Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket roligt jobb! Är det du som jobbar som biblioteksassistent? I så fall har du kanske tillgång till digitala häftet från btj och kan hämta inspiration där?

På rak arm kan jag komma på Ishavspirater av Frida Nilsson och fågeln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg för åldern 9-12 som verkar läsvärda.

Det finns flera bra instagramkonton om ungdomsböcker; barnensboktips är väldigt ambitiöst.

Japp, btj har jag tillgång till!
Och barnensboktips - har kollat snabbt - det ser ju hur bra ut som helst!:up::)
Tack för boktips, har missat dem bägge. Jag är nästan lite överladdad, känner jag :)
 
Kan meddela att Kryp var riktigt läsvärd! Mycket intressanta frågor kring genetik och etik, skalbaggar och vänskap. En väldigt underhållande bok (jag tror jag fastnat i en mental ålder av typ 8 år när det gäller mitt läsande :D )

Kanske något för din tjej @Ninnurur ? Om den inte är för barnslig? Tips även till dig @fejt ;)
 
Kan meddela att Kryp var riktigt läsvärd! Mycket intressanta frågor kring genetik och etik, skalbaggar och vänskap. En väldigt underhållande bok (jag tror jag fastnat i en mental ålder av typ 8 år när det gäller mitt läsande :D )

Kanske något för din tjej @Ninnurur ? Om den inte är för barnslig? Tips även till dig @fejt ;)
Tack för tips! Just nu är vi på Sigge för sjuttiotolvte gången men sen så :D
 
Alltså, kan nån förklara det här med erotic-genren för mig? Ensamfjäril är ju en helt ok bra deckare, och så helt plötsligt kommer det detaljerade sexscener som känns ganska malplacerade? Boken hade funkar minst lika bra utan att varje detalj beskrivits på det sättet. Eller så hade den snarare varit bättre eftersom det nu känns lite underligt. Tänk att ni kollar på en Beck eller Johan Falk film, och varje gång det är en sexscen så är det liksom porrfilm full throttle. Det blir jättekonstigt för mig och jag undrar (inte dömande dock!) vem som tycker att det här är bra liksom?
 
Har lyssnat på
... Får leken tåla. Helt okej, men kändes långdragen i början men på slutet bara hastades allt ihop typ. Känns dock som att det kommer komma någon mer i serien om Helen Grace.

De 7 nycklarna. Fick tips om den från @Killaloe. Intressant ämne, men tyvärr lämnade den mig rätt oberörd, även om den var bra. Inläsaren var rätt seg att tala med, trots 1.25x hastighet. Nu lyssnar jag på Lust, av samma författare och med samma inläsare, men här pratar hon på bättre trots samma hastighet.
 
Någon som har tips på bra ljudböcker åt min sambo? Vi har lite credits över på Audible och jag är inte jätteförtjust i ljudböcker, men han är sugen på att testa. De måste vara på engelska, och han är inte så förtjust i deckare eller "mörka" böcker. Han läser inte mycket skönlitterärt, men tycker om sådant som handlar om juridik, politik, svindleri, spioneri och annat "undercover-jobb". Det är svårt att förklara känner jag, men i TV-väg gillar han t.ex. Suits, Billions, House of Cards, Hustle, White Collar... Så gärna något på liknande tema! Han läste senast The Expats av Chris Pavone och tyckte mycket om den, och även Millennium-trilogin gillade han.
 
Någon som har tips på bra ljudböcker åt min sambo? Vi har lite credits över på Audible och jag är inte jätteförtjust i ljudböcker, men han är sugen på att testa. De måste vara på engelska, och han är inte så förtjust i deckare eller "mörka" böcker. Han läser inte mycket skönlitterärt, men tycker om sådant som handlar om juridik, politik, svindleri, spioneri och annat "undercover-jobb". Det är svårt att förklara känner jag, men i TV-väg gillar han t.ex. Suits, Billions, House of Cards, Hustle, White Collar... Så gärna något på liknande tema! Han läste senast The Expats av Chris Pavone och tyckte mycket om den, och även Millennium-trilogin gillade han.
Har han läst/lyssnat på något av Dan Brown? Kanske inte så lysande rent literärt, men tycker de har rätt bra underhållningsvärde :)
 
Någon som har tips på bra ljudböcker åt min sambo? Vi har lite credits över på Audible och jag är inte jätteförtjust i ljudböcker, men han är sugen på att testa. De måste vara på engelska, och han är inte så förtjust i deckare eller "mörka" böcker. Han läser inte mycket skönlitterärt, men tycker om sådant som handlar om juridik, politik, svindleri, spioneri och annat "undercover-jobb". Det är svårt att förklara känner jag, men i TV-väg gillar han t.ex. Suits, Billions, House of Cards, Hustle, White Collar... Så gärna något på liknande tema! Han läste senast The Expats av Chris Pavone och tyckte mycket om den, och även Millennium-trilogin gillade han.
Vet inte om det passar in med serierna han gillar för jag har inte sett en enda :p men böcker av Clive Cussler kanske kan vara nått? Jag gillar dom väldigt mycket, men har bara läst och inte lyssnat.
 
En kollega tipsade om "Omgiven av idioter - hur man förstår dem som inte går att förstå" av Thomas Erkson. En bok om att förstå sig på olika personlighetstyper. Och ämnet är klart intressant, men den här sig inte riktigt som ljudbok. Tror man behöver kunna bläddra lite fram och tillbaka i den.
 
En kollega tipsade om "Omgiven av idioter - hur man förstår dem som inte går att förstå" av Thomas Erkson. En bok om att förstå sig på olika personlighetstyper. Och ämnet är klart intressant, men den här sig inte riktigt som ljudbok. Tror man behöver kunna bläddra lite fram och tillbaka i den.
Jag är mycket tveksam till den - den bygger på proprietary-material, dvs inga källor och ingen problematisering. Författaren återkommer istället ständigt till sin långa erfarenhet (skadad av hästvärlden så är detta något som får mina näsborrar att fladdra). Vi talar konferensmaterial/managementliteratur.

I boken delas mänskligheten upp i fyra olika typer - blå, gröna, gula, röda (mycket likt det gamla introvert- extrovert - schemat) som alla är lika värda. Jag upplever det som att det är rätt klart att kundkretsen för konsulterna antas vara de röda och de gula (de extroverta) som således är lite mer lika värda och har mer förlåtande drag och brister av typen att de jobbar för mycket när de blå och gröna är mer som idisslande kor.

(En rolig detalj - författaren berättar om en blå chef som ber om mer material, men som ändå inte anlitar honom. Detta ser han som ett typiskt exempel på att de blå (analytiska och introverta) har svårt att komma till skott - och definitivt inte som att personen ifråga faktiskt kom till ett beslut. Att erbjudandet inte gav den blåas företag tillräckligt)
 
Jag är mycket tveksam till den - den bygger på proprietary-material, dvs inga källor och ingen problematisering. Författaren återkommer istället ständigt till sin långa erfarenhet (skadad av hästvärlden så är detta något som får mina näsborrar att fladdra). Vi talar konferensmaterial/managementliteratur.

I boken delas mänskligheten upp i fyra olika typer - blå, gröna, gula, röda (mycket likt det gamla introvert- extrovert - schemat) som alla är lika värda. Jag upplever det som att det är rätt klart att kundkretsen för konsulterna antas vara de röda och de gula (de extroverta) som således är lite mer lika värda och har mer förlåtande drag och brister av typen att de jobbar för mycket när de blå och gröna är mer som idisslande kor.

(En rolig detalj - författaren berättar om en blå chef som ber om mer material, men som ändå inte anlitar honom. Detta ser han som ett typiskt exempel på att de blå (analytiska och introverta) har svårt att komma till skott - och definitivt inte som att personen ifråga faktiskt kom till ett beslut. Att erbjudandet inte gav den blåas företag tillräckligt)
Intressant att läsa dina kommentarer! Har inte läst boken än, men lyssnat på hans föreläsning i samma ämne. Jag gillar den populärvetenskapliga sidan av beteendevetenskapen, även om jag inte alls är påläst på djupet. Tycker det var intressant lyssning på föreläsningen, och vissa förståelsen kunde iaf jag få med mig för vissa kollegor ;) Sen är han en klart underhållande föreläsare, men kan absolut förstå att för en som är mer påläst i frågorna så verkar han rätt lättviktig ;)
 
Intressant att läsa dina kommentarer! Har inte läst boken än, men lyssnat på hans föreläsning i samma ämne. Jag gillar den populärvetenskapliga sidan av beteendevetenskapen, även om jag inte alls är påläst på djupet. Tycker det var intressant lyssning på föreläsningen, och vissa förståelsen kunde iaf jag få med mig för vissa kollegor ;) Sen är han en klart underhållande föreläsare, men kan absolut förstå att för en som är mer påläst i frågorna så verkar han rätt lättviktig ;)
Jag tycker att boken är givande - men att man får se till att ha hjärnan igång och att man kanske inte får låta den bli det enda man läser inom ämnet. Jag gillar också själva grundtanken att man i mellanmänskliga relationer måste anpassa sig till varandra
 
En chansning - men The Girls kanske skulle kunna vara något för din sambo @Mineur ?
Annars, om han inte läst den, så 1984. Väldigt intressant alltså! Samma med Processen, jag tänker att det borde kunna vara böcker som tillgodoser konspirationer, samhälle och politik för böcker är fortfarande i viss utsträckning. :)
 
Har han läst/lyssnat på något av Dan Brown? Kanske inte så lysande rent literärt, men tycker de har rätt bra underhållningsvärde :)

Vet inte om det passar in med serierna han gillar för jag har inte sett en enda :p men böcker av Clive Cussler kanske kan vara nått? Jag gillar dom väldigt mycket, men har bara läst och inte lyssnat.

En chansning - men The Girls kanske skulle kunna vara något för din sambo @Mineur ?
Annars, om han inte läst den, så 1984. Väldigt intressant alltså! Samma med Processen, jag tänker att det borde kunna vara böcker som tillgodoser konspirationer, samhälle och politik för böcker är fortfarande i viss utsträckning. :)
Ska kolla upp (eller snarare be herr sambo kolla upp) samtliga, tror inte att han har läst något av det förutom 1984! Tusen tack! :)
 
Lyssnar på uppståndelsen av Butler &Öhrlund. De förra böckerna lämnade mig sjukt irriterad och förbannade för att huvudkaraktären levde. Denna känns mer bara som en upprepning på dåliga sexscener typ.
Snart halvvägs in i boken men vete tusan om jag kommer fortsätta
 
Har sträckläst Cirkus Mirandus och älskade den! Så fin bok! :love: Tips till alla som hänger i tråden som aldrig blivit vuxna :angel: eller som har barn som gillar böcker med magi i. Jag är helt tagen av hur fin den var.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 053
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 777
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp