Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnat på Hemmet av Mats Strandberg och tyckte att den var riktigt bra. En av de bättre böckerna jag hört faktiskt och den fick full pott i betyg av mig.
Väldigt bra skrivet om äldreboende och med en lagom onaturlig twist. Bra uppläsare också.
Toppen.
 
Har lyssnat på de två Mord i Falsterbo-böckerna som finns hittills. Helt ok även om det inte är några litterära mästerverk typ ;) nästa bok släpps 1/6 och ska utspela sig på Falsterbo horse show. Men jag är rädd att jag kommer bli vansinnigt irriterad på den med tanke på hur mycket felaktigheter det var med en häst i den första boken...

Tills vidare lyssnar jag på Lucy Dillons senaste :heart Allt jag önskade. Även den har bas i Longhampton, men den har en lite mörkare inledning än vad man är van vid i hennes böcker. Hittills är den ändå :heart
 
Jag läser En nästan sann historia av Mattias Edvardsson och tycker mycket om den! Hade jag varit på semester eller liknande hade jag nog slukat den i ett nafs, men den är rätt trevlig att ha som vanlig kvällsläsning också. Och så är det en bok i en bok, vilket känns fiffigt!
 
Har läst tre böcker och har SÅ många åsikter att jag var tvungen att ramla in här. Efter att ha läst detta

Just när jag var som mest frustrerad över diverse inteallamän-poster kunde jag kliva ombord på ett flyg, köpa en flaska mousserande vin och börja på Meg Wolitzers Hustrun.
bestämde jag mig för att köpa Hustrun. Köpte dock fel Hustrun, inte av Wolitzer utan av nån snubbe som hette typ A.S.A Harrison. Handlade om en kvinna som mördar sin man som varit otrogen en biljon gånger (obs det står så på baksidan så ingen spoiler här). Efter att jag läste den läste jag även rätt Hustru och sedan Martina Haags 'Det är nåt som inte stämmer' eller vad fan den heter.

Slutsats: GUD vad less jag är på att läsa om försmådda hustrur. Fy fan alltså. Jag bara måste få läsa en enda bok om en kvinna som tar för sig, som svinar, som sabbar. Jag kan inte läsa en enda bok till om en självuppoffrande kvinna som bara ger och ger och ger och ger och ändå beter sig mannen som ett jävla sänke. OBS Martina Haag går egentligen inte in i den kategorin men hon var så jävla nedbruten och han så jävla elak att jag ändå blir frustrerad.

Wolitzers bok gjorde mig mest arg och mest frustrerad, dessutom var den så förutsägbar att jag inte hade behövt läsa den. Och i och med att
SLUTET SÖG RÖV
var jag fett sur när den var slut.

Nä usch. Vill läsa nåt bra, nåt roligt, nåt gripande, nåt inspirerande.
 
Läste ut Järnprovet (Holly Black & Cassandra Clare) och den gillade jag. Fick lite Harry Potter-känsla av den, samtidigt som den innehöll trevliga vändningar i berättelsen som jag inte förväntat mig. Trevligt med en historia av den här typen som inte riktigt följer mönstret så att säga :)

Håller på med You had me at hello av Mhairi McFarlane just nu, verkar ok så här långt. Lättläst och jag tror jag vet hur den kommer att sluta ;)
 
Äntligen tagit mig igenom The Windup Girl som legat på nattduksbordet hur länge som helst. Paolo Bacigalupi. Intressant för den som gillar dystopiska framtidsskildringar, klimatkollaps och lite scifi med genmanipulerade grödor. Jag har inte riktigt sugits in i den men hade gott om tid på långfärdsbuss och läste ut den.

Ska börja plocka böcker från Hugo Awards-listan för att tvinga mig själv till lite variation. Det blir en himla massa andraspråksinlärning, morfologi och syntax, jobbrelaterat. Jag behöver hålla igång resten av hjärnan också.

http://www.thehugoawards.org/hugo-history/
 
Har läst tre böcker och har SÅ många åsikter att jag var tvungen att ramla in här. Efter att ha läst detta


bestämde jag mig för att köpa Hustrun. Köpte dock fel Hustrun, inte av Wolitzer utan av nån snubbe som hette typ A.S.A Harrison. Handlade om en kvinna som mördar sin man som varit otrogen en biljon gånger (obs det står så på baksidan så ingen spoiler här). Efter att jag läste den läste jag även rätt Hustru och sedan Martina Haags 'Det är nåt som inte stämmer' eller vad fan den heter.

Slutsats: GUD vad less jag är på att läsa om försmådda hustrur. Fy fan alltså. Jag bara måste få läsa en enda bok om en kvinna som tar för sig, som svinar, som sabbar. Jag kan inte läsa en enda bok till om en självuppoffrande kvinna som bara ger och ger och ger och ger och ändå beter sig mannen som ett jävla sänke. OBS Martina Haag går egentligen inte in i den kategorin men hon var så jävla nedbruten och han så jävla elak att jag ändå blir frustrerad.

Wolitzers bok gjorde mig mest arg och mest frustrerad, dessutom var den så förutsägbar att jag inte hade behövt läsa den. Och i och med att
SLUTET SÖG RÖV
var jag fett sur när den var slut.

Nä usch. Vill läsa nåt bra, nåt roligt, nåt gripande, nåt inspirerande.
Jag har läst ut den nu och jag gillade den! Gillade hur iskallt hon beskriver Mannen som äger världen.

Men det du skriver i spoilern håller jag helt med om. Och

Varför fick man inte veta VARFÖR? Alltså varför hon gav ett helt jävla liv åt en man som hon genomskådade redan från början. Det är något som stör mig från en del andra böcker också, alltså varför smarta kvinnor överhuvudtaget dras till äkta sänken.

Nu har jag börjat på Ferrante.
 
Just nu håller jag på med Det finns bara två David Beckham och jag ÄLSKAR den! Skrattar så jag gråter med jämna mellanrum och älskar vissa av referenserna. Dock krävs det nog visst fotbollsintresse samt överseende med att boken blir allt mer inaktuell ju fler Premier League-säsonger som går sedan boken skrevs. Men ändå, fotbollsreferenserna är helt underbara :D
Läste ut boken för ett tag sedan och även om den tappade lite på slutet var den stundtals helt klockren i beskrivningarna av FIFA, fotbollen ich världen. Så nu har jag tvingat min far att läsa den eftersom han är en av få jag känner som kommer se charmen och ta referenserna :D

Har även läst Naondel vilket helt klart var en helt annan typ av bok. Det tog ett tag att komma in i boken men när det lossnade var den bra. Jag kan förstå att författaren är känd och att hennes böcker säljer! Dock var boken betydligt råare och brutalare än jag hade förväntat mig - det ska nig trots allt vara en fantasyroman för tonåringar/unga vuxna, men det känns lite missvisande och som om författaren missat vilka hon skriver till så att säga. Så jag är glad att jag inte läste den som fantasy-älskande 14åring för jag hade inte varit redo att hantera vissa delar av råheten i boken.
 
Jag läser En nästan sann historia av Mattias Edvardsson och tycker mycket om den! Hade jag varit på semester eller liknande hade jag nog slukat den i ett nafs, men den är rätt trevlig att ha som vanlig kvällsläsning också. Och så är det en bok i en bok, vilket känns fiffigt!
Den tyckte jag mycket om! Den påminde mycket om Den hemliga historien av Donna Tartt och det var kul att författaren gjorde flera blinkningar till att kopiera andras material. Det var roligt också att jag kände igen mig i miljöerna, har bott i Lund i flera år och läst på samma institutioner och bott i närheten.

Jag har läst Där framtiden fötter vandrar av samma författare, den var väldigt fin.
 
Den tyckte jag mycket om! Den påminde mycket om Den hemliga historien av Donna Tartt och det var kul att författaren gjorde flera blinkningar till att kopiera andras material. Det var roligt också att jag kände igen mig i miljöerna, har bott i Lund i flera år och läst på samma institutioner och bott i närheten.

Jag har läst Där framtiden fötter vandrar av samma författare, den var väldigt fin.
Ja den är helt klart intressant, spännande vinkling liksom! Har inte läst Donna Tartt än faktiskt (men tänkt göra det många gånger), så jag får kanske sätta upp den näst på listan! :)
 
Har lyssnat klart på Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré vilket var en rätt menlös bok. Den började rätt trist, blev något bättre men lyfte aldrig och blev bra.

Dock är jag mycket nöjd med att jag är klart med den för det innebär att jag äntligen får börja lyssna på I djupt vatten! Som jag har sett fram emot den! Så nu är det bäst att den lever upp till mina förväntningar :angel:

Läser även Vi är alla helt utom oss som också är en sådan där bok jag längtat efter, men hittills är den fantastisk faktiskt. Det är så fint med böcker som är så bra (eller bättre) som en hoppas på :) Rent generellt måste jag säga att förlaget LavenderLit verkligen har potential! Tycker hittills att dom har gett ut riktigt bra böcker och är bra mycket mer imponerad av deras urval än många andra (lite större) förlag :)
 
Har lyssnat klart på Förbjudet att visa ohämmade känslor i pensionatets entré vilket var en rätt menlös bok. Den började rätt trist, blev något bättre men lyfte aldrig och blev bra.

Dock är jag mycket nöjd med att jag är klart med den för det innebär att jag äntligen får börja lyssna på I djupt vatten! Som jag har sett fram emot den! Så nu är det bäst att den lever upp till mina förväntningar :angel:

Läser även Vi är alla helt utom oss som också är en sådan där bok jag längtat efter, men hittills är den fantastisk faktiskt. Det är så fint med böcker som är så bra (eller bättre) som en hoppas på :) Rent generellt måste jag säga att förlaget LavenderLit verkligen har potential! Tycker hittills att dom har gett ut riktigt bra böcker och är bra mycket mer imponerad av deras urval än många andra (lite större) förlag :)
Har också lyssnat på Förbjudet att visa... Och jag håller fullkomligt med digital din åsikt. Var färdig att ge upp den efter ett tag, men lyssnade klart och den blev något bättre.

Annars har jag lyssnat på en salig blandning sedan jag blev klar med Isfolket. Lite Sherlock Holmes samt Damernas detektivbyrå, Tårar i havet (rätt ok), Lucy Dillons nya (tyckte inte lika bra om den som om hennes tidigare. Blev bara skitarg hela tiden), Askfödd samt Eldmärkt av Sabaa Tahir. De sista tillräckligt bra för att jag ska vänta på en fortsättning.
 
Jag läser Evolution - the whole story. Nu har jag kommit till massdöden i slutet av perm. Det är intressant. Man tror att det var en double whammy - en meteroit i Sydamerika (Brasilien) följt av ett utbrott av platåbasalt i Asien (Sibirien). Samma typ av händelser som i slutet av Krita. Men när halten koldioxid i atmosfären ökade ökade också mängden mögelsporer och man tror att det dödade växterna på land. Med tanke på hur ask, alm och asp ser ut här runt Stockholm var det ingen rolig läsning
 
Slutsats: GUD vad less jag är på att läsa om försmådda hustrur. Fy fan alltså. Jag bara måste få läsa en enda bok om en kvinna som tar för sig, som svinar, som sabbar. Jag kan inte läsa en enda bok till om en självuppoffrande kvinna som bara ger och ger och ger och ger och ändå beter sig mannen som ett jävla sänke. .

Här kan jag slänga in ett riktigt toppentips:

"De fångade" av Karin Slaughter Hennes böcker är inget för de kräsmagade, hon har en förkärlek för riktigt vidriga och detaljerade beskrivningar av de mest obehagliga saker, men en sak är säker: polishustrun i den här boken går inte av för hackor när det gäller svineri och sabb.:D Jag har inte lyssnat klart på den än, men jag kan inte föreställa mig att hon skulle vika ner sig en millimeter.
 
Jag är klar med En nästan sann historia (riktigt riktigt bra!) och har påbörjat Tiden där emellan av Maria Dueñas. Det är en rejäl kamrat som kommer att ta ett tag att komma igenom, men det kan den väl få göra tycker jag.
 
@niphredil
Apropå böcker om kvinnor som sviker och svinar skrev jag såhär om Tove Schunnessons Tripprapporter för ett tag sedan:
Okej, nu är jag klar med Tripprapporter och jag älskade den. Kanske bidrog författarens egna uppläsning(på skånska), men åh, vad jag njöt av att lyssna! Poetiskt, skitigt, bra tempo och flyt. Om en ung kvinna som aldrig ursäktar sig: Hon knarkar, knullar, äter för mycket. Lånar pengar hon aldrig lämnar tillbaka, sviker, stjäl - allt utan att någonsin tycka att något är hennes fel. Det är något med tonen som är helt genialisk. Jag lyssnade med 1,5 gånger tempot och det var som att lyssna på ett enda långt estradpoesi-framförande. Lysande!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 056
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 801
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp