Vad kräver ni utav en paddock/ridhus ni betalar för?

Sandraochprince

Trådstartare
Hej!

Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk angående detta problem jag har.

Jag står på en gård där ridhus och paddock ansvaras av en kvinna som ser sig som professionell. Vi står inte i samma stall, men samma gård där vi alla delar på paddock och ridhus. Jag betalar 200kr i månaden för att ha tillgång. Det som gör mig ledsen är att denna kvinnan verkar se ner på vi hästfolk som inte är på samma nivå som henne.

Fråga 1. Jag kan inte sätta min fot där utan att jag får något klagomål. Det jag främst vill komma till är vad man betalar för? Vad anser du att du betalar för? Jag själv anser att jag betalar 200 kr för att få ha fri tillgång till manege, att jag självklart mockar och ställer tillbaka hindermaterial efter mig. Däremot tycker jag att jag som betalar för att få vara där inte ska behöva stå å storkratta efter min häst galopperat. Han är en travare, mer behöver jag inte säga. Jag och Prince kämpar för galoppen och det går framåt. Enligt henne förstör jag underlaget både inne och ute. Men är det inte hennes ansvar att harva både inne och ute var-varannan dag när det rids massor av hästar där dagligen. Jag betalar ju för att få vara där och området bedrivs och ansvaras av denna kvinnan. Är inte det hennes jobb? Innan hon flyttade hit förra året så har detta aldrig vart ett problem. Då harvades det regelbundet av dåvarande ansvariga.

Detta är inte det ända som är problemet. Som jag nämnde tidigare har hon alltid klagomål på mig, som jag tycker hon är orättvis med. Reglerna är inte samma för alla och därför misstänker jag att hon trycker ner alla som inte smörar och ser upp till henne, och som inte har tävlingshästar.

Fråga 2. Det har hänt många gånger då jag kommit ner till ridhuset (då paddock inte vart aktuell att rida i) och hon säger att det är upptaget, fast hon inte har bokat det. Och ifall hon bokat så har hon skrivit det på sin fb-sida någon timma tidigare. Tycker ni att detta är okej? Att inte få komma in i ridhuset fast det inte är bokat? Eller att de är ok att man kan bokar på direkten vilken sekund som helst.

En gång kom jag in i ridhuset när hon och en tjej hopptränade. (Inte bokat) Jag var i vägen, jag fick ställa mig i hörnet, och där fick jag stå i 45 minuter när dom gång på gång hoppade banan. Jag känner verkligen att jag inte vill betala ett öre för att få rida där när jag få ställa mig i ett hörn och titta på? Å att jag ska behöva stå å kratta när jag galopperat? Ska jag behöva trava runt och sedan gå upp i skogen för att hitta en bra äng/åker så min häst kan få galoppera?

Vill verkligen ha allas åsikter. Jag har pratat med många, och alla har hållit med mig. Men vill höra hur andra stall har det och om det är någon som inte tycker som jag, isåfall varför?

Snadra & Prince.
 
Att kvinnan är otrevlig och du upplever henne som orättvis är självklart inte ok. Har du provat att prata med henne?
Däremot kan jag förstå att andra vill att du ska kratta om det är så att din häst gör djupa spår. Vi sladdar vår bana dagligen, men skulle någon som rider här göra stora hål vill jag ha dem igenkrattade direkt. Jag har ridit i ett ridhus där det ibland var en person som släppte sin häst lös eller longerade och gjorde djupa spår. Det var inte så kul för mig att behöva börja mitt pass med att kratta igen djupa spår efter andra.
 
Att kvinnan är otrevlig och du upplever henne som orättvis är självklart inte ok. Har du provat att prata med henne?
Däremot kan jag förstå att andra vill att du ska kratta om det är så att din häst gör djupa spår. Vi sladdar vår bana dagligen, men skulle någon som rider här göra stora hål vill jag ha dem igenkrattade direkt. Jag har ridit i ett ridhus där det ibland var en person som släppte sin häst lös eller longerade och gjorde djupa spår. Det var inte så kul för mig att behöva börja mitt pass med att kratta igen djupa spår efter andra.

Jag försöker men hon är så otrevlig tillbaka och när jag ber om möte så är hon feg och säger att hon är upptagen. Så jag har inte tagit detta med henne face2face utan smått varje gång på sms..... :(

Jag kan samtidigt som jag inte, förstå att det inte är kul att komma när det är helt upprivet. Jag har vart duktig på att kratta framförallt kortsidor eftersom dom tar mest stryk. Självklart vill jag inte att nästa som är där innan det blir harvat igen ska ramla med hästen. Men tycker inte det är samma sak inne som ute. Vi har mycket bättre material ute, bra grepp, stor yta. Å att jag longerar en bit av vår paddock känns mycket jobb för mig varje dag jag motionerar honom och ändå betalar för mig. Släppa hästar får vi inte göra, så det gör jag iallafall inte. Däremot gör hon själv det så hon är så orättvis och har undantag mot sig själv och de lite duktigare ryttarna här.
 
Det är alltså inte hon som äger anläggningen och som du hyr av utan hon är bara ansvarig för att typ harva?
 
Det är alltså inte hon som äger anläggningen och som du hyr av utan hon är bara ansvarig för att typ harva?
Hon äger inte anläggningen. Hon i sin tur "hyr" utav ägaren, och anläggningen drivs och ansvaras utav denna kvinnan. Ägaren har egentligen inget med det att göra då jag försökt prata med honom om stämningen där nere, eller så orkar han väl inte bry sig.
 
Hon äger inte anläggningen. Hon i sin tur "hyr" utav ägaren, och anläggningen drivs och ansvaras utav denna kvinnan. Ägaren har egentligen inget med det att göra då jag försökt prata med honom om stämningen där nere, eller så orkar han väl inte bry sig.
Men om hon hyr och driver anläggningen är det förstås henne du ska prata med. Det är henne du har ett affärsavtal med, ingen annan.
 
Aha. Isf hade jag bytt anläggning

Tanken är att jag redan kommer flytta nu den 1 Juni, så tråkigt bara eftersom jag har stått här i över 2 år och alltid haft det så bra fram tills hon kom och styrde och ställde. Vet inte så många ställen här jag kan flytta till som har ridhus och paddock. Så det är en svår situation. Vill dock innan jag flyttar veta vad andra tycker och tänker. Om det är jag som tänker skevt med just underlaget! Att jag kan ändra på något.

Som jag tidigare nämnde har jag varit duktig och krattat kortsidor osv. Men det är ju så mycket mer som gör att jag känner som jag gör, å att jag tror hon vill ha mig därifrån.
 
En annan grej jag tänkte ta upp att jag måste väl kunna kräva faktura och kvitto innan jag betalar henne varje månad som jag gör, så jag är säker på att det är vitt.
 
Jag förstår din frustation över situationen, men det du måste göra är att reda ut med henne vad det är just du betalar för. Hur orättvist det än är så har hon faktiskt full rätt betämma vad som gäller och att - om hon så vill - ha olika avtal med olika personer. Om hon så vill så kan hon dessutom avstå från att ingå avtal, det vill säga sälja ridhuskort till vissa och inte till andra.
Jag har förmånen att ha ett eget ridhus och frågan är om inte det allra bästa är att jag och ingen annan bestämmer över det. Jag bestämmer vem som får rida, när och till vilket pris. Jag släpper inte in alls som vill och skulle det uppstå en konflikt så står det mig helt fritt att inte låta den personen få tillträde .Hitills har jag dock inte haft några problem!
 
Jag förstår din frustation över situationen, men det du måste göra är att reda ut med henne vad det är just du betalar för. Hur orättvist det än är så har hon faktiskt full rätt betämma vad som gäller och att - om hon så vill - ha olika avtal med olika personer. Om hon så vill så kan hon dessutom avstå från att ingå avtal, det vill säga sälja ridhuskort till vissa och inte till andra.
Jag har förmånen att ha ett eget ridhus och frågan är om inte det allra bästa är att jag och ingen annan bestämmer över det. Jag bestämmer vem som får rida, när och till vilket pris. Jag släpper inte in alls som vill och skulle det uppstå en konflikt så står det mig helt fritt att inte låta den personen få tillträde .Hitills har jag dock inte haft några problem!

Vad skönt att ha eget. :) Jo jag förstår att regler finns och att hon bestämmer, men jag kan inte ta till mig att det ska vara olika för alla. Det konstiga är ju att hon säger till mig att det ska vara samma för alla, men det är det ju inte. För den ända som verkar få klagomål är jag, och andra som stått i stallet jag står i. Det ända jag gör är att vara i vägen verkar det som, eller bara förstör. Vi alla stall ska ha tillgång till ridhuset lika mycket som henne (har ägaren sagt), däremot kan hon boka, och de kan vi andra med. Men ibland bokar hon inte, å då kommer jag ner och planerat att rida innan jag börjar jobbet. Då ber hon mig ställa mig i hörnet för dom hoppar bana. Det är inte okej.

Att jag får ändra på mig och börja kratta, ja visst. Men att hon kan säga att det är upptaget och jag får gå tillbaka till stallet är inte rätt eftersom man som alla stall brukar skriva när det är bokat och inte. Eller säga att jag är välkommen att komma in i ridhuset, men ändå måste jag flytta på mig och anpassa mig efter dem.
 
Om hon inte äger/ansvarar för att det blir skött kan du inte prata med hen som äger stället och förklara hur det är och att du tycker någon är otrevlig, behöver kanske inte nämna namn, så kan ägaren skicka ut ett allmänt ''sköt er'' brev till alla som betalar.

Kratta om det blir stora hål ska du absolut göra.

Men om du bokat ridhuset och hon säger att det är hennes tur fast hon inte srivit upp sig så gå in ändå och gör ditt, om det finns plats.
Annars ta upp det med ägaren, det är ju inte ok att göra så.

Avskyr människor som kan och vet allt.
 
Nu verkar ju den kvinnan allmänt otrevlig och dessutom lite feg som undviker TS, men oavsett så måste man skilja på ett ridhus som ägs / drivs av en förening och
ett som är privat. Är det en förening kan du vända sig till styrelsen och som medlem kan du ställa krav på att föreningen behandlar sina medlemmar likvärdigt. Är det privat så kan du åberopa ett avtal om sådant finns, men du kan varken kräva ett avtal eller kräva att alla avtal är lika till sitt innehåll. Det bästa du kan göra - om det inte går att prata / resonera - är nog tyvärr att antingen flytta eller bita ihop och le.
 
Jag tänker så här utifrån att jag jag inte har inackorderingar och äger min gård och mitt ridhus. Jag har egentligen inget intresse av att andra rider här. Det är mer jobb än inkomst för mig. Jag vill dock var just mot mina grannar och mina kompisar och är mån om en bra relation till dem. Av den anledningen låter jag dem rida mot en viss ersättning ( vitt). Jag gör mitt bästa för att flagga upp när ridhuset är bokat och för det mesta kan man samsas om det inte är träning. Ingen annan än jag kan boka och skulle jag glömma att flagga upp att jag vill vara själv eller jag vattnar/harvar och ngn kommer så får de vänta. Om någon inte sköter sig eller skulle börja tjafsa med mig så att jag surnar till så får de inte rida här mer ....Har dock inte hänt ännu ...
 
För att svara på frågan i rubriken:

1) Jag skulle kräva ett tydligt bokningssystem så att jag vet när det är bokat och när det är ledigt i tillräckligt god tid. Vill inte komma dit och bli överraskad av att det är uppbokat och inte tillgängligt för mig.
2) Tillräckligt många lediga tider att rida på. Hade t.ex. aldrig betalat ridhuskort för ett ridhus där det är verksamhet och alltid uppbokat mellan kl. 16-21 varje vardag och kl. 10-14 på helgerna. Möjligtvis om det var en väldigt låg månadskostnad som tar hänsyn till detta.
3) Kostnaden ska spegla underlagets kvalitet. D.v.s. ska kostnaden vara hög kräver jag att underlagets kvalitet och skötsel också är det.
 
200 kronor i månaden är varken billigt eller dyrt av de erfarenheter jag har och för det priset hade inte jag väntat mig att någon ska sköta och harva underlaget varannan dag utan snarare 1 gång /vecka. De personer jag vet som har egna anläggningar som säljer kort och som verkligen sköter underlaget och vattnar och harvar tar ungefär dubbelt betalt.

TS, det verkar som hon retar sig på dig och hur du river upp underlaget, jag har stått med travare och kan delvis hålla med anläggningsansvarige för det gör större åverkan på underlaget men eftersom hon har sålt kortet till dig får hon ta den smällen anser jag. Eller helt enkelt säga nej till dig och din häst. Det är ju faktiskt inte helt ovanligt att privata anläggningar gör det av olika anledningar.
 
Jag försöker men hon är så otrevlig tillbaka och när jag ber om möte så är hon feg och säger att hon är upptagen. Så jag har inte tagit detta med henne face2face utan smått varje gång på sms..... :(

Jag kan samtidigt som jag inte, förstå att det inte är kul att komma när det är helt upprivet. Jag har vart duktig på att kratta framförallt kortsidor eftersom dom tar mest stryk. Självklart vill jag inte att nästa som är där innan det blir harvat igen ska ramla med hästen. Men tycker inte det är samma sak inne som ute. Vi har mycket bättre material ute, bra grepp, stor yta. Å att jag longerar en bit av vår paddock känns mycket jobb för mig varje dag jag motionerar honom och ändå betalar för mig. Släppa hästar får vi inte göra, så det gör jag iallafall inte. Däremot gör hon själv det så hon är så orättvis och har undantag mot sig själv och de lite duktigare ryttarna här.
Jag tänker att longering sliter oerhört mycket på underlaget och då hade jag också velat att du harvar efter dig, eller åtminstone krattar så det blir någorlunda jämnt iaf.
Har tyvärr sett ställen där underlaget flyttat sig pga longering, dvs det lutar och hjälper inte att man harvar. Och det är inte kul att behöva jämna ut det när det gått så långt.
Nu vet jag inte hur pass din häst drar upp spår, men vanligtvis så ska man ju harva varje dag, speciellt när det är flera ryttare som använder ridhuset, det ligger i hennes intresse.


I övrigt så håller jag med flera andra gällande stallansvarigas attityd och övrigt skrivet om bokning av ridhus med mera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp