Vad kostar en A-ponny i månaden?

Theha

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar vad en A ponny / b ponny kan tänkas kosta i månaden i dagsläget? Liksom allt med skoning, foder, plus boxplats kostnad.
Hur mycket kan en a/b ponny tänkas äta under en dag?

Försöker övertala mina föräldrar om en första ponny till att ha som trickponny och till frihetsdressyr, då jag snart är 16 känner jag att jag är redo för att ta ansvaret. Dock förstår jag mina föräldrars rädsla av att det blir ett föör stort ansvar, men både medryttarponnyer och foder hästarna jag haft har ju funkat bra att ha.
Tänkte om jag tar reda på lite fakta om hur mycket det kostar så kanske de får en liten tankeställare, då de tror att en A/B ponny tar lika mycket pengar som en stor häst, men vad jag läst så verkar de inte ha lika mycket skador som en stor häst samt att de inte äter lika mycket :)

Men vad vet jag, är rätt okunnig i detta ämnet, så ni får gärna komma med era egenskaper i detta!
 
Det enda som kostar mindre är faktiskt just maten, så det gör inte så stor skillnad på att en liten häst.
 
Hejsan!
Jag undrar vad en A ponny / b ponny kan tänkas kosta i månaden i dagsläget? Liksom allt med skoning, foder, plus boxplats kostnad.
Hur mycket kan en a/b ponny tänkas äta under en dag?

Försöker övertala mina föräldrar om en första ponny till att ha som trickponny och till frihetsdressyr, då jag snart är 16 känner jag att jag är redo för att ta ansvaret. Dock förstår jag mina föräldrars rädsla av att det blir ett föör stort ansvar, men både medryttarponnyer och foder hästarna jag haft har ju funkat bra att ha.
Tänkte om jag tar reda på lite fakta om hur mycket det kostar så kanske de får en liten tankeställare, då de tror att en A/B ponny tar lika mycket pengar som en stor häst, men vad jag läst så verkar de inte ha lika mycket skador som en stor häst samt att de inte äter lika mycket :)

Men vad vet jag, är rätt okunnig i detta ämnet, så ni får gärna komma med era egenskaper i detta!
Jag skulle säga att utslaget på ett år med allt - utrustning, försäkring, hovslagare, veterinär etc så hamnar man nog på mellan 5.000 och 10.000 per månad.

Som sagt - det är i stort sett bara maten som är billigare med en liten häst.
 
Hejsan!
Jag undrar vad en A ponny / b ponny kan tänkas kosta i månaden i dagsläget? Liksom allt med skoning, foder, plus boxplats kostnad.
Hur mycket kan en a/b ponny tänkas äta under en dag?

Försöker övertala mina föräldrar om en första ponny till att ha som trickponny och till frihetsdressyr, då jag snart är 16 känner jag att jag är redo för att ta ansvaret. Dock förstår jag mina föräldrars rädsla av att det blir ett föör stort ansvar, men både medryttarponnyer och foder hästarna jag haft har ju funkat bra att ha.
Tänkte om jag tar reda på lite fakta om hur mycket det kostar så kanske de får en liten tankeställare, då de tror att en A/B ponny tar lika mycket pengar som en stor häst, men vad jag läst så verkar de inte ha lika mycket skador som en stor häst samt att de inte äter lika mycket :)

Men vad vet jag, är rätt okunnig i detta ämnet, så ni får gärna komma med era egenskaper i detta!


Stallplats, försäkring, skoning, vaccinationer och övriga vet.besök, tillbehör till hästen och dig - det är ju sak samma om det är ett russ eller ett halvblod. Den äter lite minde såklart. Argumentet att en liten häst är billigare skulle jag som förälder inte låta mig luras av... ;)
 
Försäkring och mat är det som är billigare. Möjligtvis boxplats också, om där finns en shettisbox i stallet brukar de vara billigare än en storhästbox.

Skoning, veterinärvård och dylikt kostar samma som för storhäst.

/Shetlandskusk, med fyra shettisar inackorderade i storhästboxar...
 
Stallplats, försäkring, skoning, vaccinationer och övriga vet.besök, tillbehör till hästen och dig - det är ju sak samma om det är ett russ eller ett halvblod. Den äter lite minde såklart. Argumentet att en liten häst är billigare skulle jag som förälder inte låta mig luras av... ;)

Nja, försäkringen är helt säkert mycket billigare för en a-ponny än ett halvblod. Där kan det lätt skilja en tusing i månaden.
 
Tyvärr har dina föräldrar rätt i att det är dyrt att ha häst, även om det bara är en liten ponny. Hos oss tar vi 3000kr för häst/stor ponny och 2500kr för liten ponny i stallhyra inkl. hö och strö. Tillskottsfoder får man stå för själv, i vintras åt min shettis lite lusern, linfröolja, kalk och mineralpellets. Sedan tillkommer försäkring, min shettis kostar 300kr i månaden.
Skoning/verkning kostar lika mycket som för en stor häst, min shettis är halvskodd, á 900kr var 6:e vecka. Det ska tas träckprov ca 2ggr/år á ett par hundralappar. Hästen ska vaccineras, kostar också ett par hundralappar, och tänderna ska kollas minst en gång om året, helst två. Ett par tusen/gång där. Om inte det är något större som behöver åtgärdas.

Sen kan jag också tillägga att min shettis har varit mer sjuk och skadad än någon annan häst i stallet, väldigt olycksdrabbad. Pinne i benet, sparkskada, ögoninflammation, fångkänning, allergi/eksem är saker jag fått ta ut veterinär eller köra henne till klinik för. Försäkringen täcker ju inte hela beloppet, det blir några tusenlappar varje gång. Man kan ha otur och drabbas av skador på hästen även om man köper en ras som generellt är mindre skadebenägen.

Och alla andra småkostnader, som täcken, grimmor, insektsmedel, borstar. Generellt behöver även de små motioneras mer än bara trick och konster. Tömkörningsgrejer eller vagn och sele kostar ju också en liten slant.

Så typ... ca 4000kr/månad inklusive allt utslaget över hela året, men då kan det ju tillkomma oväntade utgifter om ponnyn blir sjuk eller skadar sig.
 
Allt det där löpande som boxhyran, vaccinationer, andra veterinäravgifter kostar lika mycket om det är ponny jämfört med att det är en stor häst. Möjligen att du kanske kan ha tur och hitta en stallplats där det finns olika storlekar på boxarna, och där du då givetvis kan ta en av de mindre, en del stall tar en mindre hyra för en mindre box, men det gör absolut inte alla, så det är inget jag skulle räkna med! Du kan givetvis komma undan lite grann med att en liten ponny äter mindre än en stor häst, att den kanske inte behöver skos (i alla fall inte på alla fyra) och att du kanske inte försäkrar en så liten ponny för så mycket pengar som om du hade köpt ett halvblod som ska gå medelsvår dressyr/140-hoppningar. Men den äter fortfarande, den måste fortfarande i alla fall verkas med jämna mellanrum och den måste trots allt ändå försäkras!

Utrustning kostar också, oavsett häst. Visst, en del kända hästvaruhus (vet inte om det är okej att skriva ut namnet, men alla vet nog vilka jag menar ändå) har speciellt ponnyutbud där man kanske kan komma undan lite billigare om man har en så pass liten häst, men annars får du glatt betala samma pris som för en större ponny eller en stor häst.

Min ponny som ligger på gränsen mellan C- och D-ponny är otroligt lättfödd och behöver inte mycket mer mat än vad en B-ponny äter. Vi har en foderkostnad på ungefär 350 kronor/månad, ströet går på cirka 250 (använder ett strö som är både billigt och som är lättmockat, så man behöver inte slänga så mycket varje gång, använder du exempelvis halm går det åt betydligt mer och spån är svindyrt), hovslagare för 300 kronor varannan månad (endast verkning) förutom boxen då på 900/1200 i månaden beroende på vilka tjänster jag vill köpa till. Då är inte försäkringen inräknad eftersom den betalas en gång om året, och inte heller eventuella veterinärräkningar, utan det är verkligen bara det mest grundläggande och som återkommer månad efter månad.

Tillägg på din fråga om hur mycket en ponny i den storleken äter: Min B-ponny fick 1 kg hö vid 6 på morgonen (inne i boxen), delade på ungefär 4-5 kg med min C-ponny ute i hagen vid utsläpp (åt förmodligen lejonparten av det medan den andra ponnyn var korkad nog i hans ögon att filosofera om annat eller ströva runt...), 1,5 kilo vid insläpp och 2,5 kg till natten. Utöver det åt han ungefär en näve pellets vid insläpp, för att han blev mycket sårad och kränkt om han inte fick något när de andra åt. Behovet varierar så klart med modellen på hästen också, vissa behöver massor och andra blir feta av att lukta på ett grässtrå.
 
Senast ändrad:
Nja, försäkringen är helt säkert mycket billigare för en a-ponny än ett halvblod. Där kan det lätt skilja en tusing i månaden.


Jag har bara haft stor häst, på klubben när jag jobbade hade alla hästar samma försäkring på samma summa per häst/ponny.

Varför är det så stor skillnad för privathästar/ponnys?
 
Varför är det så stor skillnad för privathästar/ponnys?

Storhästarna är ömtåligare och brukas på ett annat sätt. Därför är premien skyhögt mycket högre för t ex halvbloden i jämförelse med en genomsnittlig mindre ponny.

Har man som ridskolor en gruppförsäkring för hästarna, är de heller inte särskilt högt försäkrade i liv. Och man har oftast inte A1 utan t ex A2
 
Våra stora hästar, uppstallade på landsbygden med alla ut-/insläpp och tillgång till ridhus+paddock, kostar ca 3500/mån vardera utslaget över året, inklusive allt som rör hästarna (alltså inte träningar, tävlingar, transporter och ryttarutrustning). Hade det varit ponnies hade vi landat på nån femhundring mindre per månad.
 
Beror helt på vart i landet man bor, vad ponnyn används till och andra aspekter.
Jag har en körponny som sällskap till mitt halvblod, de går på lösdrift.
Kallhyra 450kr
Hö kostnad (för ponnyn, varierar med årstiderna) på sommaren runt 200kr
Halvskoning 300kr
Försäkring 250kr

Det är väl hennes månadskostnad, på ett ungefär.
Utrustning är ju inte medräknat.
 
Ska du ha en liten A-ponny till självkostnadspris (hemma vid) är det ofta ganska billigt - om den håller sig frisk - den äter inte mycket, vanligen skor man inte utan verkar endast, det går inte åt så värst mycket strö osv. Det räcker förmodligen med någon tusenlapp i månaden inklusive det mesta.

Ska man hyra in den någonstans så är priset ofta det samma som för en stor häst. Du måste kolla upp möjligheterna i närheten. Risken är att det blir liknade kostnader som en betydligt större häst.
 
Storhästarna är ömtåligare och brukas på ett annat sätt. Därför är premien skyhögt mycket högre för t ex halvbloden i jämförelse med en genomsnittlig mindre ponny.

Har man som ridskolor en gruppförsäkring för hästarna, är de heller inte särskilt högt försäkrade i liv. Och man har oftast inte A1 utan t ex A2


Ah. Se där - tack för upplysning!

Det var ett tag sedan jag jobbade m hästar nu, har inga konkreta minnen kring försäkringarna utöver att alla hade samma.
 
Mina fasta kostnader för min minishettis är ca 2100 kr/månad. Brukar dock räkna med kring 3000 kr, då finns det utrymme för att köpa förbrukningsprodukter och förnya utrustning. Veterinärbuffert finns sen innan. Har en väldigt förmånlig hyra...

Vad gäller försäkring kan jag meddela att jag betalar kring tusingen om året för Lillemans försäkring :D
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 338
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 227
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vad kan man ta för att låna ut en välutbildad d ponny på 18 år på foder? Vad är rimliga krav att ställa? Vi vill gärna att hästen står...
Svar
14
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp