Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sent omsider upptäckte jag Elizabeth Hand och har precis läst de två första böckerna om Cass Neary; Generation Loss och Se mörkret. Helt fascinerande samtidigt som de är helvidriga! Det går inte att beskriva böckerna, något slags thriller är det väl, men så väldigt mycket mer. Jag kunde inte sluta läsa!
 
Har läst Lucy Dillons Hundra omistliga ting. Lite mer allvarsam ton i den här jämfört med tidigare böcker jag läst av samma författare. En bok som fick mej att tänka till lite eftersom temat (huvudpersonen har haft cancer) är aktuellt då en vän går igenom något liknande just nu. Slutet på boken var inte som jag förväntade mej, hade gärna velat veta hur det gick för personerna efteråt :)
 
Läser Aris Fioretos Den siste greken. Den är helt underbar och så grekisk, samtidigt som den är... mycket. Extra allt, massvis av detaljer och handlingen går fram och tillbaka med små utvikningar och hopp hela tiden; jag har lästa halva boken nu och hänger med någorlunda i svängarna men tappar andan ibland. Det hjälper att ha viss insikt i Greklands moderna historia.
 
Under semestern läste jag:

Tiden däremellan av María Dueñas. Jag började den redan några veckor före semestern, men det var nog bra att ha lite tid att läsa den mer sammanhängande än typ 10-15 sidor några kvällar i veckan. Den var lite långsam, visst, men ändå trevlig och beroendeframkallande på något vis.

Fjäril i koppel av Zinat Pirzadeh - helt ok, men jag tror jag fick helt fel intryck av boken när jag läste på baksidan. Den var inte dålig, men den var definitivt inte vad jag hade väntat mig. Det jag trodde att den skulle handla mest om behandlades endast på de sista 5 sidorna ungefär, och fram tills dess var det vad som kändes som en bunt ihoprafsade släkthistorier som liksom aldrig fick tillräckligt med utrymme och som aldrig riktigt kom någonstans. Under de sista 100 sidorna började jag känna mer för den, men så kom det ett ganska abrupt slut och jag satt där och kände att det enkelt hade kunnat finnas 200 sidor till om vad som hände sedan. Nåja, så kan det gå när man inte gör mer research på böckerna man väljer!

Alla kan se dig av Anna Jansson - jag brukar välja Anna Jansson när jag vill ha något som definitivt kommer att vara spännande, lättläst och svårt att lägga från sig, utan att för den delen vara hopplöst dåligt skriven. Blev inte besviken denna gången heller!

Änglamakerskan av Camilla Läckberg - jag har aldrig läst Läckberg förut men tänkte att jag fick väl ge henne en chans eftersom jag brukar rynka på näsan åt hennes böcker utan att faktiskt ha läst någon av dem. Vi kan väl bara säga som så att jag kommer att fortsätta rynka på näsan även i framtiden... :cautious:

The Reluctant Fundamentalist av Moshin Hamid - bra! Lite ovanligt format (monolog) men bra och gripande historia. Jag såg filmen någon kväll efter att jag läst klart, och den var minst lika bra!

Håller på att avsluta Bambi av Mons Kallentoft, som jag valde av samma anledningar som Anna Janssons ovan. Hittills är jag inte besviken här heller :)
 
The Reluctant Fundamentalist av Moshin Hamid - bra! Lite ovanligt format (monolog) men bra och gripande historia. Jag såg filmen någon kväll efter att jag läst klart, och den var minst lika bra!
Då borde du läsa den här också:

512EYcPQg3L._SX323_BO1,204,203,200_.jpg



Kan inte motivera varför jag gillar den så mycket men den har verkligen fastnat hos mig.
 
Vespers vidunderliga äventyr av Ida Kjellin - den verkade lite underlig först, men utvecklades riktigt bra! Till och med så att jag hoppas på en fortsättning! :up:

The cafe by the sea av Jenny Colgan - lite mer relationsdrama än Det lilla bageriet-serien, men riktigt bra med fantastiska naturväsensbeskrivningar. Att jag lyssnade på den inläst med skotsk dialekt gjorde upplevelsen ännu bättre eftersom boken utspelar sig på en liten ö i norra Skottland :up:
 
Jag har börjar läsa lite igen och läst igenom några stycken de senaste dagarna.

Mest tyckte jag om In the absence of light (Adrienne Wilder) som var riktigt vacker och som ligger och väger mellan en fyra och femma i betygsskala. Jag är väldigt, väldigt snål med mina femmor.

Jag tyckte också om It's Kind of a Funny Story (Ned Vizzini) och så tyckte jag att The other boy (M.G. Hennessey) var en trevlig liten bok.
 
Någon som läst Fattigfällan av Charlotta von Zweigbergk? Vad tyckte ni? Jag kanske inte höll med om alla slutsatser i boken men jag är faktiskt helt tagen just nu (lyssnade färdigt igår).
 
Läste (lyssnade) på Annabelle av Lina Bengtsdotter. Tyckte den var ganska bra men jag jobbade lite samtidigt som jag lyssnade på slutet så det känns som att jag missade något nånstans. Lägger som en spoiler.

annabelles död var alltså en olycka? Vem var mannen som misshandlade Bettys mamma så att hon fick missfall? Att det var pojkens pappa förstod jag men fick man veta vem han var?
 
Färdig med Den siste greken. Den kommer nog att stanna i huvudet ett tag. Förbryllande, förvirrande men fantastisk också. Filosofisk, vemodig och gripande.
 
Har läst klart "Tillbaka till henne" av Sara Lövenstam. Den var ju bra och så, men hade nog lite för höga förväntningar. Kändes välskrivet, men efter att ha läst mycket Kate Atkinsson på senaste tiden så kan jag inte låta bli att tänka på vad berättelsen hade blivit om hon skrivit den istället :p Ska bli mycket intressant att se vad bokcirkeln tycker ikväll. Första romanen vi läser, och det var mitt val av bok. Känns kanske för "lätt" för vissa i gruppen, men kanske inte ska dra förhastade slutsatser :)
4/5 i betyg likväl.

Sen har jag lyssnat på femte delen om Mirjam och Hervor, "Stormsvala" av Marianne Cedervall. Lagom underhållande som vanligt. Men en sak störde mig:
Kan inte Mirjam få vara lycklig nån gång? Vet inte om hon har tänkt fortsätta serien, men inte behövde väl hennes fina fästman dö?! Han kändes ju inte som ett hinder gör Mirjam och Hervors fortsatta äventyr ändå...

Nu har jag börjat på "Jag heter inte Mirjam" av Majgull axelsson. Har inte vågat läsa den innan, för jag trodde den skulle vara så hemsk. Men tror jag blandat ihop den med en annan bok. För jag trodde det skulle handla om en kvinna som blev dement?
 
Sen har jag lyssnat på femte delen om Mirjam och Hervor, "Stormsvala" av Marianne Cedervall. Lagom underhållande som vanligt. Men en sak störde mig:
Jag håller med! Alltid så är det något som stör för Mirjam. :( Vet inte om hon fortsätter skriva på den serien eller på den andra gotlandsserien? Den som börjar med Av skuggor märkt.

Jag heter inte Miriam har jag haft i bokhyllan på Storytel länge, ska nog lägga den offline till kommande semestern :up:


Apropå Storytel så har dottern länge surat över att hon inte kan lyssna hemma när jag är på jobbet, så idag fick jag den briljanta idén att lägga in det åt henne på iPaden :idea::up: Det funkade jättebra! Sen insåg jag att jag kan ju inte lyssna själv då :meh::down: Fick lyssna på radio i bilen :eek::D
 
Jag håller med! Alltid så är det något som stör för Mirjam. :( Vet inte om hon fortsätter skriva på den serien eller på den andra gotlandsserien? Den som börjar med Av skuggor märkt.

Jag heter inte Miriam har jag haft i bokhyllan på Storytel länge, ska nog lägga den offline till kommande semestern :up:


Apropå Storytel så har dottern länge surat över att hon inte kan lyssna hemma när jag är på jobbet, så idag fick jag den briljanta idén att lägga in det åt henne på iPaden :idea::up: Det funkade jättebra! Sen insåg jag att jag kan ju inte lyssna själv då :meh::down: Fick lyssna på radio i bilen :eek::D
Förut kunde man lyssna flera samtidigt på olika enheter med samma konto. Tyvärr ändrade dom det för ett tag sedan. :down:

Jag har just lyssnat klart på andra delen i Harry Potter. Vet inte riktigt vad jag ska ta tag i nu.
 
Nu har jag börjat på "Jag heter inte Mirjam" av Majgull axelsson. Har inte vågat läsa den innan, för jag trodde den skulle vara så hemsk. Men tror jag blandat ihop den med en annan bok. För jag trodde det skulle handla om en kvinna som blev dement?
Tro mig, "Jag heter inte Miriam" är rätt hemsk den också (fast på ett annat sätt). Men väldigt, väldigt bra.

Edit: Jag tar tillbaka hela min teori om vilken bok du eventuellt blandade ihop den med, för jag var helt ute och cyklade! :angel:
 
Nu har jag börjat på "Jag heter inte Mirjam" av Majgull axelsson. Har inte vågat läsa den innan, för jag trodde den skulle vara så hemsk. Men tror jag blandat ihop den med en annan bok. För jag trodde det skulle handla om en kvinna som blev dement?
Jag tycker att den är otroligt hemsk men samtidigt väldigt viktig och bra!
 
Förut kunde man lyssna flera samtidigt på olika enheter med samma konto. Tyvärr ändrade dom det för ett tag sedan. :down:

Jag har just lyssnat klart på andra delen i Harry Potter. Vet inte riktigt vad jag ska ta tag i nu.
Jag fattar inte varför de inte kan ha tvillingkonton, som på Netflix. Jag skulle gladeligen betala en tjuga mer i månaden för det!
 
Nu har jag börjat på "Jag heter inte Mirjam" av Majgull axelsson. Har inte vågat läsa den innan, för jag trodde den skulle vara så hemsk. Men tror jag blandat ihop den med en annan bok. För jag trodde det skulle handla om en kvinna som blev dement?
Du tänker inte på Aprilhäxan? Dement blev hon väl inte men var svårt handikappad och låg fjättrad vid sängen på ett sjukhem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 791
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp