Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sträckläst Selfies, nyaste i serien om avdelning Q, i helgen. Det kan inte vara den sista.
Läste nyss ut Ordbrodösen, som fick anstå medan jag kastade mig över Selfies. Det var väl en småtrevlig liten sak.
 
Läste ut En världsomsegling under havet tidigare idag, intressant bok. Tänk att det gick att förutse en hel del uppfinningar som ubåtar och annat en lång tid innan de blev uppfunna. Han måste ha varit rätt smart den där Jules Verne. Fascinerande :)

Håller också på med en biografi om Benedict Cumberbatch, skriven av Justin Lewis. Intressant den med. Väldigt sällan jag läser biografier men råkade hitta den här på biblioteket. På engelska men mycket lättläst sådan :)

Ska börja med Järnprovet av Holly Black & Cassandra Clare. Den verkar lovande, hoppas den lever upp till förväntningarna.
 
Bokklubbsboken - som skulle väljas med riktlinjerna långt från ämnet separation/skilsmässa/förhållandekriser och helst inget sorgligt eller tungt alls - blev till slut Vägen till Sugar Maple Inn. Ofarlig på det sättet och ganska inspirerande beskrivningar av bakverk och maträtter. Men extremt förutsägbar och ett intellektuellt motstånd i nivå med en fabriksgjord rulltårta, bakad på palmolja och emulgeringsmedel.

Den får fyra teskedar av tio möjliga.

Nu ska jag återgå till att kolla upp alla goda tips från förut i tråden!
 
Lyssnat på Selfies vilken jag tycker var den sämsta boken i serien. Fångade mig inte alls. Den var för rörig för min hjärna som är rtt virrig nu.

Har även lyssnat på Häxan av Läckberg och ingen av hennes böcker är väl direkt bra men har varit lite tidsfördriv, denna var dock också för rörig för mig. Och jag kan inte förstå varför folk gillar Katarina Ewerlöf så mycket, hon håller ju på med så mycket konstiga suckar och utandningar så man blir galen. Det blir bara helt fel.

Just nu håller jag på med Färjan av Mats Strandberg. Vet inte riktigt vad jag tycker men gillar den betydligt bättre än de två ovanstående. Den har iaf lyckats fånga mig.
 
Har lyssnat klart på Änkan och jag gillade den riktigt mycket! Spännande och obehaglig fast inte obehaglig som i mord till höger och vänster. Hade bitvis lite svårt att hålla isär när det skiftade mellan personer men tror att der delvis beror på att jag lyssnat på boken och därmed har något begränsad koncentration.

Har även läst Eleanore & Park som jag tyckte var helt okej som bok. Dock väldigt tragisk och sorglig så ja, bitvis lite tung för att bra en YA-bok?!

Just nu håller jag på med Det finns bara två David Beckham och jag ÄLSKAR den! Skrattar så jag gråter med jämna mellanrum och älskar vissa av referenserna. Dock krävs det nog visst fotbollsintresse samt överseende med att boken blir allt mer inaktuell ju fler Premier League-säsonger som går sedan boken skrevs. Men ändå, fotbollsreferenserna är helt underbara :D
 
Har lyssnat klart på Änkan och jag gillade den riktigt mycket! Spännande och obehaglig fast inte obehaglig som i mord till höger och vänster. Hade bitvis lite svårt att hålla isär när det skiftade mellan personer men tror att der delvis beror på att jag lyssnat på boken och därmed har något begränsad koncentration.

Har även läst Eleanore & Park som jag tyckte var helt okej som bok. Dock väldigt tragisk och sorglig så ja, bitvis lite tung för att bra en YA-bok?!

Just nu håller jag på med Det finns bara två David Beckham och jag ÄLSKAR den! Skrattar så jag gråter med jämna mellanrum och älskar vissa av referenserna. Dock krävs det nog visst fotbollsintresse samt överseende med att boken blir allt mer inaktuell ju fler Premier League-säsonger som går sedan boken skrevs. Men ändå, fotbollsreferenserna är helt underbara :D
Änkan har jag funderat på, men backade pga att den klassificerades som thriller. Jag kanske ska tänka om?
 
Änkan har jag funderat på, men backade pga att den klassificerades som thriller. Jag kanske ska tänka om?
Har du lyssnat på typ Gone Girl eller kvinnan på tåget?

Jag skulle nog säga att den här påminner lite om dessa men betydligt mindre thriller. Mer av en spänningsroman tycker jag. Eller vad säger du @Koltrast ?
 
Har du lyssnat på typ Gone Girl eller kvinnan på tåget?

Jag skulle nog säga att den här påminner lite om dessa men betydligt mindre thriller. Mer av en spänningsroman tycker jag. Eller vad säger du @Koltrast ?
Jag är ju inte alls förtjust i Gillian Flynn(vilket känns mycket viktigt att påpeka av oklar anledning:p), men instämmer i att Änkan inte var särskilt otäck.
 
För övrigt lyssnar jag mig vidare genom det @Killaloe plockade ihop till sig själv på biblioteket härom kvällen. Mycket bekvämt att bara kopiera någon annans lista, om än lite osjälvständigt:D
Just nu betyder det Klara Zimmergrens Längtan bor i mina steg. På sistone har jag lyssnat på Hungerspelen, Ture Sventon, Änkan och lite av varje annat som försvunnit ut genom ett hål i min skallen när jag lyssnat på dubbel hastighet och börjat på ny bok så fort den föregående slutat.

Att lyssna på böcker har verkligen påverkat vad jag läser och jag måste erkänna att jag inte får fantastiska läsupplevelser så värst ofta när jag väljer vad appen föreslår mig eller vad som finns lättillgängligt. Dessutom tycker jag att jag bara sällan får stora språkliga upplevelser när jag lyssnar, språket går mig liksom förbi, så jag tror att mina omdömen om en del böcker blir orättvisa. Kanske är det för att allt jag lyssnar på är uppläst av en smurf(dubbel hastighet)? Jag slaskläser?
 
För övrigt lyssnar jag mig vidare genom det @Killaloe plockade ihop till sig själv på biblioteket härom kvällen. Mycket bekvämt att bara kopiera någon annans lista, om än lite osjälvständigt:D
Just nu betyder det Klara Zimmergrens Längtan bor i mina steg. På sistone har jag lyssnat på Hungerspelen, Ture Sventon, Änkan och lite av varje annat som försvunnit ut genom ett hål i min skallen när jag lyssnat på dubbel hastighet och börjat på ny bok så fort den föregående slutat.

Att lyssna på böcker har verkligen påverkat vad jag läser och jag måste erkänna att jag inte får fantastiska läsupplevelser så värst ofta när jag väljer vad appen föreslår mig eller vad som finns lättillgängligt. Dessutom tycker jag att jag bara sällan får stora språkliga upplevelser när jag lyssnar, språket går mig liksom förbi, så jag tror att mina omdömen om en del böcker blir orättvisa. Kanske är det för att allt jag lyssnar på är uppläst av en smurf(dubbel hastighet)? Jag slaskläser?
Dubbel hastighet är det som gäller för mig också. Det var nog det som gjorde att jag orkade ta mig igenom hela Isfolketserien, vilket är vad jag underhållit mig med på sista tiden. Perfekt som förströelse när man jobbar samtidigt. :laugh:
 
Dåligt med läsande på sista tiden så dags att boosta igång och då funkar romance utmärkt . Del tre i Wallfllowers-serien av Lisa Kleypas står på agendan. Sen så lyssnar jag på ungdomshjälten Per Hagmans senaste :love:
 
Kul tråd som jag nog måste läsa lite noggrannare för att få lite inspiration till nya böcker att läsa. Trots att det är maj och att jag borde ha full fokus på provrättande och betygssättning (eller kanske just därför) har jag startat och kommit en bra bit i projektet att läsa om Fogelströms Barn och Stad serie läste dem på gymnasiet men inte i kronoligisk ordning (jag tror inte att hela barnserien kommitut än då) och det är ju ett tag sedan... Med dagens möjligheter kan man ju dessutom sitta och nörda ner sig i gamla kartor över Stockholm vilket helt klart gör att det blir ännu intressantare. Är halvvägs in i näst sista Stad boken och funderar på vad jag ska läsa efter det.
 
Senast ändrad:
Kul tråd som jag nog måste läsa lite noggrannare för att få lite inspiration till nya böcker att läsa. Trots att det är maj och att jag borde ha full fokus på provrättande och betygssättning (eller kanske just därför) har jag startat och kommit en bra bit i projektet att läsa om Fogelströms Barn och Stad serie läste dem på gymnasiet men inte i kronoligisk ordning (jag tror inte att hela barnserien kommitut än då) och det är ju ett tag sedan... Med dagens möjligheter kan man ju dessutom sitta och nörda ner sig i gamla kartor över Stockholm vilket helt klart gör att det blir ännu intressantare. Är halvvägs in i näst sista Stad boken och funderar på vad jag ska läsa efter det.

Gillar du Fogelström och Stockholm, så rekommenderar jag Vävarnas barn. Bra, men mörk.
 
Gillar du Fogelström och Stockholm, så rekommenderar jag Vävarnas barn. Bra, men mörk.
Jo den är ju första i Barnserien, så den har jag läst nu och tidigare. Skulle väl varit tydligare med Barnserien menar ajg alltså Vävarnas barn, Krigens barn och vita bergens barn, och sen de 5 stadböckerna. De hänger ju ihop alla 8 på så sätt att persomner från Vitabergens barn även förekommer i Mina drömmars stad, trots att de ju är skrivna i omvänd ordning.
 
Att lyssna på böcker har verkligen påverkat vad jag läser och jag måste erkänna att jag inte får fantastiska läsupplevelser så värst ofta när jag väljer vad appen föreslår mig eller vad som finns lättillgängligt
Du får skylla på mig som påverkar ditt val av böcker :o Du kanske borde lyssna på alla franska böcker som jag inte gillar :angel: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 034
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 696
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp