Vad kostar idag en hektar?

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej!

Undrar vad en hektar kostar, gärna runt Södermanland men svara gärna ni som bor på annat håll också, kan vara intressant att jämföra :).

Alltså utan skog, bara marken (tänkt att ha som bete sen)?

Är det bättre med arrende istället?
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Beror helt på kvalitén på marken. Här där jag bor nu (Västernorrland) kostar 1 ha ca 10000kr enligt mäklare, i dalarna där jag bodde förut - ca 50'000kr och på landsbygden mellan stockholm och Uppsala där jag är uppvuxen - uppemot 250'000kr. Såå.. Ja.
Allt emellan en kopp kaffe & en muffins och en halv förmögenhet. ;)
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Här där jag bor i en glesbyggdskommun i Jämtland är genomsnittet för odlad mark 5000 kr hk, Sedan är det hur lätt som hellst att få arrendera betesmark/odlad mark för 0 kr om man sköter om den helt själv så ägarna har 0 kr i kostnad, jag äger en del stödrätter från EU så jag får lite betalt dessutom som räcker även till den arrenderade marken
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Jag bor i västra Götaland och vår åker på 3 ha som är helt obrukad dom senaste åren och inte drenerad värderades till cirka 100 000kr förra året.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Det finns statistik hos SJV om genomsnittliga priser på betesmark. 2011 var det genomsnittliga priset på betesmark ca 21400:-/hektar. Priserna är ca 3 gånger högre nu än vad det var för 10 år sedan. Metoden för att skatta de genomsnittliga markpriserna är utvecklad av Jordbruksverket och baseras på försålda lantbruksfastigheter år 2011 där ansökan om lagfarts genomförts.

Säger visserligen inte allt, men ger nånting att gå på mellan tummen och pekfingret. Sen kan man säkerligen få mark för 1 krona med, likaså för flera tusen miljoners kronor ;) I början av 2013 kommer det redovisas arrendepriser avseende år 2012.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

I södra skåne (främst de västra delarna) kostar 1 hektar åkermark mellan 250.000-350.000, kommer du närmre städerna så är det inte ovanligt med ända upp mot 700.000 per hektar. Så inte så konstigt här nere att man sällan ser hagar på många hektar som många har uppåt landet, skall till några miljoner för att köpa mark till sådana hagar om du överhuvudtaget lyckas hitta någon som är villig att sälja någon mark alla håller hårt i marken här nere.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

1 hektar brukar ofta betinga ett betydligt högre pris än om man köper 100 ha, utslaget per ha. Därför är de statistiska underlagen en aning missvisande, de flesta hektaren blir sålda i form av brukningsenheter och handlar oftast om mångdubbelt större enheter.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

30.000kr/Ha säger mäklarna här där jag bor. (Skaraborg) men i Södermanland är det garanterat dyrare!
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Marknadsvärdet för det vi köpte för ett par år sedan (10ha) bedömdes till ca 65.000 / ha...... Priset vi faktiskt erlade var dock lägre.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Fast det är ju lite skillnad i pris på åkermark och betesmark. Åkermark betingar ju högre värde än ren betesmark.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Jösses vilka skillnader! Bor nära liten ort men har även hyfsat nära Stockholm (ca 6 mil). Har blivit erbjuden 1,5 ha och de vill ha 300 000 kr för det. Alldeles för dyrt tycker jag så det blir nog arrende. Men vad är då rimligt att det kostar med arrende? Visst gäller avtalet i regel 5 år?

Sen undrar jag vem som värderar marken. Är det en mäklare? Har de koll på sådant? Jag hade trott att hälften, ja runt 150 000 kr för den marken hade varit rimlig. 300 000 kr är ju nästan en förmögenhet och nog hade jag velat ha mer mark för det priset i så fall.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Fast det är ju lite skillnad i pris på åkermark och betesmark. Åkermark betingar ju högre värde än ren betesmark.

Här nere är i stort sett all mark åkermark antingen som fungerande åkrar eller igenvuxna som betesmarker men kan lika gärna åter plöjas upp som åkermark.

Dessutom skriver TS att det är helt öppen mark tänkt som bete sedan vilket jag antar då handlar om åkermark och inte något naturbete.
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Jösses vilka skillnader! Bor nära liten ort men har även hyfsat nära Stockholm (ca 6 mil). Har blivit erbjuden 1,5 ha och de vill ha 300 000 kr för det. Alldeles för dyrt tycker jag så det blir nog arrende. Men vad är då rimligt att det kostar med arrende? Visst gäller avtalet i regel 5 år?

Sen undrar jag vem som värderar marken. Är det en mäklare? Har de koll på sådant? Jag hade trott att hälften, ja runt 150 000 kr för den marken hade varit rimlig. 300 000 kr är ju nästan en förmögenhet och nog hade jag velat ha mer mark för det priset i så fall.

Hur länge ett arrende löper, är helt beroende på vad som avtalas.

Marken värderas ofta utifrån LRF, precis som tidigare skrivits.
Det är stor skillnad i marknadsvärde beroende på geografiskt läge. Vad gäller skogsmark, har boniteten också stor betydelse för värdet.
Jag tror säkert att runt 300000kr kan vara rimligt i Stockholmstrakten. I Värmland är det nog snarare 20-30 tusen per hektar. Efterfrågan är ju inte lika stor...
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

1 ha i storstadsnärhet prissätts ibland som tomtmark = bra pris...för säljaren
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Mindre fastigheter betingar ofta mera i pris.

3,5 mil från Sthlms Central 2007, blandad mark, mindre fastighet om ca 18 ha. Inga byggnader värda namnet på marken. Jag betalade 122 000/ha.

En grannfastighet fem år senare, blandad mark, mindre fastighet om ca 10 ha. Endast några gamla uthus på marken. Prislappen slutade på 290 000/ha.

En annan grannfastighet för något år sedan, blandad mark, större fastighet om ca 700 ha. Flertal bostäder i varierande skick, stallar samt ridhus. Prislapp 72 000/ha.

mvh Eva
 
Sv: Vad kostar idag en hektar?

Mindre fastigheter betingar ofta mera i pris.

3,5 mil från Sthlms Central 2007, blandad mark, mindre fastighet om ca 18 ha. Inga byggnader värda namnet på marken. Jag betalade 122 000/ha.

En grannfastighet fem år senare, blandad mark, mindre fastighet om ca 10 ha. Endast några gamla uthus på marken. Prislappen slutade på 290 000/ha.

En annan grannfastighet för något år sedan, blandad mark, större fastighet om ca 700 ha. Flertal bostäder i varierande skick, stallar samt ridhus. Prislapp 72 000/ha.

mvh Eva

Faan , om man skulle förtidspensionera sig, sälja gården och njuta av livet istället......:angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 639
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 169
Senast: Ainon
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp