigt. 1 kr/kg :o
Hösilaget jag också köper kostar 125kr för en 40kilosbal.
 
Hur mycket betalar ni för hö och spån i månaden? Ni som har eget stall eller kallhyra. Behöver veta på ett ungefär då jag måste göra dn budget på vad en häst kostar per månad..

Min äter hö för ca 750 kr i månaden och jag förbrukar i snitt 6 säckar stallpellets för 40 kr styck, så i runda slängar 1000 kr för hö och spån :-)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 386
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
3 314
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp