Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag läser precis Lewismannen av Peter May. Den är helt okej, tycker den är lite seg. Kan dock inte sluta läsa, vill veta hur allt hänger ihop. Boken innan, Svartstugan, var också helt okej och rätt spännande emellanåt.

Innan det läste jag Att falla av Jane Green. Det var verkligen inte en bok i min smak. Mediokert språk, trist historia och platta personbeskrivningar. Kom ihåg en av hennes böcker från det jag var yngre, tyckte den var suuuuperbra. Jag måste ha haft urusel smak då. :D
 
Läste just ut Tana French Till skogs och hade gärna diskuterat den lite med er andra som läst den. @Mineur @Anna har ni läst just den? Ska lära mig hur man gör spoilervarningar först bara isf.

//r
Förlåt, jag missade det här helt! Men nej jag har inte läst den, så jag hade inte varit till mycket hjälp i alla fall :p
Jag började med Gilead av Robinson men Zzzzzz... Nä.
Den har jag också försökt ta mig igenom. Två gånger. Dä går int!
 
Läser Truly Madly Guilty av Liane Moriarty och tycker väldigt mycket om den såhär långt.

Lyssnar även på Harry Potter and the Chamber of Secrets tillsammans med sambon, som ett litet godnattsaga-experiment. Jag brukar hinna ungefär en tredjedel in varje kväll innan jag somnar, och så får han fylla i luckorna vid frukosten dagen därpå :angel:
 
Jag har läst ut Två par systrar av Marilynne Robinson. Kanske måste jag läsa den igen. En sån bok som lämnar mycket åt läsaren att tänka på. Både språkligt och mänskligt.

"Fingerbone har aldrig varit någon imponerande stad. Den hölls i tukt av en vild natur och en våldsam väderlek men också av ett medvetande om att mänsklighetens hela historia hade utspelats någon annanstans." Tänk att kunna skriva så.

Jag gav upp lyssnadet på Beevors Berlinbok. Det fanns inte engagemang inom mig att uppbåda för andra världskriget just nu. Jag har läst hans mastodont om D-dagen förut och det kräver sin person att ta sig igenom hans böcker. Hur intresserad en än är.

Nu lyssnar jag på En världsomsegling under havet. Love it!

Som nästa läsbok väljer jag mellan:

Yanagiharas, Ett litet liv
Rogans, Livbåten
Kalanithis, När andetagen blir till luft
 
Yanagiharas, Ett litet liv
Rogans, Livbåten
Kalanithis, När andetagen blir till luft

Jag har hållit på med Yanagihara hela sommaren (på engelska, det är därför det går så långsamt). Mycket berörande även om jag nog har lite synpunkter på hennes berättarstil. Men berörande.

Livbåten, är det den där ett gäng folk hamnar i en livbåt och får dras med moraliska dilemman? Isåfall blev jag väldigt besviken på den. Deras dilemman var inte tillräckligt intressanta.
 
Jussi Adler Olsen Selfies får en diss och en gäspning av mig, tyvärr. Jag har gillat hans tidigare böcker, men den här var rörig och oengagerad. Totalt overklig också. :meh::cautious:
 
Jag har hållit på med Yanagihara hela sommaren (på engelska, det är därför det går så långsamt). Mycket berörande även om jag nog har lite synpunkter på hennes berättarstil. Men berörande.

Livbåten, är det den där ett gäng folk hamnar i en livbåt och får dras med moraliska dilemman? Isåfall blev jag väldigt besviken på den. Deras dilemman var inte tillräckligt intressanta.

Jag försökte med Ett litet liv på engelska i våras men det blev för mycket så nu har jag lånat den på svenska. Jag tappar lätt intresset om det tar för lång tid.

Ja, det är ett gäng människor i en livbåt. Den utspelar sig ett par år efter Titanic och jag har ännu inte kommit så långt. Hittills tänker jag att den vore väldigt intressant att diskutera med elever på högstadiet (jag är avhoppad men fortfarande passionerad lärare). Inte läsa hela boken utan utvalda delar innehållande de dilemman de utsätts för.
 
Jag försökte med Ett litet liv på engelska i våras men det blev för mycket så nu har jag lånat den på svenska. Jag tappar lätt intresset om det tar för lång tid.

Ja, det är ett gäng människor i en livbåt. Den utspelar sig ett par år efter Titanic och jag har ännu inte kommit så långt. Hittills tänker jag att den vore väldigt intressant att diskutera med elever på högstadiet (jag är avhoppad men fortfarande passionerad lärare). Inte läsa hela boken utan utvalda delar innehållande de dilemman de utsätts för.
Normalt tappar jag också intresset om det tar för lång tid, så att jag fortsätter med den här betyder nog att den är ovanligt bra. Fast jag funderar hela tiden på om det är nyfikenheten på vad som verkligen hänt som driver på läsningen, hon portionerar ut bakgrunden rätt utstuderat.

Livbåten hade jag önskat mer tyngd i, svårare dilemman. Men på högstadiet kanske "svårighetsgraden" är perfekt.
 
Alltså, det är inte supernoga. :p Vill bara läsa om en tid annan än vår egen. Men jag tänker mig i alla fall mer än 100 år tillbaka?
Annars kan jag rekommendera Guillous serie Det stora århundradet som börjar med Brobyggarna. Del 7 kom nyligen ut. Jag gillar egentligen inte Guillou :D men de böckerna är bra!
 
Tulpanfeber tyckte jag var rätt fascinerande med spekulationerna i lökar samt att den utspelade sig i Amsterdam vilket inte brukar vara den "vanliga" platsen för historiska romaner (tycker jag då). :) @Wysiwyg
 
Alltså, det är inte supernoga. :p Vill bara läsa om en tid annan än vår egen. Men jag tänker mig i alla fall mer än 100 år tillbaka?
Okej då tipsar jag om

Profeterna vid evighetsfjorden av Kim Leine - utspelar sig på Grönland på 1700-1800-talet

Blodets meridian av Cormac McCarthy - en RIKTIG western (eller för all del Sonen eller bröderna Sisters på samma tema)

Vända hem av Yaa Gyasi - om slaveriets ättlingar i Ghana och USA, dock utspelar sig en del i nutid.
 
Har ni några tips på bra historiska romaner?
Nämnda tidigare i tråden: Bodil Mårtenssons Blodbokens tid, Kastanjeträdets makt och I ekens tecken. Hon har också skrivit Barkhes döttrar, Barkhes son och Barkhes kors, men dem har inte jag läst.
Maria Gustafsdotters böcker om prästdöttrarna från Morlanda, Ulrikas bok, Katarinas bok och Ebbas bok.

Många år på nacken men fortfarande favoriter: Margit Söderholms Hälsingeserie - Driver dagg, faller regn 1+2, All jordens fröjd 1+2, Bärgad skörd och Livets krona. Hellestaserien om familjen Anckarberg är också bra: Grevinna, Bröderna, Jul på Hellesta, Sommar på Hellesta, Caroline och Våren kommer till Tyrsta.

Lika många år på nacken: Alice Lyttkens serie om Hedda Skoot: Himlabröd, Dygdeövning, Herdinnelek, Kärleksbesvär och Slumplycka och serien om den äventyrliga Catrin Ambrosia:På villostig, Hasard med guldmynt, Den venetianska spegeln, Livet är ett vågespel och Vårens tid är inne. Hon har också skrivit serien om familjen Tollman: Lyckans tempel 1+2, Längtans blåa blomma 1+2, Nya stjärnor tändas 1+2, Statt upp min älskade och Tag lyckan fatt 1+2. Söderholm och Lyttkens brukar finnas på bibliotek, men finns i regel också till billig penning på antikvariat.
 
Annars kan jag rekommendera Guillous serie Det stora århundradet som börjar med Brobyggarna. Del 7 kom nyligen ut. Jag gillar egentligen inte Guillou :D men de böckerna är bra!

Jag började med Brobyggarna för många år sedan och tyckte den var lite seg. Får kanske ge den en chans till då! Gillade ju Arn-serien. :)

Tulpanfeber tyckte jag var rätt fascinerande med spekulationerna i lökar samt att den utspelade sig i Amsterdam vilket inte brukar vara den "vanliga" platsen för historiska romaner (tycker jag då). :) @Wysiwyg

Ja den hade varit super att läsa men jag har precis sett filmen. Böckerna brukar ju vara bättre men nu vet jag ju vad som händer. :nailbiting: :D

@Diskurs Suveränt, tack! Superintressanta tips! Sonen har jag läst, tyckte mycket om den!

@Beckham Tack för många tips! Utspelar sig samtliga i svensk historia?
 
Ja den hade varit super att läsa men jag har precis sett filmen. Böckerna brukar ju vara bättre men nu vet jag ju vad som händer. :nailbiting: :D
Men vilken osis!

Har du läst Walters "kyssa sammet" (eller tipping the velvet om du föredrar den engelska versionen)? Jag tycker definitivt att det är en av Walters bästa och också ett lite annat perspektiv än den "vanliga" historiska romanen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 056
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 793
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp