Vad kostar en kallblodstravare (direkt från travet) ungefär?

Krummelur

Trådstartare
Hej!
Jag har en kallblodstravardam hemma som jag är fodervärd till. Nu börjar hon bli lite till åren och jag har fått nys om en kallblodstravare som inte går riktigt så bra på travet som tänkt. Det är en vallack 4 år. Jag vet att de som äger den helst vill att jag köper honom och inte blir fodervärd. Men vad är rimligt att ge? Jag har ingen koll på priser alls känner jag. Han ska isf bli ridhäst hos mig och är aldrig riden tidigare. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret så där?
 
jag betalade 7000:- -97 när jag köpte mitt förra sto,då var hon dock lite riden,och hade en ok stam så hade säkert gått att ta fina föl på henne. Runt 8-12.000:- kanske som startbud om han är bra annars?
 
Efter en väldigt hastig glutt på hästnet verkar det variera mella 15-30. Om säljaren vill att hästen hamnar hos just dig och är petig med hemmet hade jag bjudit 15'.
 
Jag har också en travare som är köpt direkt från travet för ca ett år sedan. Dem hade skrittat på honom lite då och då men han var helt outbildad inom ridningen och vi fick ge 10.000:-.
Själv tycker jag inte att man ska ge något över 15.000 om den inte är utbildad inom ridningen. (Om det är det den ska ha den till):)
 
Jag tycker att 15 000 kr är ett rimligt pris för ett kallblod direkt från travet. Är den skadad eller en riktig hetsporre så kanske lite mindre. Om den däremot är av trevlig modell och fin att köra (kanske till och med dragit släde eller fyrhjulsvagn) är 15 helt rimligt. Inridningen brukar inte vara något problem det är utbildningen som kan vara knivig :D
 
Hej!
Jag har en kallblodstravardam hemma som jag är fodervärd till. Nu börjar hon bli lite till åren och jag har fått nys om en kallblodstravare som inte går riktigt så bra på travet som tänkt. Det är en vallack 4 år. Jag vet att de som äger den helst vill att jag köper honom och inte blir fodervärd. Men vad är rimligt att ge? Jag har ingen koll på priser alls känner jag. Han ska isf bli ridhäst hos mig och är aldrig riden tidigare. Vad tror ni, mellan tummen och pekfingret så där?

Oj, vilka låga bud du har fått i tråden! :o
För det första är det en kallblodstravare, dom har generellt nu på senare år legat betydligt högre i pris än varmbloden (som det finns för många av i jämförelse misstänker jag). Nu har jag iofs inte tänkt på priser så mycket på sistone när jag kollat annonser, men med tanke på pengainflation osv kan jag väl inte tänka mig att det gått ner så enormt mycket?
Sen är ju hästen såpass ung, så en avgörande faktor är väl huruvida den har några som helst potential att lyckas inom travet. En del köper ju faktiskt hästar som de tänkt sig kunna "fixa till" om de har lovande stam eller fin exteriör eller så. Medans andra har så stora problem att ingen skulle få för sig att försöka, eller någon skada som gör att den inte bör starta. (I båda de fallen kanske man ska ta sig en ordentlig funderare om den verkligen har så bra potential att bli ridhäst heller, hästen är ju den den är även om man gör något annat, lika dyrt att HA en häst som var billig att köpa som en som var dyr att köpa, eller t o m dyrare vissa gånger - osv, lite uttjatat kanske!)

I de fall den också hade kunnat säljas som travhäst och den ser lovande ut eller har bra stam kan nog priset öka på uppemot 25-30tkr.
De där "hopplösa" brukar kosta runt 10tkr är min erfarenhet. Själv ser jag det som normalt att ett friskt och trevligt kallblod kostar runt 20tkr, mer om den är utbildad eller även kan prestera på travet, kanske lite mer också med tanke på den perfekta åldern att börja utbilda hästen.
Skulle inte vilja snåla med inköpspriset, blir jag väldigt sugen att göra det kanske jag skulle ta ännu en extra funderare på om jag verkligen tror att det är rätt häst för mig, och om jag verkligen har råd att ha häst eller borde spara undan mer först eller få bättre inkomst, för att det ska vara en trevlig upplevelse sen att vara hästägare! :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 294
Senast: Habina
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 272
Senast: Fiorano
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
27 867
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp