Vad kostar en kull?

hellboy

Trådstartare
Sitter här och kolla lite på internet .
Så min fråga är , vad kostar en kull att reg?

Säg att man få 4 valpar efter föräldrar som inte ha meriter , men är stamboksförda .

Vet att man ska besikta och chipa , men vad gå det på ungefär , även vacc?

Så vad kostar en kull sammanlagt tills dom kan lämna hemmet ;)
 
Har du gjort något med tiken just för att kunna ta en kull? Tex hälsoundersökning, mentaltest, arbetsprov eller liknande? Har du behövt resa långt för detta? Har du behövt lägga pengar på kurser inför detta som du inte kostat på dig annars?

Är tiken inköpt som avelsdjur, har du behövt resa långt för att hämta/ betalt högt valppris för den?

Har du hanhunden själv gäller samma frågor där, annars vad är parningsavgiften i din ras? Behöver du åka långt till hanen?

Parar du med en chansning eller tar du blodprov för att kolla löpet? Lägg isf till veterinärkostnad.

Ultraljud en bit in i dräktigheten - ytterligare en veterinäravgift.

Använder du hunden i arbete och behöver en ersättare under dräktighet och valpning? Iaf lägg till kostnad för inlånad arbetshund.

Jobbar du hemifrån? Annars lägg till den förlorade inkomsten det innebär att behöva ta tjänstledigt i ca 10 veckor.

Inköp av valplåda, kompostgaller, filtar, leksaker och annat som går åt som smör när man har smått hemma...

Buffert för ev kejsarsnitt. Hur gör du om tiken går bort vid förlossningen? Bra att ha kontakt med andra som har planerad valpning i samma veva för att snabbt kunna få valparna till amma.

Buffert för ev sjuk valp...

Registrering, hälsoundersökning osv på valparna

Fika och ev mat åt besökande valpköpare.

Tillbehör att skicka med valparna till de nya hemmen.

Hur jag än räknar så får jag det inte att gå plus iaf...
 
Är det bara vetbes, vacc och reggning du undrar över så är det ju bara att ringa en veterinär och höra vad de tar samt kolla upp reggningen.

Detta är ju dock bara att skrapa lite på ytan i vad man behöver göra för att föda upp en kull på ett seriöst sätt.
Viktigare än någonting är ju att båda föräldrarna är hälsokontrollerade i flera led bakåt i härstamningen.
Är valparna av annan ras än sällskapsras (även om föräldrarna inte är aktiva inom sitt ras användningsområde) så tycker jag att meriter bör finnas. På tok för många köper bruks, jakt, vallraser mm för att ha som sällskap och det går åt pipan. Så ha ett mål och inrikting med dina avelsplaner och se till att alla valpar hamnar hos RÄTT köpare utefter dina mål . Ha då även med i beräkningen att det kanske inte finns bra hem till alla avkommorna så du kan bli stående med en valp eller två under en ganska lång tid.

I seriös avel finns inga pengar att hämta. Det gör man för sitt brinnande intresses skull :)
 
Nej ha ingen hund just nu ;)

Är bara nyfiken vad man behöver tänka på och vad det kostar .

Är inte insatt i hund avel alls .
Är en valp med föräldrar med bra resultat på utställningar
Och höfter som är u:à , än en valp med kanon psyke?

Hur vet man fall mamman och pappan ha bra stam ?
 
Det beror på vad för typ av hund det är du har.
Har du en jakthund är utställningsmeriter mindre intressanta, jaktprovsmeriter och hälsa desto mer.

Hälsan ska alltid stå i första hand, efter det kommer mentalitet och meriter, enligt mig.
Meriterna spelar ingen roll om hunden inte är frisk eller har en bra mental status.

Hundar som går i avel ska vara extraordinära för sin ras, och verkligen tillföra något genom sitt avelsarbete. Att bara avla på en hund som har hälsa och mental status är inte heller något alternativ för mig, utan hunden ska sticka ut på ett positivt sätt inom alla tre fälten.

Det är, i regel, för många skräphundar i avel, enligt mig.
 
Rasen jag är intresserad i är Mastino napoletano .

Men hitta ingen kennel här i Sverige som är aktiv :(
 
Nej ha ingen hund just nu ;)

Är bara nyfiken vad man behöver tänka på och vad det kostar .

Är inte insatt i hund avel alls .
Är en valp med föräldrar med bra resultat på utställningar
Och höfter som är u:à , än en valp med kanon psyke?

Hur vet man fall mamman och pappan ha bra stam ?

Jag antar att det saknas ett "bättre" här - är en valp med meriterade och hälsoundersökta föräldrar bättre än en valp med kanonpsyke.

Hur vet du om en valp har kanonpsyke? En valp är ingen färdig hund. Den har en potential i form av arv och miljö. Så om din valps föräldrar också har "kanonpsyke" och din valps föräldrars syskon och deras föräldrar också har "kanonspyke", då finns chansen att din valp ärver detta. Om du dessutom kan komplettera med bra träning så är chansen till att den utvecklas som du vill ännu större.

Om du inte har en aning om mentaliteten på föräldradjuren, mer än att du kanske träffat mamman då du hälsat på valpen. Om du baserar bedömningen om kanonpsyke bara på att träffa valpen (eller litar på säljaren....), då vill jag svara ja på frågan.

Eller, nä förresten. En valp med ställda och hälsoundersökta föräldrar är alltid bättre än en valp som man tar bara för att mamman och/eller pappan är "trevliga". Det borgar för någon typ av seriös tanke bakom aveln. Det minskar risken för att din valp med "kanonpsyke" utvecklas till en hund med rädslor och aggressioner som är väldigt arvbara egenskeper, dåliga ögon/höfter/armbågar/ögon/hjärta och alla andra defekter som ett planerat avelsarbete syftar till att minska.
 
Rasen jag är intresserad i är Mastino napoletano .

Men hitta ingen kennel här i Sverige som är aktiv :(

Hur kommer det sig att du är intresserad av just den rasen? Det är ju en ras som är så fruktansvärt osund och ohälsosam att det varit prat om att de inte ska få registreras i SKK öht (och det, det händer i princip aldrig att sådant kommer på tal eftersom man kan få "dispens" för alla möjliga osundheter hos hundarna bara man kan motivera varför de ska vara osunda). Att hitta en enormt mycket sundare ras med mentalitet som passar dig lär alltså inte vara speciellt svårt och då lär det även bli lättare att hitta aktiva, seriösa uppfödare.
 
@hellboy
För både din egen och framtida hunds skull, ta dig tid att läsa rasens RAS-dokument (länk) och Särskilda domaranvisningar (länk, sid 17), det är en mycket osund ras!

Ta gärna också en titt på tex den här filmen (du kan välja i stort sett vilken film du vill där och se samma sak, den här tror jag egentligen är avsedd som en presentation av en snygg hane...) och försök föreställa dig en stund hur det är att leva i den där kroppen. :(


Jag anser personligen att aveln på nappar är att räkna som rent djurplågeri numer...
 
Man kan räkna i runda slängar att en valpkull kostar att ta fram ungefär lika mycket som försäljningspriset för en valp. För mig kostade lite mer än så - det landade på 15000 kr för självaste kullen, jag fick tre valpar och behöll en. Att köpa in och meritera mamman till kullen har kostat ca. 35-40 000 kr. Så i det hela taget ska man vara beredd på att mycket pengar går åt för att göra en kull.
 
Nej, avgiften är dyrare om valparna har omeriterade föräldrar. Ras spelar dock ingen roll när det gäller pris.

Det kostar 430 per valp under 5 mån om föräldrarna är meriterade, 575 kr per valp om föräldrarna är omeriterade.
Jag erkänner att jag är för lat för att googla (eller kolla skk), men vad är definitionen för meriterade i det sammanhanget?
 
Jag erkänner att jag är för lat för att googla (eller kolla skk), men vad är definitionen för meriterade i det sammanhanget?

Har för mig att jag hört något om VG på utställning. Kanske är så för alla raser som inte har krav på annan merit för registering. Tex så lär det ju på border collie vara något annat eftersom man lyxigt nog inte får ställa dem på nationella utställningar. @Migo kanske har koll på hur det ser ut där?
 
Ingen aning, förutsätter att det är rasklubbens meriteringskrav för förmedling som gäller, dvs minst 2a pris i Ik 1 för tiken och gdknt VP för hanen.
 
@Belethien Är inte det olika för olika raser?
I vår ras krävs inget MH/BPH för att hundarna ens ska ligga på a-listan.
Diverse jaktprov och pris på utställning är kraven hos oss, förutom de hälsomässiga då.
 
Är det bara vetbes, vacc och reggning du undrar över så är det ju bara att ringa en veterinär och höra vad de tar samt kolla upp reggningen.

Detta är ju dock bara att skrapa lite på ytan i vad man behöver göra för att föda upp en kull på ett seriöst sätt.
Viktigare än någonting är ju att båda föräldrarna är hälsokontrollerade i flera led bakåt i härstamningen.
Är valparna av annan ras än sällskapsras (även om föräldrarna inte är aktiva inom sitt ras användningsområde) så tycker jag att meriter bör finnas. På tok för många köper bruks, jakt, vallraser mm för att ha som sällskap och det går åt pipan. Så ha ett mål och inrikting med dina avelsplaner och se till att alla valpar hamnar hos RÄTT köpare utefter dina mål .
Hur många belgiska vallhundar kan valla? Hur många raser i grupp 1 kan valla eller fungera som herdehundar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 317
Senast: Motacilla
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Nota
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp